Háború dúl a Malév berkein belül

Ma jár le a Malév vezetése által korábban felmondott kollektív szerződés, ám a légitársaság és a szakszervezetek nem tudtak megállapodni az új kontraktusról. Megegyezésig a Malév szerint az EU szabályrendszere szerint kell eljárni, ezt viszont a pilóták visszautasítják.

Hírösszefoglaló
2010. 08. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hiába folytatott három hónapon keresztül intenzív tárgyalásokat a Malév vezetése a légitársaságnál működő hat szakszervezettel a vállalat számára kisebb költséget jelentő kollektív szerződésről, a feleknek nem sikerült megállapodniuk, a szerződés pedig a mai napon lejár. A kontraktust a légicég a reorganizációs program keretében még idén március 31-én mondta fel azért, hogy módosíthassa a munka- és pihenőidő szabályait, és átstrukturálhassa a jövedelmeket.
A Malév hét végén kiadott közleménye szerint a tárgyalások során ugyan sikerült megállapodás közeli álláspontokat kialakítani a vállalat csaknem mindegyik reprezentatív szakszervezetével, de a pilóta-érdekképviselettel a munkaidőre vonatkozó szabályzat átalakítása ügyében nem történt érdemi előrelépés.
A szerződés hiánya a légitársaság szerint nem befolyásolja a Malév üzemelését, mivel megegyezésig a cég és dolgozók viszonyát az Európai Unió légi közlekedésre vonatkozó szabályrendszere határozza meg. A közlemény szerint a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) légiközlekedési igazgatósága már jóvá is hagyta az uniós szabályrendszeren alapuló üzemelést.
A pilóták érdekképviselete ugyanakkor elfogadhatatlannak tartja, hogy kollektív szerződés hiányában a pilóták és légiutas-kísérők munkarendjét kizárólag a Brüsszel által kiadott rendelet határozza meg.
A Magyar Közforgalmi Pilóták Egyesülete (Hunalpa) közleménye szerint a Malév által közzétett munkarend több pontjában is sérti az uniós rendeletet és a munka törvénykönyvét, mivel a legalapvetőbb szabályokat sem veszi figyelembe. Az érdekképviselet érthetetlennek tartja, hogy a jogellenes szabályozáshoz az NKH a jóváhagyását adta. Közleményükben a pilóták emlékeztetnek, hogy az uniós rendelet a repülésben alkalmazott minimum- szabályokat fekteti le, s ettől megengedőbb nem lehet az adott tagország jogi szabályozása.
A Hunalpa tudatta azt is, hogy amennyiben nem történik érdemi változás a Malév és az NKH részéről, akkor az Európai Repülésbiztonsági Ügynökséghez, valamint az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőséghez fordulnak, és minden rendelkezésükre álló törvényes eszközt felhasználnak a magyar és az európai uniós jogszabályok betartatására.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.