Az IMF és Nobel-díjas kritikusai

Árva László
2010. 08. 01. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A győztes hatalmak 1945 végén azért hozták létre a Nemzetközi Valutaalapot (IMF), hogy a háború után ez a szervezet biztosítsa a nemzetközi pénzügyi rendszer stabilitását. Az IMF feladata elvben a megbomló egyensúlyra való előzetes figyelmeztetés, illetve baj esetén megfelelő egyensúlyjavító intézkedések ajánlása a tagországoknak, végső esetben pénzügyi segítség nyújtása a súlyos egyensúlyzavarba került országoknak. Az IMF testvérszervezete a Világbank (IBRD), amely intézményein keresztül a kevésbé fejlett országok hosszabb távú gazdasági fejlődéséhez nyújt tanácsokat, illetve hiteleket.
Az elmúlt ötven év során sok közgazdász szerint az IMF nagymértékben hozzájárult a nemzetközi pénzügyi rendszer stabilitásához – mások szerint azonban az IMF-nek a pénzügyi válságok kitörésében és azok elmélyülésében is nagy felelőssége volt. És ezt nem mezítlábas tüntetők és zavaros fejű baloldali vagy nacionalista értelmiségek állítják, hanem Nobel-díjas közgazdászok és sikeres országok kormányfői is.
Joseph E. Stiglitz a kormányzati pénzügyek egyik legnagyobb szakértője, akinek munkásságát közgazdasági Nobel-díjjal is elismerték, 1997 és 2000 között az IBRD alelnökeként működött, és ebben a minőségben egy igen jelentős szakértői csoport vezetőjeként elemezte a világgazdaság fejlődését, s azt a szerepet, amelyet az IMF játszott a világ pénzügyi stabilitásának fenntartásában.
Stiglitz tapasztalatait több cikkben és egy 2002-ben kiadott könyvben foglalta össze, amelynek magyar fordítása A globalizáció és visszásságai címmel jelent meg. Lesújtó képet festett az IMF tevékenységéről a kilencvenes éves során, és amellett érvelt, hogy a szervezet nagymértékben hozzájárult az ázsiai pénzügyi válság, illetve az oroszországi pénzügyi válság kitöréséhez és elmélyüléséhez. Szerinte az IMF nem figyelmeztetett időben a válságra, nem adott előzetes javaslatokat annak elkerülésére, s javaslatai sok esetben nem voltak megfelelők a válság sújtotta országok számára a gyors kilábalásra. „Amikor a válságok bekövetkeztek, az IMF ódivatú, alkalmatlan, bár standard- megoldásokat javasolt anélkül, hogy figyelembe vette volna, milyen hatásokkal járnak majd ezek azok számára, akiknek követniük kell őket. Nemigen láttam előrejelzéseket arról, hogyan hatnak az intézkedések a szegénységre. Mások véleményét nem kérték ki. A nyílt, őszinte vitákat nem vették szívesen, ezekre sem hely, sem idő nem volt” – írja Stiglitz.
De nemcsak Joseph E. Stiglitz, hanem egy másik neves és szintén Nobel-díjas közgazdász, Paul Krugman is számos esetben más véleményt hangoztatott, mint az IMF. Krugman már a kilencvenes években bírálta – ha nem is olyan élesen, mint Stiglitz – az IMF javaslatait az ázsiai válság kapcsán, és napjainkban is kritizálta az szervezet egyoldalúan a pénzügyi megszorításokat hangsúlyozó javaslatait. A közgazdaságtanban ritkán van helye kísérleteknek, nem lehet ugyanabban az országban két gazdaságpolitikát egyszerre kipróbálni (ez csak Németország esetében sikerült, bizonyítva a szocialista gazdaság csődjét keleten). Délkelet-Ázsiában azért valami hasonló történt akkor, amikor a kilencvenes évek közepén Malajzia miniszterelnöke, Mohamed Mahathir elutasította az IMF hagyományos megszorítócsomagjának alkalmazását, és saját útját járva – nemcsak Stiglitz véleménye szerint, hanem az IMF adatai szerint is – gyorsabban került ki a válságból, mint a Nemzetközi Valutaalap hagyományos javaslatait követő más országok.
Malajzia gazdasági sikereit mutatja, hogy az ország részesedése a világ GDP-jéből az 1980-as 0,26 százalékról 1990-re 0,34, majd 2010-re 0,54 százalékra nőtt az IMF adatai szerint, miközben a valutaalap tanácsait szigorúan követő Magyarország esetében ugyanez az arány az 1980-as 0,43 százalékról 1990-re 0,36, 2010-re pedig 0,26 százalékra esett vissza.
Természetesen butaság lenne azt hinni, hogy pusztán az IMF-fel való szembenállás okozta Malajzia sikereit, de biztosan jelzi, amit Krugman több cikkében hangoztatott: mindig lehetséges B terv, amelyet alaposan meg kell vizsgálni.

A szerző közgazdász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.