Megviselte az elhúzódó gazdasági válság tavaly a száz legnagyobb árbevételű magyar céget, és szokatlanul nagyfokú átrendeződéseket indított el a vállalatok árbevétel szerinti rangsorában – derül ki a tegnap megjelent Figyelő című hetilapban közölt Top 100-as listából. A 2008 őszén begyűrűzött, és tavaly is meghatározó hatást gyakorló világgazdasági válság okán a vezető vállalatok piacai nagyobb mértékben csökkentek, mint a magyar gazdaság: míg a nemzeti össztermék tavaly 6,3 százalékkal lett kisebb, e cégek árbevétele 9,3 százalékkal zsugorodott – összegezte az eredményeket Turi Ferenc, a Capitol Consulting Group ügyvezető partnere. Hangsúlyozta: különösen figyelemre méltó, hogy a GDP több mint harmadát adó energetikai szektor teljesítménye 11 százalékkal zuhant.
A rangsorban az évek óta az első helyen álló Mol Nyrt. mögött mindjárt a második helyen egy új cég jelent meg tavaly: a Nokia Komárom Kft., vagyis a finn multinacionális telefoncég hazai összeszerelő üzeme. Ezzel együtt a legnagyobb fejlődést az élvonalban a válság idején komoly létszámleépítést bejelentő General Electric produkálta, amely árbevétel szempontjából tavaly a 7.-ről a 4. helyre lépett előre.
Hasonlóképp figyelemre méltó fejlődést ért el 2009-ben az elektronikával foglalkozó Jabil Circuit Kft., valamint a Richter Gedeon gyógyszergyár. Az előbbi 28, az utóbbi 22 helyet javított egyetlen esztendő alatt. Ezzel szemben például a Waberer’s logisztikai-szállítási cégcsoport és a tüzelőanyagokkal üzletelő Donau Brennstoffkontor Kft. 30, illetve 27 helyet zuhant vissza. A listán újként megjelenő cégek közül figyelmet érdemel a Wizz Air légitársaság, amely egyből a 43. helyen nyitott (vagyis jóval előrébb, mint a 61. helyen álló Malév).
Az alkalmazottak számát tekintve a hazánkban működő legnagyobb cégeknél 2009-ben 241 fővel dolgoztak kevesebben, mint egy évvel korábban. Ez az elemzők szerint statisztikailag elhanyagolható érték, mivel a legnagyobb 100 vállalat összesen 321 ezer főt foglalkoztat.
A legnagyobb munkaadó idehaza továbbra is a Magyar Posta Zrt., habár figyelemre méltó fejlemény, hogy a tavaly még második helyen szereplő MÁV-ot 2009-ben megelőzte a Mol és a Tesco-Global Áruházak Zrt. is. Mindezt úgy, hogy a vasúttársaságnál érdemi létszámcsökkenés tavaly sem volt, noha egyes szakértők szerint arra igencsak szükség lenne. Ha ez megtörténik, a jövőben visszaszorulhat a MÁV a foglalkoztatók élbolyában, s megelőzheti például a jelenleg még mögötte álló, 14,1 ezer főt foglalkoztató Spar Magyarország Kft.
A listából kiderül, hogy a szektorok közül a járműipar árbevétele zuhant a legnagyobbat, egy év alatt eltűnt ugyanis a korábbi piac 31,3 százaléka. Ám ennél is jobban zuhan a fémfeldolgozás, a Dunaferr nevével fémjelzett szektor 44,5 százalékos esése gyakorlatilag katasztrofális mértékű. Eredményességben – üzemi és adózás előtti szinten egyaránt – továbbra is a sereghajtók között vannak a nagy állami-önkormányzati közlekedési vállalatok, a MÁV, a BKV és a Malév, teljesítőképességük ugyanis messze elmarad a magáncégek átlagától.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség