Tegetthoff altengernagy, az Osztrák–Magyar Monarchia haditengerészetének főparancsnoka büszkén összedörzsölte tenyerét, s még egyszer alaposan végigmérte a hajót. Egy hónappal korábban, a Maros láttán egyszer már elragadta valami hasonló érzés, de most, hogy a Leithát is vízre bocsátották, szinte mámorossá vált az örömtől.
Nagyjából ezt láthatták azok, akik 1871. május 17-én az újpesti Duna-parton voltak, amikor a korszak legmodernebb folyami hajóinak számító Maros-osztályú monitorok második példányát hadrendbe állították. Első harci bevetésén 1876-ban esett át, amikor az osztrák–magyar felségjelzés alatt közlekedő Radetzky személyszállító hajót a nemzetközi vízi útnak számító Dunán a törökök feltartóztatták, és a fedélzeten lévő bolgár menekülteket Belgrádnál kiszállították. A monarchia a jogsértés miatt elégtételt követelt, amelynek nyomatékául a Leitha és testvére, a Maros megjelent a belgrádi erődök előtt. Két évvel később a Leitha részt vett a boszniai megszállásban is, majd őrszolgálatot teljesített.
A hajó az első világháborúban 1914. augusztus 11-től kezdve aktív résztvevője volt a harcoknak. Komoly veszteségeket szenvedett el a Száva menti csatákban, de ennek ellenére szerepet kapott Belgrád elfoglalásában. Október 3-án harcképtelenné lőtte a Szabács melletti francia ütegeket, de szétlőtték parancsnoki tornyát, és teljes személyzete hősi halált halt. Ezután felújították, a Tanácsköztársaság idején pedig nevét Lajtára magyarították, és Csehszlovákia ellen akarták bevetni. A személyzete azonban csatlakozott a világ egyik első antikommunista felkeléséhez, melyet éppen e hajótípusról neveztek el monitorlázadásnak. A háború után fegyverzetét eltávolították, s munkahajóként használták több évtizeden keresztül.
A Lajta monitor mára a legrégebbi úszóképes folyami hadihajó az Osztrák–Magyar Monarchia idejéből. 1992. november 1-jén védetté nyilvánították, majd a Hadtörténeti Intézet és Múzeum tulajdonába került mint múzeumhajó. Felújítását 2009-ben kezdték, eddig Révkomáromban dolgoztak rajta, de a hétvégén Budapestre vontatták, ahol befejezik a helyreállítását, hogy az augusztus 20-i ünnepen újrakereszteljék az Országház előtt.
Amerikai jelkép. A világ első monitora, az Uss Monitor az Egyesült Államokban épült 1862-ben John Ericson svéd mérnök tervei alapján. Műszaki elgondolásai beváltak, ezért a típus az egész világon elterjedt. A monitorok ma is az amerikai nemzeti mitológia központi szereplői, főleg az elsőként épült ilyen hajó, ennek dacára nekik nincs épségben lévő példányuk. Sőt az egész világon is csak hét részben vagy egészben megmaradt monitor van a Lajtával együtt.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség