Bernie Ecclestone nagyvonalúan átnyújtotta a kést Michael Schumachernek, így péntek délután a bokszutca mögött nem a Forma–1 mindenhatója, hanem a legeredményesebb versenyzője kezdte meg a két és fél méteres, ezerszeletes torna kiporciózását. A jubileumi, 25. Magyar Nagydíjnak ezzel is megadták a módját; mert az, hogy 1986 óta minden évben ellátogat hozzánk a száguldó cirkusz, kétségkívül „nagy szám”. A Hungaroringet ebben a vonatkozásban csupán két legendás helyszín veri: Monacóban 1955, Monzában 1981-től tart a folyamatosság az 1950-ben beindult F–1-es sorozatban. (A huszonöt versenyünkkel sem állunk rosszul, a valaha Forma–1-es futamnak otthon adott 68 helyszín között a mogyoródi pálya a 11. helyet foglalja el.)
Megjegyzendő azonban, hogy a 25. Magyar Nagydíj tulajdonképpen már a huszonhatodik, mert az első valójában 1936-os keltezésű. Bár ekkor még Forma–1-ről nem is beszélhettünk, autóversenyeket már régóta rendeztek; az első Francia Nagydíjat, 1894-ben, Le Mans-ban történetesen a magyar származású francia Szisz Ferenc nyerte meg a Renault-nak. Az 1936-os Magyar Nagydíj része volt az az évi GP-sorozatnak, még ha az eredménye nem is számított bele a bajnokságba. A futamra a fővárosi Népligetben kiépített öt kilométeres pályán került sor, a pálya szélessége 8 és 14,5 méter között váltakozott, és ma már megmosolyogtató, hogy a „veszélyes” helyeket homokzsákokkal biztosították. 1936. június 21-én, vasárnap délelőtt a korszak legjobb pilótáinak versenyében az olasz Tazio Nuvolari győzött, Alfa Romeójával 112 km/órás átlagsebességgel teljesítette az ötven kört. S a százezer néző között helyet foglaló Horthy Miklós kormányzót is megtapsoltatta.
De már az is történelem, hogy Bernie Ecclestone az 1983-as monacói futamon kibökte Rohonyi Tamásnak, Brazíliában élő magyar származású üzletember barátjának, hogy a Forma–1 egyik futamát szívesen behozná a „vasfüggöny” mögé. Rohonyi rögtön hazánkat ajánlotta, és Rio de Janeiróból telefaxüzenetben tájékoztatta a Külügyminisztériumot Ecclestone elképzeléséről. Őrültségnek hatott, ám amit az apró termetű brit üzletember a fejébe vett, akkor is keresztülvitte, és a nem éppen zökkenőmentes egyeztetések után 1985. szeptember 10-én, Londonban aláírták a Magyar Nagydíj első, öt évre szóló szerződését. Már csak a pályát kellett megépíteni valahol. Ecclestone városi futamot szeretett volna, de ebben engednie kellett. A Városligetet elvetették, mert a Hősök terét mégsem lehetett feldúlni, az állatkertben is nagy riadalmat okozott volna a motorok sivalkodása, a Népligetben pedig túl sok fát kellett volna kivágni. Így esett Mogyoródra a választás. A legenda szerint Ecclestone egy szalvétára skiccelte fel a vonalvezetést, és a rohamtempóban megvalósított Hungaroringen nyolc hónappal később, 1986. augusztus 10-én meg is rendezték az első Magyar Nagydíjat. A versenyt 180 ezer néző előtt Nelson Piquet nyerte meg, egy Williams-Hondát kormányozva. A háromnapos hétvégén 300 ezren voltak kint a pályán, ennél többen azóta sem. A legújabb kori nézőcsúcs 2008-as, két éve 241 ezren látogattak ki a Hungaroringre, magára a futamra 106 ezren. A pálya vonalvezetésén jelentősen 2003-ban alakítottak, a célegyenest 789 méteresre hosszabbították, az itt az elérhető legnagyobb sebesség megközelítőleg 320 km/óra, azonban így is a miénk a Forma–1 egyik leglassabb aszfaltcsíkja.
Ám sokaknak kedves pálya. Itt aratta első futamgyőzelmét Damon Hill (1993), Fernando Alonso (2003), Jenson Button (2006) és Heikki Kovalainen (2008), Schumacher 2001-ben itt biztosította be a negyedik vb-címét, 2003-ban itt debütált az első magyar F–1-es versenyző, Baumgartner Zsolt a Minardiban, tavaly Jaime Alguersuari 19 évesen és 125 naposan itt lett minden idők legfiatalabb F–1-es pilótája. Nigel Mansell 1987-ben viszont nem volt boldog, amikor öt körrel a leintés előtt vezető pozícióban elgurult az anyacsavarja, és Massa sem, akinek 2008-ban három körrel a vége előtt leállt a Ferrarija; a tavalyi, szörnyű balesetéről nem is beszélve. Ám ő is szívesen jött vissza, a mezőny többi tagjával egyetemben; s mivel a Magyar Nagydíj jelenleg 2016-ig szóló szerződéssel rendelkezik, öt év múlva szükség lesz egy háromméteres tortára is.

Ritka törvénymódosítás – a kutyások egy részét érintheti