A gömöri Kiéte freskós temploma

Ludwig Emil
2010. 08. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Adósok vagyunk a Rima-völgyi középkori templomcsoport utolsó tagjának bemutatásával. A július 3-i lapszámunkban megismert Rimabrézó szomszédságában, tőle nyolc kilométerre található Kiéte falu evangélikus templomában ugyanazon kegyuraságok megrendelésére, vélhetőleg ugyanazon mesterek keze által készültek a falfestmények az 1340 és 1380 közötti, majd az 1426-ig terjedő esztendőkben.
Kiéte (Kyjatice) alig százas lélekszámú kisközség Rimaszombattól 25 kilométerre, a régi gömöri bányavidéken. Egy 1413. évi oklevélben találkozunk először a Kyethe helynévvel – a szó régi magyar személynévből ered –, a település íratlan múltja azonban évezredekkel régebbről „kelteződik”. 1941-ben 52 urnás temetkezési helyre bukkantak a falu északi határában, a hozzájuk tartozó további 192 bronzkori urnát 1974 és 1982 között tárták fel régészek a Krisztus előtti XI. és VII. század közötti időszakból. Az ütő-, vágó- és szúrófegyverekből, szerszámokból, használati eszközökből, ékszerekből és dísztárgyakból álló gazdag leletegyüttes a kiétei kultúra névadója lett. Korát és jellegét tekintve a nógrádi Piliny régészeti hagyatékának kortársa.
Kiéte temploma már az 1200-as évek végére elkészülhetett, torony nélküli hajójához keleten egyenes záródású, négyszög alaprajzú, dongaboltozatos szentély kapcsolódik, a hajó déli oldalán keskeny, román stílusú ablakot figyelhetünk meg. A zömök, vaskos harangtornyot utóbb „ragasztották” a szentély végfalához – mint a közeli Rimabányán vagy Mátraszőlősön – vélhetőleg még a kései középkorban, amikor kőfallal is körülvették a domboldalon álló épületet. Hiába történt meg azonban az erődítés, 1560-ban a bányavárosok ellen vonuló török hordák felperzselték a környéket, megrongálták a falu templomát, elűzték a lakóit. 1427-ben – amikor a Derencsényiek voltak a falu földesurai – 14 jobbágyportát írtak össze Kiéten; a XV–XVI. században a Lorántffy és Rákóczi család birtokai közé tartozó településen már csupán néhányan tengődtek. Az újkorban a murányi váruradalomhoz csatolt Kiétének a XIX. század derekán kétszázhúsz lakosa volt, még az első világháború előtti népszámlálás is 130 szlovák lelket talált a nyelvhatár „fölötti” községben, amelyet a trianoni végzés Csehszlovákiának, az 1938-as bécsi döntés a szlovák bábállamnak ítélt.
Szécsényi Tamás országbíró kezére 1334-ben kerültek a Rima menti, addig érseki bányabirtokok. A nagyúr fiai, unokái szintén országos főrangra emelkedtek, Szécsényi Frank 1393-tól az erdélyi vajda tisztét töltötte be, Simon fiát 1395-ben nevezte ki Zsigmond király udvarispánná. E zászlósurak részt vettek az itáliai és dalmáciai hadjáratokban, diplomáciai küldetést teljesítettek. Udvari, egyházi és külföldi kapcsolataik, anyagi erejük révén ők ültették át a távoli, mediterrán vidékek magas művészetét az erdős-sziklás Gömörbe. A kiétei templom szentélyében látható segítő szentek – Borbála, Orsolya, Antiochiai Margit és Alexandriai Katalin –, az apostolok – köztük Szent Péter, Pál és Tamás – a szintén gömöri Süvete körtemplomának XV. századi freskóihoz kapcsolhatók, míg a hajó északi falának monumentális Utolsó ítélet-jelenete a hasonló tematikájú rimabrézói falképciklusok folytatása. Prokopp Mária művészettörténész könyvében (Középkori freskók Gömörben, 2002) a kiétei szentély képeit Széchényi Frank, a hajó apokaliptikus falfestményét Simon főajtónálló és fivére, László donátorságának tulajdonítja. Ez utóbbi datálását roppantul megkönnyíti az imádkozó szerzetesnők csoportja alatti gótikus mondatszalagon olvasható 1426-os évszám; köszönet illeti érte az ismeretlen művészt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.