Kaporbébi

Ugró Miklós
2010. 08. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Suttogtak akkoriban egy viccet egyházi körökben. Mi a különbség a szatócsbolt és a papi békemozgalom között? A szatócsbolt, az vegyeskereskedés, míg a békemozgalom: veres kegyeskedés. Ezért a viccért, akárcsak a címbéli „kaporbébiért”, súlyos börtönévek jártak


Hatvan esztendeje, 1950. augusztus 1-jén alakult meg a Katolikus Papok Országos Békebizottsága (ebből alkotott mozaikszó a címbéli kifejezés) nevezetű szervezet, az állam és egyház szétválasztásának ez a sajátosan baloldali organizációja. A papi békemozgalom a magyar katolicizmus históriájának nem a legépületesebb fejezete, méltó az utókor feledésére. Paradox módon mégsem haszontalan felidézni a történteket, legalább eszünkbe véssük, hogy mit érdemes elfelejteni. Nem azért, hogy soha többé ne ismétlődjék meg, ilyesmiben csak a naiv széplelkek bizakodnak, sokkal inkább, hogy felmérjük, mi minden várhat még ránk a közeli vagy távolabbi jövőben. A történelem visszatetsző, nyomorúságos mozzanatai nem csak gyakoribbak, sajnos tanulságosabbak is, mint a dicsőségesek.
A békepapok szinte önálló kasztot, mondhatni, külön felekezetet alkottak a katolikus egyházon belül, a hierarchiától függetlenül speciális feladatokkal, befolyással és hatalommal. A többi történelmi egyházban is volt papi békemozgalom, de ott minden egyházi személy automatikusan védte a békét, ha akarta, ha nem. A katolikus papoknak viszont külön szervezetük volt, amely rövid és dicstelen fennállása ellenére mégiscsak eredményesen működött, hiszen 1950 és 1990 között egyetlen vallásháború sem robbant ki hazánkban. A baloldal szereti elhitetni, hogy minden, általuk haladónak minősített mozgalmat széles társadalmi igény hoz létre. Ez igaz is abban az esetben, ha a baloldal vezető pártját azonosítjuk a társadalommal, ha a párt a lehető legmagasabb szinten reprezentálja a nép döntő többségének érdekeit, törekvéseit, lehetőségeit. A néphatalomnak a vallás és az egyház elleni harcában égetően szüksége volt a haladó szelleműnek és demokratikus beállítottságúnak kinevezett kollaboráns papok szervezett fellépésére. Ők lettek volna az élő bizonyítéka annak, hogy a hatalom nem vallásellenes, nem a hívő emberek ellen lép fel, hanem az „egyházi álarcban megbúvó reakció” ellen. Ha nem lettek volna kollaboránsok, akkor a reakcióra is nehezebb lett volna rámutatni, főleg, hogy a valóságban az egyházi reakció (fasiszták, szélsőjobbosok stb.) oly jelentéktelen volt, hogy gyakorlatilag nem is létezett. (Az antikommunistákat ne számítsuk ide, hiszen a lakosság nagy többsége az volt, mégsem volt reakciós, azaz csak a kommunisták tartották annak.) 1949 tavaszától kezdődően a különböző állami békedemonstrációkon mindig üdvözöltek a díszvendégek között egy csapat katolikus papot, ám azt, hogy kik voltak ők név szerint, azóta sem tudják a kutatók. Ennek az anonim társaságnak volt valami propagandaértéke, de nem volt toborzó hatása, ezért egy újságot alapítottak volna, hogy hirdethessék a katolikus békemozgalom fennkölt céljait.
Egy Varga Ferenc nevű papot bíztak meg a lap megszervezésével és elindításával, de Varga tisztelendőben feltámadt a lelkiismeret, és megpróbált elszökni a nem túl megtisztelő feladat elől. Szegényt a határon lőtték meg, s sérüléseibe néhány nap múltán belehalt. Varga halála után Beresztóczy Miklósra bízták a szervezést, aki engedelmesen eleget tett a megbízatásnak.
Beresztóczy nagy tudású ember, és kiváló jellem volt, Mindszenty közeli munkatársa és odaadó híve. 1948 decemberében ő is vádlott lett a Mindszenty-ügyben, de végül egy mellékperben csak 10 hónap börtönre ítélték. Szabadulása után a kegyetlenül megkínzott, testileg-lelkileg összetört, szellemileg is megsérült ember feltétlen híve és kiszolgálója lett a hatalomnak. Az vesse rá az első követ, aki miközben két lábánál fogva lógatják ki a negyedik emeletről, nem látja be, hogy a szocializmusnál szebb, jobb, humánusabb berendezkedés majd csak a kommunizmus lesz.
