A jelölése után úgy nyilatkozott, hogy „elbizakodottság nincs, optimizmus van”. Ez azt jelenti, hogy a közgyűlési többség megszerzése számítana egyedüli jó eredménynek az önkormányzati választáson?
– Valóban az lenne az igazi és teljes siker, ha a főpolgármester-választást megnyernénk, és ehhez társulna egy közgyűlési többség is, de nem árt minden eshetőséget figyelembe venni. Nem örülnék annak, ha nem sikerülne megszerezni a mandátumok többségét, de kétségbe sem esnék, hiszen Óbudát 1994 és 2006 között úgy vezettem, hogy kisebbségben voltam, és ezt észre sem lehetett venni. A legelvakultabbakon kívül a politikában forgolódók többsége tudja, hogy törekszem az együttműködésre.
– Úgy tudjuk, elkészült a forgatókönyv arra az esetre is, ha nem sikerülne megszerezni legalább 17 mandátumot az új, 33 fős testületben. Mit tartalmaz ez?
– Várhatóan három ellenzéki párt jelenlétére lehet számítani a közgyűlésben, ezek közül egyiket sem szeretném eleve magamra haragítani, de egyszerre kettőt biztosan nem. Nagy kérdés, hogy a szocialisták végleges listáján kik lesznek a befutók. Ha ugyanazok az emberek, akik a Demszky- és Hagyó-féle vezetés szerves részét képezték, akkor nehezebben lehet elképzelni bármiféle együttműködést. Ha azonban – legalább részben – másként jelenik meg az MSZP, akkor a baloldallal való együttműködés nem tenne rosszat a városnak. Nem zárható ki az együttműködés bizonyos szakterületeken az LMP-vel sem, elsősorban a környezetvédelemre és talán a kultúrára gondolok.
– A Jobbik kimaradt a felsorolásból.
– Tulajdonképpen nem akarom bántani a Jobbikot, a párt szimpatizánsaival pedig különösen nincs gondom, mert ők olyan problémák megoldásáért küzdöttek a parlamenti választások előtt, amelyek ténylegesen létező problémák. Amit viszont most előad a Jobbik a parlamentben, és ahogyan előadja, attól nem vagyok lenyűgözve. Meglátjuk, hogy lesznek-e pozitív ötleteik, vagy továbbra is csak vagdalkozni fognak. Szeretik azt mondani, hogy mi nem is akarunk elszámoltatást. Mintha elfelejtették volna, hogy a rendőrségi vizsgálatok épp a mi bejelentéseink alapján indultak el már egy évvel ezelőtt.
– A parlamentben ön mellett ülő Schiffer András, illetve az általa vezetett LMP nem utasította el a Fidesszel történő együttműködést a fővárosban. Jelentheti ez egy későbbi koalíció alapját?
– Ez Szanyi Tibor víziója, aki hasonló külvárosi vagánya a szocialistáknak, mint én a jelenlegi kormányoldalnak. Bizonyos értelemben Szanyival furcsamód nekem nem rossz a személyes kapcsolatom, de úgy gondolom, hogy részéről ez mindöszsze egy taktikai fogás, amellyel az LMP-re akar nyomást gyakorolni, persze némi aggodalmat is tükrözhet.
– Lesz külsős főpolgármester-helyettese Budapestnek?
– Nem valószínű, hogy élni fogok a lehetőséggel. Megválasztásom esetén a leglényegesebb és legnehezebb terület, a városüzemeltetés minden bizonnyal György Istvánhoz, Kőbánya volt polgármesteréhez kerül, akivel ahogy mondani szokták, 1990-ben is „együtt húztunk csizmát”. Olyan gyakorlattal és rutinnal rendelkezik, hogy az ő helye elvitathatatlan ezen a poszton. Rogán Antal, a Belváros első embere is főpolgármester-helyettes lehet, ha nem ő indul az V. kerületi polgármesterségért. Hallok híreszteléseket állítólagos „szuperhelyettesről” is, de ezek merő spekulációk. Hallok egyébként más híreszteléseket is ennek kapcsán, de ezekkel nem is akarok foglalkozni. Természetesen van egyéb elképzelésem is, de erről korai beszélni.
– Ezek között szerepelhet akár egy LMP-s helyettes jelölése is?
– Ilyet nem mondtam, de nem veszem rossz néven, hogy a sajtó szívesen találgat. Legfeljebb néha téved.
– Mikorra készülhet el a főváros átadás-átvételi leltára?
