Indulatokat kavart az elmúlt hónapban, hogy a Nemzeti Erőforrás Minisztérium (Nefmi) a független színházi társulatoknak járó támogatások 34 százalékát – gazdasági kényszerből – zárolta. A tárca július végén intézkedett, hogy a minisztérium idei pályázatain az Előadó-művészeti Tanács által javasolt támogatások 66 százalékát a Nemzeti Kulturális Alap mielőbb folyósítsa a nyertes társulatoknak, továbbá úgy nyilatkozott, elképzelhető, hogy a zárolt összegeket még az idén felszabadítja. A független művészeti együttesek létükért hangoztatott aggodalmát árnyalja: akad olyan társulat, amely most a zárolással együtt is megkapta a tavalyi támogatásának megfelelő költségvetését, miközben az Előadó-művészeti Tanács által kijelölt kuratórium nem tartotta támogatásra érdemesnek a 2006-ban, az egykori Debreceni Balett tagjai által alapított Magyar Balett Színházat. A társulat vezetője, Egerházi Attila a Nemzeti Táncszínház művészeti tanácsának tagja is, nem ismeretlen akárki a táncszakmában.
Kérdés, hogy a támogatásokat javasló kuratórium ez esetben mennyire tartotta szem előtt az előadó-művészeti törvény nézőszámokat és előadásszámokat is figyelembe vevő útmutatásait, továbbá hogyan oldható fel a jogszabályban az az ellentmondás, hogy az állandó játszóhellyel nem rendelkező társulatoknak és az őket befogadó színházaknak is jegybevételt kell produkálni, mégpedig úgy, hogy a befogadó teátrum is a jegybevétel alapján kapja a támogatását – azaz aligha fog erről lemondani egy ott fellépő társulat javára. Az is kérdés, hogy a Nefmi felelős döntéshozói felülbírálhatják-e az Előadó-művészeti Tanács kuratóriumának javaslatait, orvosolhatják-e a méltánytalanságot.
A Magyar Balett Színház igazgatója, Egerházi Attila az évad elejétől művészeti vezetője a több mint hatvanéves múltra visszatekintő South Bohemian Theatre tánctársulatának, és továbbra is irányítja a táncéletben aktívan részt vevő Magyar Balett Színházat. (A komolyzenei életben nem ritka, hogy valaki több együttes művészeti vezetésében részt vesz.) A South Bohemian Ballet a dél-csehországi régió táncegyüttese Ceské Budejovicében, nagyságát, helyzetét tekintve a Pécsi Baletthez hasonlítható. Egerházi vezetői bemutatkozását nagy figyelem övezte a cseh művészeti életben, első előadását tízperces álló ünnepléssel honorálta a közönség.
Hogy ez a csoda nem három napig tartott, jellemzi, hogy a South Bohemian Balett vezető szólistája, Zdenek Mládek márciusban megkapta az Egerházi-koreográfiákban nyújtott alakításaiért a Thália-díjat, amelynek presztízse a mi Kossuth-díjunknak megfelelő. Június végén pedig Egerházi Attila első külföldi kitüntetettként vehette át az Ostrava Arénában a cseh színházi élet legrangosabb elismerését, a Színházi Hírek díját a Tűzmadár rendezéséért és koreográfiájáért. (A díjról egy államilag elismert zsűri dönt.) E két kitüntetést egy harmadik is követte: a stílusosan az erdőben megrendezett Szentivánéji álom premierje után Ceské Budejovice polgármestere, Mirosláv Tettera emlékéremmel köszönte meg Egerházinak, hogy a két rangos díjjal elismerést szerzett a dél-csehországi régiónak.
Amúgy a kortárs balett egyik legnagyobb alkotója, Jirí Kylián egyik leghíresebb művét, az Un ballót a Magyar Balett Színháznak adta, amelyet október közepén mutat be a cseh testvéregyüttessel a MűPában. A folytatás nem Egerházin és táncosain múlik.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség