A megújult Széchenyi-terv

Körmendy Zsuzsanna
2010. 08. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Erős hazai vállalkozói réteg nélkül a polgári demokrácia csak maszlag. Az első Orbán-kormány harmadik évében, 2001. január 15-én indult el megvalósulása útján az a gazdaságot fellendítő terv, amelynek célja a hazai vállalkozások segítése volt. A Széchenyi-terv azért jött létre, hogy távlatot adjon a magyar vállalkozóknak, vissza nem térítendő támogatásokkal megerősítse és sikeressé tegye a magyar gazdaságot, és nem utolsósorban, hogy megváltoztassa az egészségtelen arányokat. Fel kellett végre javítani a multicégekkel szemben a hazaiak helyzetét, teret nyitni elképzeléseik megvalósításához.
Rengeteg támadás, gúnyolódás kísérte annak idején a gazdaságot dinamizáló tervet. 2001-ben a Hetek kérdésére Petschnig Mária Zita, a Pénzügykutató Rt. tudományos főmunkatársa a következőket volt képes leírni a Széchenyi-tervről: „Engem az egész egy kígyóra emlékeztet, melyet a Sivatagi show című filmben láttam. Ez a kígyó hallatlanul nagy mozgást végzett, miközben állandóan rémisztgette a környezetét, mintha egy veszélyes, nagy mérges kígyó lenne. Úgy tett, mintha. Nos, a Széchenyi-terv is úgy tesz, mintha.” Megvallom, engem is egy kígyóra emlékeztetett, de nem a Széchenyi-terv, hanem az a hozzáállás, amelyet a föntebbi sorok írója képviselt. S véleményéhez hasonlókat tucatszám találunk a korabeli sajtóban.
Ellenben mit mutatnak a számok? A legbeszédesebb adat: a Széchenyi-terv következtében az Orbán-kormány utolsó éveiben a gazdasági növekedés mutatói plusz 1,5-2 százalékkal emelkedtek, s uniós felzárkózásunk üteme a korábbiakhoz képest kétszeresére (!) nőtt. S mivel a D–209-es szt-tiszt miniszterelnök regnálása idején csatlakoztunk az Európai Unióhoz, a babérokat ő aratta le, bár a babérligetet nem az MSZP telepítette. Medgyessy ígért aztán fűt és fát, a Széchenyi-terv folytatását, de mint annyi minden az MSZP–SZDSZ-kormányok idején, ez a kulcsfontosságú gazdasági program is elhalt.
Logikus, hogy a második Orbán-kormány folytatja a Széchenyi-tervet. Ez az elképzelés ugyanis nemcsak a hét kiemelt pontról (egészségügyi fejlesztés, megújulási „zöldprogram”, otthonteremtés, vállalkozásfejlesztés, tudomány és innováció, foglalkoztatásbővítés, közlekedés és tranzitgazdaság) szól, hanem mindenekelőtt arról, hogy pályán lehessen, versenyszférába léphessen a magyar vállalkozó. Itt jegyezzük meg, hogy a 2003 és 2010 közt egyedi döntésekkel az MSZP–SZDSZ-kormányok által kiosztott támogatások szinte kivétel nélkül a multinacionális cégeknek jutottak. Tudjuk, az utóbbi években tömegével adták vissza vállalkozói igazolványukat a magyarok, támogatás híján labdába sem rúghattak.
Mindez most másképpen lesz. Lehet előre huhogni, lehet jajveszékelni, hogy mi lesz velünk, ha a multikat nem hordozzuk tenyerünkön, de ez a kormány elég makacsnak tűnik ahhoz, hogy meg is valósítsa a második Széchenyi-tervet, amely azt üzeni: azokon kell legelsősorban könnyíteni, akik ide születtek, itt élnek, itt akarnak értéket teremteni, azoknak kell tehát segíteni, akik a hátukon viszik az országot. Akárcsak 2001-ben, ma is az a fő cél, hogy beinduljon a gazdaság motorja. A rendelkezésre álló pénz kevés, tehát a mai kormány az uniós források átcsoportosításából teremt forrást. Mint megtudtuk, 155 milliárd forint máris mozgósítható a kis- és középvállalkozások megerősítésére.
Széchenyi István százszámra idézhető gondolatai közül ma a legaktuálisabb így szól: „Azokból a kövekből, melyek utunkba gördülnek, egy kis ügyességgel lépcsőt építhetünk.” A szkeptikusok megkérdezhetnék: „Lépcsőt? Amennyi ellendrukkerünk van, még piramis is kijönne belőle.” De legyünk optimisták, és főleg stílusosak: épüljön a gáncsoskodók által összehordott kövekből kilátótorony, magasba ívelő csigalépcsővel.
Hogy rálássunk a hazai tájra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.