– Demszky Gábor húszéves regnálása után ez az eljárás nem lesz túl könnyű. Amennyiben az én feladatom lesz az átvétel, akkor nem fogok semmiképpen sem megalázó helyzeteket létrehozni, esetleg időtlen időkig elhúzni ezt a folyamatot. Ha a fővárosiak megválasztanak, akkor valamiféle biztonságot nyújtó záradékkal viszonylag hamar át fogom venni Budapest irányítását. Nem célom, hogy cirkusz legyen, pikáns történetekre vagy zaftos cirkuszokra se számítson senki. Ellenben, ha valami olyan esik a fejünkre, amiről még nem tudunk, akkor tudjuk, hogy mi a dolgunk.
– Mit gondol arról, hogy a napokban tanúként hallgatta meg a rendőrség Demszky Gábort a Főkert ügyével kapcsolatban?
– Úgy tudom, hogy nem gyanúsítottként hallgatták meg a főpolgármestert, de természetesen nem ismerem a beszélgetés részleteit. A város működéséről persze megvan a véleményem, de olcsó politikai haszonszerzés vágyával nem fogok Demszkyre „utazni”. Meglepne, ha közvetlen köze lenne a fővárosi cégek zűrös dolgaihoz, bár vezetői alkalmassága ez esetben erősen megkérdőjelezhető, hiszen nemcsak egy-két kétséges ügy van, hanem ügyek sokaságával állunk szemben. Éveken keresztül nem vett tudomást az ellenzéki interpellációkról sem.
– Orbán Viktor ősszel benyújtja a kormány második akciótervét. Egyeztettek már a miniszterelnökkel a főváros jövőjével kapcsolatos kérdésekről, az ebben szereplő esetleges konkrét intézkedésekről?
– Erre augusztus végén vagy szeptember elején kerülhet sor. Annyit már most elárulhatok, hogy György Istvánnal együtt egy törvénymódosító csomagban gondolkodunk, amihez szeretnénk a miniszterelnök úr támogatását megnyerni. Egyébiránt megválasztásom esetén csak addig maradnék országgyűlési képviselő, ameddig ezt a módosítócsomagot benyújtjuk, utána azonnal lemondok parlamenti mandátumomról.
– Korábban azt mondta, hogy a fővárosi közműcégek működőképessé tételéhez elengedhetetlen az egyszeri kormányzati segítség. Talán ez a módosító javaslat tartalmazza az ehhez szükséges finanszírozást is?
– Annak része, de inkább egy operatív kérés a miniszterelnök úrhoz és a kormányhoz. Többek között szükség van egy-két olyan törvénymódosításra, amely alapján egy, a Belügyminisztériummal együttműködő, annak a dominanciája mellett munkálkodó, de jogosítványaiban megerősített közterület-felügyelet megszervezése lehetővé válik a fővárosban. Kell egy új forrásmegosztási törvény, a helyi adókról szóló törvényt is módosítani szükséges, és én arra is gyanakszom, hogy az államháztartási és az építési törvényhez is hozzá kell nyúlnunk. Abban reménykedem, sőt hiszek benne, hogy ez a módosítócsomag hamarosan a miniszterelnök úr programjának részévé válhat.
– Ezek szerint több állami támogatáshoz juthat Budapest a források átcsoportosításával? Lesz pénz például a négyes metróra?
– Nagyon vékony lesz a kassza, mindenkinek tudnia kell, és ez nem politikai érzelem, hanem ténykérdés. Az biztosnak látszik, hogy a kormány és Budapest, illetve a kormányfő és a főpolgármester kapcsolata sokkal jobb, pozitívabb és reményekre jogosító lesz. Én már évek óta tisztában vagyok azzal, hogy Orbán Viktor számára Budapest rendkívül fontos, régen felismerte a főváros jelentőségét és szükségességét. Nem titok, hogy megígérte: a nevemhez kötött program megvalósításához a kormány meg fogja adni a támogatást. Mellesleg, ha 2002-ben nulláról kellett volna indítani a metróépítést, már akkor is be kellett volna fejezni, még akkor is, ha a budapestiek több ezer napja nem tudják, miért nem épülhetett meg az orosz államadóság terhére.
– A Nemzeti Közlekedési Hatóság tegnap nem adta ki az Alstom metrókocsik végleges típusengedélyét, ezért a BKV felmondja a francia céggel kötött szerződését. Hogyan befolyásolja ez a döntés az új városvezetés mozgásterét metróügyben?
