Javuló eredmények a Gandhiban

Egyre jobb a Gandhi Gimnázium végzőseinek teljesítménye – fogalmazott a napokban Gidáné Orsós Erzsébet, az ország egyetlen roma gimnáziumának igazgatója. Hangsúlyozta: az utóbbi időben nagy hangsúlyt fektettek a tanári kar képzésére és arra, hogy az iskola a korábbinál erőteljesebben tükrözze nemzetiségi jellegét. Az igazgató hozzátette: reméli, hogy az országban több hasonló, a roma fiatalok oktatását, képzését segítő intézmény is megkezdheti működését.

Munkatársunktól
2010. 08. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több tárgyból tizedekkel, némelyiknél egy osztályzattal javult a Gandhi Gimnázium végzőseinek átlagteljesítménye az idei érettségin – mondta Gidáné Orsós Erzsébet, akit egy éve neveztek ki az ország egyetlen roma nemzetiségi oktatási intézményének élére. Ismeretes: a pécsi Gandhi Gimnázium az első olyan gimnázium, amelyet romák alapítottak roma diákok számára. Az iskolát működtető alapítványt roma és nem roma szervezetek, magánszemélyek hozták létre 1992-ben, az iskola 1994-ben kezdte meg a működését. Névadója az indiai Mahátma Gandhi, ami a romák indiai származását, valamint a névadó által vallott világnézetet hivatott hangsúlyozni.
Az igazgató az MTI-nek elmondta, hogy aktív tanév áll mögöttük, rengeteg munkát kellett elvégezni, de a pedagógusgárda jól helytállt, ami a javuló eredményeken is látszik. Beszámolt arról is, hogy az iskola, a Gandhi Közalapítvány képviselői és Balog Zoltán, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium társadalmi felzárkózásért felelős államtitkára a napokban megbeszélést folytatott az intézményt érintő kérdésekről.
Az igazgató szerint a Gandhira szükség lesz a jövőben is, és reményét fejezte ki, hogy az országban több hasonló, a roma fiatalok oktatását, képzését segítő intézmény is megkezdheti működését. A gimnáziumban az elmúlt tanévben megkezdődött egy olyan koncepció megvalósítása, amelynek célja, hogy a tanári kar egyre képzettebb legyen, a diákok tanulmányi eredménye javuljon, az iskola a korábbinál erőteljesebben tükrözze nemzetiségi jellegét, s mintaszerű modellintézménnyé váljon.
Gidáné Orsós Erzsébet egy tavaly novemberi sajtótájékoztatón arra utalt, hogy bár a Gandhiban folyó munkát összességében pozitívnak ítéli a közvélemény, a hivatalos szervek többször is elmarasztalták a gimnáziumot pedagógusai jelentős részének nem megfelelő végzettsége miatt, tanulói pedig gyenge, 2,1 és 3,3 közötti átlageredménnyel érettségiztek. A Gandhiban tanulók javuló eredményeinek azért is van jelentősége, mert az iskolát működtető közalapítvány tavaly januárban megváltozott összetételű kuratóriuma egyebek mellett a rossz tanulói teljesítményekre hivatkozva döntött az igazgatóváltás mellett, és 2009. július 1-jétől nem az iskolát egy évtizede vezető, a szülők, a diákönkormányzat és a nevelőtestület által támogatott Csovcsics Erikát, hanem a Gandhi egyik tanárát, Gidáné Orsós Erzsébetet bízta meg az igazgatói teendőkkel. Úgy vélték, az iskola pedagógiai programja nem alkalmas roma értelmiség kinevelésére, illetve arra, hogy ehhez kapcsolódva ne csak Pécsett, hanem az ország más területein is indulhasson roma nemzetiségi oktatás. Rámutattak, Csovcsics Erikának nem volt meg a szükséges végzettsége az igazgatói poszt betöltéséhez, a Gandhit pedig az elmúlt években többször megbüntették különböző hiányosságok miatt.
A döntés ellen a gimnázium diákjai tavaly június elején ülősztrájkkal tiltakoztak, az alapítók is felemelték szavukat a döntés ellen, és Sólyom László államfő aggodalmát fejezte ki amiatt, hogy a pályázat körül kialakult vita veszélyeztetheti az iskolának a roma közoktatásban elért példamutató eredményeit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.