Ablakon kidobott pénz. Több megyéből érkezett bejelentés nyílászárókkal üzletelő cégek ellen; az Ablak-Global Kft.-vel, az Ablak-Elmű Kft.-vel, illetve a Partnerplast Kft.-vel szembeni jelzések megvizsgálása után történhet meg az ügyek egyesítése – erről tájékoztatta az Országos Rendőr-főkapitányság a távirati irodát. A társaságok előleget vettek fel a nyílászárókra, majd elérhetetlenekké váltak.
Ha bezár egy bolt, igen nehéz a vásárlók jótállási, szavatossági igényeinek érvényesítése – hívja fel a figyelmet a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ). A vonatkozó jogszabály értelmében ugyanis csak közvetlenül a forgalmazóval szemben lehet érvényesíteni a szavatossági igényeket, a nagykereskedővel, gyártóval szemben nem. Ha tehát egy bolt megszűnik, bezár, korábbi vásárlói hoppon maradnak. – Ez alól egyetlen kivétel van, amikor termékbiztonsági kérdésről van szó – fejtette ki lapunknak Kispál Edit, a FEOSZ szóvivője. – Ha például egy kávéfőző felrobban a konyhánkban, bátran fordulhatunk a gyártóhoz kártérítési igényünkkel.
Különösen nehéz a fogyasztó igényeinek érvényestése, ha azután zár be a bolt, hogy a vásárló javításra adta le készülékét, hiszen ez esetben akár el is tűnhet a termék – tudtuk meg a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara békéltető testületétől. Egyszerűbb a megoldás, ha csak egyetlen bolt zárt be, de az azt működtető vállalkozás egyéb helyszíneken még működik. Ekkor egy másik üzletben talán sikerül érvényesíteni szavatossági igényünket, vagy a vállalati központban reklamálhatunk.
Külön figyelmet kell szentelni a webáruházak, illetve az egyéb internetes tartalomszolgáltatók tevékenységének, hiszen a virtuális kapcsolat még bizonytalanabbá teszi a vásárló helyzetét, különösen, ha nem kellően képzett az internet használatában. A webfelületen létező cégnek ugyanis még könnyebb nyom nélkül eltűnni, illetve eldugni a „kisbetűs” kitételeket, amelyek kibúvókat adhatnak a vállalkozónak a teljesítés alól. Ugyancsak reménytelen annak a vásárlónak a helyzete, aki kifizetett vagy leelőlegezett egy árut, de még mielőtt elszállíthatta volna, bezárt az üzlet. Kérdésünkre, várható-e valamiféle szabályzó módosítás annak érdekében, hogy a fogyasztói jogokat a nagykereskedővel, gyártóval szemben is érvényesíteni lehessen, Kispál Edit kifejtette: a változásra kevés az esély, mert az szinte biztosan valamiféle uniós jogszabályba ütközne. Ezért arra hívta fel a figyelmet, hogy a végkiárusítást tartó üzletekben vásárolva senki ne számítson a szavatossági és egyéb fogyasztói jogosítványok érvényesíthetőségére.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!