Áttették a feljelentést. Hatáskör hiányában a Fővárosi Főügyészséghez tettük át a BKV-s szakszervezetek múlt heti feljelentésének elbírálását – közölte lapunkkal Keresztes Imre, a Központi Nyomozó Főügyészség főügyésze. Az érdekvédők konkrétumok nélküli feljelentésükben a Fővárosi Önkormányzatot tették felelőssé a közlekedési cég katasztrofális helyzetéért. Az elmúlt nyolc évben kormányzó MSZP szerint viszont a Fidesz a hibás, hogy még mindig nem utalták át a BKV-nak az előző kabinet által megígért milliárdokat.
Nem kapott hivatalos értesítést a mai napig Kocsis István, a BKV Zrt. vezérigazgatója a fővárostól az Alstom-metrókocsik ügyében hozott határozatról – értesült lapunk. Úgy tudjuk, a közlekedési cég első embere levélben kérte Demszky Gábor főpolgármestert, küldje meg neki a társaságot alapító, százszázalékos tulajdonos, azaz a Fővárosi Önkormányzat nyilatkozatát az ügyben. Arról is információnk van, hogy a kettes metró szerelvényeire típusengedélyt két év alatt sem szerző Alstom összesen 65 milliárd forintos, felerészt már kifizetett szerződéseinek felbontási vizsgálata jogi és szakmai szempontból megtörtént, ám a vezérigazgató egyelőre nem döntött.
Mint ismeretes, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) nemcsak fékhibák, hanem több, biztonságot is érintő hiányosság miatt sem adta meg a szerelvények típusengedélyét.
– Az alapítói határozatról a BKV a jogszabályoknak megfelelően (a közgyűlési döntés helyszínén és az internetről) értesült, máskülönben nem egyeztethetne annak következményeiről napi rendszerességgel a főváros és a BKV vezetése – írta kérdéseinkre a Főpolgármesteri Hivatal sajtóirodája. Szerintük a főpolgármester végrehajtatja a közgyűlés döntéseit a BKV-val, ezért előterjesztést készít az illetékes bizottságok és a közgyűlés részére.
Ezzel szemben, mint arról már többször is beszámoltunk, az említett, 2010. június 3-án egyhangúlag hozott határozatok egyértelműek. Egyrészt a BKV vezérigazgatóját arra utasítják, hogy ha az Alstom július 31-ig nem szerzi meg a típusengedélyt a szerelvényekre, a vele kötött megállapodást és a szerződéseket szüntesse meg. A főpolgármestert ugyanakkor felkérik, hogy „a végleges típusengedély megszerzésének hiánya és a szerződés felbontása esetén tegyen előterjesztést a helyzet kezelésére, a közbeszerzések újbóli kiírásának előkészítésére és az M2 mai szerelvényeinek feltétlenül szükséges élettartam-hoszszabbítására”.
A volt SZDSZ-es Demszky Gábor mindeddig a francia cég álláspontját, a szerződés felbonthatatlanságát hangoztatta. – Jogszabályok írják elő, mit tehet egy főpolgármester. Munkajogilag ez felvetheti a fegyelmi eljárás indításának a lehetőségét – vélekedett a helyzetről Wintermantel Zsolt (Fidesz).
Az Alstom Transport bejelentette: tegnap elindították a fellebbezési eljárást az NKH döntésével szemben. Közleményük szerint a kifogásolt fékrendszer a legszigorúbb nemzetközi és uniós előírásoknak megfelel, csak a magyar szabályzatnak nem. Fellebbezésükben szingapúri, sanghaji, barcelonai és isztambuli példákra hivatkoznak, a többi hiányosságról azonban említést sem tesznek.
Az NKH-nál közölték: egyelőre nem érkezett hozzájuk fellebbezés. Az eljárásra 22 munkanap a határidő, és a vizsgálat lezártáig felfüggeszthető és meghosszabbítható, s kizárható, hogy a Fővárosi Közgyűlés a helyi választások előtti utolsó üléséig döntés szülessen.