Annak ellenére, hogy a mai napig nincs pontos leltár a nemzeti vagyonról, a nyilvántartási rendszerek és zárómérlegek értékelésére nem kevesebb mint 39,7 millió forintért rendelt meg szolgáltatásokat az MSZP–SZDSZ-kormányok idején igencsak foglalkoztatott IFUA tanácsadó cégtől a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. A szerződés – amely közbeszerzés nélkül köttetett éppen a kormányváltás időpontjáig – átlagosan havi tízmillió forintnyi megbízást jelentett az IFUA-nak. A vagyonkezelő lapunk számára elküldött indoklása szerint az államtitkot vagy szolgálati titkot, alapvető biztonsági, nemzetbiztonsági érdeket érintő beszerzések szabályairól szóló 2004-es kormányrendelet alapján mentesült a cég a közbeszerzés alól. Arra ugyanakkor nem kaptunk választ, hogy a szigorú biztonsági előírásokat szem előtt tartva az IFUA átesett-e a C típusú nemzetbiztonsági átvilágításon.
*
Az elmúlt években állami megbízások sorához hozzájutó IFUA nemcsak ez alkalommal mentesült a közbeszerzés alól, hanem 2008-ban is, amikor – ugyanazon napon – két szerződést is nyélbe ütött az MNV Zrt.-vel. Az egyik megállapodás értéke 19 millió forint, a másiké pedig 5,9 millió forint. A közbeszerzési törvény értelmében ugyanakkor a két összeget egybe kell számítani abban az esetben, ha ugyanazt a céget bízzák meg, a beszerzésre egy éven belül kerül sor, és rendeltetése hasonló, illetve felhasználása összefügg. A vagyonkezelő azonban úgy ítélte meg, hogy a két szerződés összegét nem kell összeadni, így nem kötelező lefolytatni a közbeszerzési eljárást sem. – A törvény szerint nyolcmillió forint és húszmillió forint között volt 2008-ban az egyszerű közbeszerzési értékhatár, amely alól mentesült az a beszerzés, amely az ajánlatkérő alaptevékenysége ellátásához szükséges irodalmi mű létrehozására vagy tanácsadói tevékenységre irányul – indokolta lapunk kérdésére a vagyonkezelő, hogy az azonos cég és az azonos szerződési időpont ellenére miért tekintettek el a közbeszerzéstől. A 19 millió forintos, módszertan kidolgozására megkötött szerződés így pont a húszmillió forintos értékhatár alá esett, az ugyanaznap aláírt, 5,9 millió forint értékű másik szerződést pedig nem ítélték közvetlenül összefüggőnek az előzővel, így az IFUA még a megemeltnek minősített értékhatárt sem lépte át.
Az IFUA-nak a Fővárosi Önkormányzattól is sikerült megrendelést kapnia. A tanácsadó cég a Boston Consulting Group társasággal közösen oldalanként – a mellékletek nélkül – kétmillió forintot érő zárótanulmányt írt a fővárosnak a tömegközlekedési stratégiáról. A tanácsadók tarifája 225,8 millió forint volt, ez a szerződés időtartamát alapul véve munkanapokra lebontva nem kevesebb mint 1,3 millió forintos átlagos napidíjnak felel meg.
Az önkormányzat indoklása szerint „abból a szempontból kiemelkedő jelentősége van a munkának, hogy ezúttal nem a BKV Zrt., vagyis a Fővárosi Önkormányzat egy vállalata a maga partikuláris érdekeivel volt a megrendelő, hanem a BKV tulajdonosa és szolgáltatásainak a megrendelője, az önkormányzat.” Véleményük szerint a tanácsadó megbízása nem egyszerűen egy dokumentum elkészítése volt, hanem „számos prezentációval egybekötött szakmai vitára és fórumra került sor” többek között a BKV-menedzsmenttel, a fővárosi ágazati vezetéssel, a munkavállalói érdekképviseletekkel, a közlekedési szakma képviselőivel. – A tanácsadó ezen túlmenően részt vett a fővárosi döntés előkészítésben, a főpolgármesteri kabinet BKV-val kapcsolatos előterjesztéseinek kidolgozásában, a kormány és a főváros közötti tárgyalások megalapozásában is – indokolta a tanácsadói tarifát lapunk kérdésére a Fővárosi Önkormányzat sajtóosztálya, amely szerint a tanulmányra azért volt szükségük, mert az Európai Beruházási Banktól hitelt kapott a főváros, és ennek egyik feltétele volt egy stratégia elkészítése.
Az IFUA fővárosi megbízásának további érdekessége, hogy a tanácsadó vállalattal már 2008-ban egy ötmillió forintos keretszerződést kötöttek, „folyamatos szakértői munkára és konzultációra”, amelynek célja „szakértői támogatás a Fővárosi Önkormányzat közlekedésszakmai feladatainak” ellátásához. Az IFUA munkája ekkor „a BKV-val összefüggésben a kormányzattal történő tárgyalásokhoz szorosan kapcsolódva folyamatos közösségi közlekedésszakmai, stratégiai, rendszer- és társasági szintű irányításszervezési, közlekedés-gazdaságtani tanácsadás nyújtása” volt. A keretszerződésből végül több mint egymillió forintot fizetett ki a Városfejlesztési, Gazdálkodási és Szociálpolitikai Főpolgármester-helyettesi Iroda. A tanácsadó vállalatot azonban nemcsak közlekedés, hanem kulturális feladatokkal is megbízta a városháza: 7,4 millió forintért „kulturális intézményekkel kapcsolatos véleményezői feladatok ellátására” szerződtek a céggel, amely egyébként az elmúlt években a BKV-nak is dolgozott több mint százmillió forintért.
Emlékezetes: az IFUA több minisztériumtól, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökségtől és más költségvetési szervtől kapott tanácsadói megbízásokat az elmúlt években. A fővárosban többek között a Tóth József (MSZP) vezette XIII. kerületi önkormányzattól is kapott megrendelést a társaság összesen 17,5 millió forint értékben. A szerződés idén március végén járt le.
Mint arról már beszámoltunk, az IFUA-nál dolgozott 2007-ig Tóth András, aki a cégtől történő távozása után Gyurcsány Ferenc kabinetjének szakpolitikai igazgatóságához került, de a céget erősíti Jobbágy Valér, aki korábban a kancellárián tevékenykedett.