Megmérgezett diadal

Miként a Német Nagydíj 49. körének történését látva azonnal borítékolni lehetett, indulatoktól forr a Forma–1-es autósgyorsasági-vb; éppen a hét végi mogyoródi futam előtt. A Ferrari egyelőre megúszta 100 ezer dolláros bírsággal amiatt, hogy Felipe Massa csapatutasításra kényetlen volt átengedni az első helyét Fernando Alonsónak, de a közfelháborodást kiváltó történetnek ezzel nincs vége, a Motorsport-világtanács előtt folytatódik.

Munkatársunktól
2010. 08. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hockenheimi Német Nagydíj után a Frankfurter Allgemeine Zeitung a Ferrarit egyszerűen vörösbe öltözött csalónak titulálja, de még Olaszországban is fanyalognak a lapok. A La Repubblica botránynyal tarkított kettős diadalról ír, a Corriere della Sera olyan győzelemről cikkezik, amely rossz vért szült, mert az előzés megmérgezte a diadalt. S az elsőként leintett Fernando Alonso hazájában, Spanyolországban sem emésztik meg, hogy a spanyol pilóta ajándékba kapta a győzelmet. Az El País és a Marca a Forma–1 legkevésbé fényes futamgyőzelméről, Alonso vitás sikeréről tudósít azután, hogy a Ferrari Massát nyílt rádióüzenetben, ha burkoltan is, de mindenki számára jól érthetően arra utasította, az első helyét engedje át az összetettben jobban álló, és a még az egyéni vb-cím megszerzésére is esélyes csapattársának. S amikor a brazil pilóta ezt megtette, még dicséretet is kapott az éteren keresztül.
Massa utóbb az ominózus előzésre vonatkozó kérdéseket kikerülte, Alonso pedig mosta a kezeit. A hunyó valóban nem ő, hanem Stefano Domenicali csapatfőnök, aki szerint ők nem szólították fel Massát, hogy adja át a helyét, csak informálták: Alonso gyorsabb nála…
A szabály, mely szerint a csapatok nem adhatnak olyan utasítást, amelyik befolyásolja a versenyzők sorrendjét, 2002-ben született meg, amikor látványosan éppen a Ferrari szegte meg a fair playt. Az Osztrák Nagydíjon Rubens Barrichello parancsszóra az utolsó kanyar előtt volt kénytelen maga elé engedni Michael Schumachert. A dobogó tetejére azonban Barrichello állt fel (!), s a maranellói istállóra hivatalosan a jegyzőkönyv megsértése miatt róttak ki egymillió dolláros büntetést. Most egyelőre megúszta százezer dollárral, de az ügynek nincs vége; a FIA (Nemzetközi Automobil-szövetség) Motorsport-világtanács előtt folytatódik. Érdekesség, hogy a FIA elnöke tavaly október óta az a Jean Todt, aki az ominózus Osztrák Nagydíjon a Ferrari csapatfőnökeként kiadta az ukázt Barrichellónak…
„Ami a Német Nagydíjon történt, az egyértelmű csalás, a közönség, a tévénézők becsapása volt. Kíváncsi vagyok, milyen döntést hoz a FIA, élén Jean Todttal, a Ferrari korábbi első emberével” – foglalt állást, odaszúrva egykori kenyéradóinak az osztrákok háromszoros világbajnok legendája, Niki Lauda, aki a tűzpiros autóval 1975-ben és 1977-ben jutott fel a csúcsra. A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner sem fogta vissza magát, a Forma–1 szégyenének nevezte, hogy a Ferrari manipulálta a versenyt, de szerinte még nagyobb szégyen lenne, ha a FIA mindezt nem torolná meg keményen. „Ez egy precedensértékű eset, ami nem fordulhat elő még egyszer” – jegyezte meg Horner, megtoldva azzal, hogy ők bezzeg hagyják egymással versenyezni a pilótáikat.
Nos, igen – fűzhetjük hozzá – Isztambulban Mark Webber és Sebastian Vettel össze is ütközött az első két helyen haladva, s a Red Bull örülhetett, hogy végül lett egy harmadik helyezése. S ne legyen szemernyi kétségünk, a Török Nagydíj se tévesszen meg bennünket, a csapatok szem előtt tartják az érdekeiket. Csak éppen jóval diszkrétebben hidalják át a problémákat – lásd „boksztaktika” –, mint a Német Nagydíjon a Ferrari tette.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.