Lezuhant egy orosz harci gép

MN-összeállítás
2010. 08. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Felrobbant egy Szu–25UB típusú harci repülő tegnap Oroszország Bajkálon túli területén. A pilótáknak sikerült idejében katapultálniuk, s nem esett bajuk – adta hírül az ITAR-TASZSZ. A beszámoló szerint a gyakorlórepülésre induló gép egy másik harci repülővel kötelékben haladt délkeletről nyugat felé, amikor a légi bázistól 60 kilométerre, egy település lakóházainak közelében, 300 méteres magasságban felrobbant. Szétszóródó darabjai megrongálták több ház tetejét, és betörtek néhány ablakot is, de senki sem sérült meg. A pilótákat a kutatásukra induló mentőcsapat helikoptere épségben találta. A baleset körülményeit a védelmi minisztérium és a légierő parancsnoksága is vizsgálja, a környéket lezárták. Az okok tisztázásig Alekszandr Zelin vezérezredes, a légierő főparancsnoka megtiltotta, hogy a Szu–25 típusú harci repülők felszálljanak.
A Szuhoj Szu–25, becenevén Gracs (vetési varjú) a posztszovjet államok robusztus csatarepülőgépe, amelyet elsősorban a szárazföldi csapatok közvetlen támogatására fejlesztettek ki, s körülbelül 300 készült belőle. A levegőben – egyenes szárnyai alatt lévő tíz fegyverfelfüggesztője miatt – sokak szerint úgy néz ki, mint egy gereblye. A két hajtóműves gép még prototípusként, a nyolcvanas években debütált Afganisztánban, ahol páncélzatának köszönhetően lényegesen kevesebbet lőttek le a mudzsahedek, mint a szovjet erők más repülőgépeiből és helikoptereiből. Alekszandr Ruckoj egykori orosz alelnök, az 1993-as Jelcin elleni lázadás egyik kulcsfigurája ezredesként Gracson repült, amikor 1988-ban lelőtte egy pakisztáni F–16-os. Neki is sikerült katapultálnia. A csecsenföldi konfliktusban orosz részről ismét csak a Szu–25-ösöket vetették be a legtöbbször, amikor szét kellett lőni a felkelők állásait. A típus legellentmondásosabb háborúja a 2008 augusztusi grúziai volt, ahol mindkét oldalon repült, hosszú szolgálat után az oroszok maguk, a grúzok az izraeliek segítségével modernizálták saját példányaikat. Az sem mellékes, hogy a Szu–25-ösöket éppen a tbiliszi repülőgépgyárban gyártották, s félkészen azóta is számos példány várja befejezését, ami megrendelő hiányában reménytelennek tűnik.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.