– Egész egyszerűen nem is értem, hogy keveredhettek ilyen szituációba, kezdve a kifizetett ötvenszázalékos előlegtől, a réges-rég lejárt szállítási határidőig. Ezeknek a szerelvényeknek már tavaly októberben itt kellett volna lenniük, azóta is számos biztos és bizonytalan hír jelent meg a hiányosságokkal kapcsolatban, ráadásul a sürgetések is csak az ellenzék figyelmeztetései alapján indultak el. Azt gondolom, hogy elsősorban a városvezetőknek, de az illetékeseknek is sokkal korábban kellett volna felébredniük. Egyelőre nem szeretném a leendő helyzetet részleteiben elemezni, mindenesetre az kijelenthető, amikor a metrót féltők különböző politikai malíciákat vázolnak fel, el kellene gondolkodniuk azon, hogy valójában mit is védenek, kitől is védik ezt a beruházást. Most vissza kell vonni a bankgaranciát, és új tender kiírására lesz szükség, amely miatt véleményem szerint kétéves csúszással számolhatunk. A metróépítés körüli fiaskókat, ezeket a hihetetlen mulasztásokat pedig valakinek meg kell magyaráznia.
– Emlékeim szerint többször is úgy nyilatkozott, hogy gazdaságossá kell tenni a négyes metró második szakaszát. Jelenthet ez egy olyan cserét, amely a rákospalotai irány helyett Budaörsöt célozza?
– A megtérülés és a hatékonyság vonatkozásban mérlegelhető, hogy a budaörsi virágpiacig történő meghosszabbítás most nem lenne-e hatékonyabb, mint az eredeti kettes szakasz folytatása. De ebbe félve megyek bele, mert a szocialisták megint nem létező összefüggéseket olvasnak majd ki a nyilatkozatból. Persze, sok függ attól, hogy a szocialisták és Demszky Gábor igazat mondtak-e a források elérhetősége szempontjából. Egyelőre az a kérdés, hogy az egyes szakasz számláit miből fogjuk állni. Ennek a kifizetéséhez már ma közel százmilliárd forint hiányzik. Mindent megteszünk a metróépítés befejezése érdekében, ahogy a BKV-t is talpra állítjuk. Most hallom, hogy az MSZP „aggódik” a kormánytámogatás miatt, miközben a díjmentes közlekedést ígérgető szocialista jelölt kötött olyan szerződést a fővárossal, amelyben a támogatást állandó tarifaemeléshez köti.
– A metróépítésnél akár személyi problémák is felmerülhetnek a közszférában dolgozó vezetők kétmillió forintos havi bérplafonjának bevezetésével. Mi lesz, ha Klados Gusztáv nem vállalja a folytatást?
– Ez valóban kérdés. Klados Gusztáv ugyan nem kormánytisztviselő, de nemzetközileg elismert szakember, és akkor lennék nyugodt, ha ezt a munkát ő fejezné be. Hosszas agitációval csalták haza, és elsősorban nem a pénz miatt vállalta el ezt a munkát, ezért úgy gondolom, hajlandó lesz tárgyalásokat folytatni arról, hogy milyen fizetéssel egyezne ki a jelenlegi bére helyett. Tényleg olyan fizetése van, amit itthon nehéz tolerálni, de szeretnénk vele megegyezni. A legmegnyugtatóbb megoldás az lenne, ha Klados fejezné be a metróépítést olyan magyar szaktekintélyek szakmai segítségével, mint Greschik Gyula és Várszegi Gyula, a Metróber korábbi igazgatója. Sokkal jobban félek attól, hogy a választásokig olyan kísérletek történhetnek a jelenlegi városvezetés részéről, amelyek végképp elveszik Klados kedvét a folytatástól. Ő egyébként már egyszer elpanaszolta, hogy nem szeretne akaratán vagy tudtán kívül olyan helyzetbe kerülni, amiért később magyarázkodnia kellene.
– Ez lenne a jelenlegi városvezetés célja?
– Nem azt mondom, hogy ez a céljuk, de annak érdekében, hogy egyesek mentesüljenek a felelősség alól, lehetnek olyanok, akiknek beleférne, hogy Kladost tolják bele valamilyen kellemetlen szituációba. Amilyen kiváló műszaki ember, anynyira nem ismeri a magyarországi és budapesti módszereket és intrikákat. Tulajdonképp a szerződéseket és az egész előkészítést készen kapta, mikor ezekről határoztak, ő még a világ túlsó végén volt.
– Balliberális körök újra öntől kezdték félteni a budapesti rendezvényeket.
– Nem tudom, pontosan mire gondol, de a Sziget Fesztivál betiltásáról szóló hírek alaptalanok, ahogy Budapest sokszínű kulturális életének veszélyeztetése is riogató fikció. Az a célunk, hogy Budapesten mindenki jól érezze magát. Beleértve a többséget is.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség