A Nefmi indoklása szerint a szocialista kormány oktatási és kulturális minisztere késve, március 16-án hirdette meg a VI. kategóriába besorolt független előadó-művészeti szervezetek támogatására vonatkozó pályázatot, pedig már januárban lehetőség lett volna erre. Ez az oka annak, hogy elhúzódott a döntés. A Nefmi szerint – mivel a költségvetési hiány júniusra elérte az egész évre tervezett összeg 112 százalékát – a kulturális szférát is érintenie kell az elvonásoknak. A tegnapi sajtótájékoztatón Hudi László, a Befogadó Színházak Társulásának elnöke hangsúlyozta: a működési támogatások visszatartása következtében veszélybe került a társulatok következő évada. Magács László, a Merlin Színház igazgatója kiemelte: a helyzet már tavaly is katasztrofális volt, de a megítélt összeget júliusban megkapták, így tudtak tervezni. Az igazgató elmondta: a Merlin február óta 23 millió forintos tartozást halmozott fel. Ha a tavalyi negyvenmillió forintos támogatással számolna idén, akkor az összeg fele ezek kiegyenlítésére lenne elegendő, és a jövő évadban már nem tudna működni a színház. A sajtótájékoztatón jelen lévő művészek, társulatvezetők a Nefmi döntésére reagálva együttműködésre, egyeztetésre szólították fel a minisztériumot.
Bozsik Yvette Kossuth-díjas táncművész társulati tagjai fizetés nélküli szabadságon vannak, de a következő évadban csupán a meglévő előadásukat tudják majd bemutatni, ha a Nefmi tényleg a megítélt összeg felét fizeti ki. – Ezt a pénzt már az évad első felében elköltöttük. El vagyok keseredve, mert így jövőre nem lesz próbatermünk, irodánk, nem tudok fizetést adni a táncosaimnak. A magyar táncművészet kilencven százaléka került veszélybe – nyilatkozta lapunknak a táncművész, koreográfus.
Dobay Dezső, az RS9 színház vezetője, a Független Színházak Szövetsége kibővített elnökségének tagja úgy gondolja, annak, hogy a független színházakat sújtja az elvonás, az is oka, hogy sokan átpolitizáltnak gondolják az alternatív színházi világot, s ez Dobay szerint azért van így, mivel a függetleneknek nincs lehetőségük előadásaik népszerűsítésére, és a sajtó szinte csak akkor ad róluk hírt, ha egy előadásnak mégis politikai-közéleti üzenete van. Az RS9 színház az előadó-művészeti törvény révén húsz év után érte el azt, hogy teljesítménye, látogatottsága alapján végre jogosult a kőszínházi támogatás tíz százalékára. A zárolás azonban a működésképtelenség alsó határára sodorja a társulatot. Dobay szerint így más társulatoknál is elveszhet a művészi munka, helyette vegetálni, átvészelni próbálnak majd sokan, pedig az alternatív világ sok jó színészt, rendezőt és a kőszínházak által később átvett más értéket adtak a magyar kultúrának. Az utóbbi húsz évben a magyar kőszínházakba szinte csak egyetemet végzett színészeket vettek fel, a szabálytalan, ám jelentős tehetségek, a civil világból indulók csak a független közösségekben kaphatnak helyet. Dobay szerint az utolsó egy-két évben több elismerés érte a függetleneket a magyar színházi szakmán belül, mint korábban, a mostani bizonytalanság azonban visszavetheti a jótékony tendenciákat is.

Horror kempingezés közben: maszkos, késekkel felfegyverzett társaság várta a túrázókat sátraiknál