1950 tavaszán a „Megvédjük a békét” mozgalom hatalmas kampányba kezdet a stockholmi békefelhívás aláírására. Néhány falusi pappal sikerült aláíratni az íveket, majd ettől fellelkesülve a püspöki karhoz fordultak, támogassák ők is a béke ügyét, és az atomfegyver betiltását. A püspöki konferencia 1950. április 28-án adott ki nyilatkozatot arról, hogy felesleges aláírniuk a békenyilatkozatot, mert az egyház örök erkölcsi elveinél fogva, mindig a béke mellett volt és elítélte a háborút. Ez vonatkozott, nemcsak a püspöki karra, hanem a világi papságra, a szervezetekre és szerzetesnőkre is, és pótolt minden más nyilatkozatot és aláírást. A párt vezérkarát feldühítette ez a válasz. Révai József, az MDP KV ülésén kijelentette, hogy erősödik a klerikális reakció aknamunkája, és az imperialisták ötödik hadoszlopának a legfontosabb támaszát jelenti. Mert „általában a béke mellett nyilatkozni mit sem ér, értéke csak olyan békenyilatkozatnak van, amelyek megmondják kereken, hol áll, és ki az ellenség”.
1950. április 14-én, Varsóban aláírták a lengyel állam és egyház közötti megállapodást, s ez a tény a magyar párt vezetőit is a minél előbbi megegyezés kicsikarására sarkallta. Már nem érhették be a papi békeharcosok kicsiny és névtelen osztagával, a lehető leggyorsabban országos mozgalommá akarták fejleszteni a jelentéktelen mocorgást.
Június 1-jén a párt központi vezetősége közzétette határozatát a klerikális reakció elleni harcról. Június 8-tól 9-re virradóan elkezdték a szerzetesek tömeges deportálását, majd ezt több hullámban folytatták. Június 28-án a püspöki kar kénytelen volt leülni a tárgyalóasztalhoz. A tárgyalások nehézkesen haladtak, ezért hogy a püspökökre újabb nyomást gyakorolhassanak, július 16-án 34 katolikus pap augusztus 1-jére meghirdette a békepapok első országos konferenciáját. 7500 meghívót küldtek szét, körülbelül 300-an el is fogadták a meghívást. A jelenléti ívet 273 fő írta alá, közülük többekről nem lehet kideríteni, honnan jöttek és milyen minőségben vettek részt a gyűlésen. (Sokak szerint beöltöztetett ÁVH-sokkal gyarapították a létszámot. Nem kizárt, hogy így történt, de hiteles bizonyítékot még nem találtak erre vonatkozóan.) A nyomásgyakorlás nem volt eredménytelen, augusztus 30-án aláírták a magyar állam és a katolikus egyház közötti megállapodást.
A hatalom szerette volna némi népszerűséggel és tekintéllyel felruházni a papi békemozgalmat. A békepapok sok mindent el tudtak intézni, idős, beteg társaik nyugdíját, kórházi, nyugdíjasotthonbeli elhelyezését, a templom renoválását, sőt a kongrua (a papi jövedelmek állami kiegészítése) meghosszabbításáról, esetleges emeléséről is rendszerint a békepapokkal tárgyaltak, azt a látszatot keltve, hogy ők lágyították meg az állam kemény szívét. Ám a létszám gyarapításának igazi eszköze néhány karrieristát leszámítva, a zsarolás, a kényszerítés volt.
Suttogtak akkoriban egy viccet egyházi körökben. Mi a különbség a szatócsbolt és a papi békemozgalom között? A szatócsbolt, az vegyeskereskedés, míg a békemozgalom: veres kegyeskedés. Ezért a viccért, akárcsak a címbéli „kaporbébiért” súlyos börtönévek jártak, mert szólásszabadság volt ugyan, de a béke ügye mindennél fontosabb volt a létező szocializmusban.
1956 októberében a KAPORBÉBI minden különösebb cécó nélkül megszűnt. Mindszenty József felfüggesztette a mozgalom tizenegy vezetőjének papi tevékenységét, és a főváros elhagyására utasította őket. A mozgalom 1957. május 23-án más formában, Opus Pacis néven újjáalakult, de ez már a kádári aljasságokhoz tartozik, ezért egy másik történet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.