Metrókocsik: fegyelmi Demszkynek?

Akár fegyelmi eljárást is indíthat a Fővárosi Közgyűlés augusztus végén Demszky Gábor ellen, ha nem hajtja végre a metrókocsik szerződésének felbontásáról hozott júniusi döntést. Bár a városháza szerint a főpolgármester dolgozik a határozatok végrehajtásán, tájékoztatásukból az derült ki, hogy azzal ellentétesen. Az Alstom közben bejelentette: fellebbez a szerelvények típusengedélyét megtagadó hatósági határozat ellen.

2010. 08. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Áttették a feljelentést. Hatáskör hiányában a Fővárosi Főügyészséghez tettük át a BKV-s szakszervezetek múlt heti feljelentésének elbírálását – közölte lapunkkal Keresztes Imre, a Központi Nyomozó Főügyészség főügyésze. Az érdekvédők konkrétumok nélküli feljelentésükben a Fővárosi Önkormányzatot tették felelőssé a közlekedési cég katasztrofális helyzetéért. Az elmúlt nyolc évben kormányzó MSZP szerint viszont a Fidesz a hibás, hogy még mindig nem utalták át a BKV-nak az előző kabinet által megígért milliárdokat.


Nem kapott hivatalos értesítést a mai napig Kocsis István, a BKV Zrt. vezérigazgatója a fővárostól az Alstom-metrókocsik ügyében hozott határozatról – értesült lapunk. Úgy tudjuk, a közlekedési cég első embere levélben kérte Demszky Gábor főpolgármestert, küldje meg neki a társaságot alapító, százszázalékos tulajdonos, azaz a Fővárosi Önkormányzat nyilatkozatát az ügyben. Arról is információnk van, hogy a kettes metró szerelvényeire típusengedélyt két év alatt sem szerző Alstom összesen 65 milliárd forintos, felerészt már kifizetett szerződéseinek felbontási vizsgálata jogi és szakmai szempontból megtörtént, ám a vezérigazgató egyelőre nem döntött.
Mint ismeretes, a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) nemcsak fékhibák, hanem több, biztonságot is érintő hiányosság miatt sem adta meg a szerelvények típusengedélyét.
– Az alapítói határozatról a BKV a jogszabályoknak megfelelően (a közgyűlési döntés helyszínén és az internetről) értesült, máskülönben nem egyeztethetne annak következményeiről napi rendszerességgel a főváros és a BKV vezetése – írta kérdéseinkre a Főpolgármesteri Hivatal sajtóirodája. Szerintük a főpolgármester végrehajtatja a közgyűlés döntéseit a BKV-val, ezért előterjesztést készít az illetékes bizottságok és a közgyűlés részére.
Ezzel szemben, mint arról már többször is beszámoltunk, az említett, 2010. június 3-án egyhangúlag hozott határozatok egyértelműek. Egyrészt a BKV vezérigazgatóját arra utasítják, hogy ha az Alstom július 31-ig nem szerzi meg a típusengedélyt a szerelvényekre, a vele kötött megállapodást és a szerződéseket szüntesse meg. A főpolgármestert ugyanakkor felkérik, hogy „a végleges típusengedély megszerzésének hiánya és a szerződés felbontása esetén tegyen előterjesztést a helyzet kezelésére, a közbeszerzések újbóli kiírásának előkészítésére és az M2 mai szerelvényeinek feltétlenül szükséges élettartam-hoszszabbítására”.
A volt SZDSZ-es Demszky Gábor mindeddig a francia cég álláspontját, a szerződés felbonthatatlanságát hangoztatta. – Jogszabályok írják elő, mit tehet egy főpolgármester. Munkajogilag ez felvetheti a fegyelmi eljárás indításának a lehetőségét – vélekedett a helyzetről Wintermantel Zsolt (Fidesz).
Az Alstom Transport bejelentette: tegnap elindították a fellebbezési eljárást az NKH döntésével szemben. Közleményük szerint a kifogásolt fékrendszer a legszigorúbb nemzetközi és uniós előírásoknak megfelel, csak a magyar szabályzatnak nem. Fellebbezésükben szingapúri, sanghaji, barcelonai és isztambuli példákra hivatkoznak, a többi hiányosságról azonban említést sem tesznek.
Az NKH-nál közölték: egyelőre nem érkezett hozzájuk fellebbezés. Az eljárásra 22 munkanap a határidő, és a vizsgálat lezártáig felfüggeszthető és meghosszabbítható, s kizárható, hogy a Fővárosi Közgyűlés a helyi választások előtti utolsó üléséig döntés szülessen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.