Negyedszázados történelem tortával

Munkatársunktól
2010. 08. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bernie Ecclestone nagyvonalúan átnyújtotta a kést Michael Schumachernek, így péntek délután a bokszutca mögött nem a Forma–1 mindenhatója, hanem a legeredményesebb versenyzője kezdte meg a két és fél méteres, ezerszeletes torna kiporciózását. A jubileumi, 25. Magyar Nagydíjnak ezzel is megadták a módját; mert az, hogy 1986 óta minden évben ellátogat hozzánk a száguldó cirkusz, kétségkívül „nagy szám”. A Hungaroringet ebben a vonatkozásban csupán két legendás helyszín veri: Monacóban 1955, Monzában 1981-től tart a folyamatosság az 1950-ben beindult F–1-es sorozatban. (A huszonöt versenyünkkel sem állunk rosszul, a valaha Forma–1-es futamnak otthon adott 68 helyszín között a mogyoródi pálya a 11. helyet foglalja el.)
Megjegyzendő azonban, hogy a 25. Magyar Nagydíj tulajdonképpen már a huszonhatodik, mert az első valójában 1936-os keltezésű. Bár ekkor még Forma–1-ről nem is beszélhettünk, autóversenyeket már régóta rendeztek; az első Francia Nagydíjat, 1894-ben, Le Mans-ban történetesen a magyar származású francia Szisz Ferenc nyerte meg a Renault-nak. Az 1936-os Magyar Nagydíj része volt az az évi GP-sorozatnak, még ha az eredménye nem is számított bele a bajnokságba. A futamra a fővárosi Népligetben kiépített öt kilométeres pályán került sor, a pálya szélessége 8 és 14,5 méter között váltakozott, és ma már megmosolyogtató, hogy a „veszélyes” helyeket homokzsákokkal biztosították. 1936. június 21-én, vasárnap délelőtt a korszak legjobb pilótáinak versenyében az olasz Tazio Nuvolari győzött, Alfa Romeójával 112 km/órás átlagsebességgel teljesítette az ötven kört. S a százezer néző között helyet foglaló Horthy Miklós kormányzót is megtapsoltatta.
De már az is történelem, hogy Bernie Ecclestone az 1983-as monacói futamon kibökte Rohonyi Tamásnak, Brazíliában élő magyar származású üzletember barátjának, hogy a Forma–1 egyik futamát szívesen behozná a „vasfüggöny” mögé. Rohonyi rögtön hazánkat ajánlotta, és Rio de Janeiróból telefaxüzenetben tájékoztatta a Külügyminisztériumot Ecclestone elképzeléséről. Őrültségnek hatott, ám amit az apró termetű brit üzletember a fejébe vett, akkor is keresztülvitte, és a nem éppen zökkenőmentes egyeztetések után 1985. szeptember 10-én, Londonban aláírták a Magyar Nagydíj első, öt évre szóló szerződését. Már csak a pályát kellett megépíteni valahol. Ecclestone városi futamot szeretett volna, de ebben engednie kellett. A Városligetet elvetették, mert a Hősök terét mégsem lehetett feldúlni, az állatkertben is nagy riadalmat okozott volna a motorok sivalkodása, a Népligetben pedig túl sok fát kellett volna kivágni. Így esett Mogyoródra a választás. A legenda szerint Ecclestone egy szalvétára skiccelte fel a vonalvezetést, és a rohamtempóban megvalósított Hungaroringen nyolc hónappal később, 1986. augusztus 10-én meg is rendezték az első Magyar Nagydíjat. A versenyt 180 ezer néző előtt Nelson Piquet nyerte meg, egy Williams-Hondát kormányozva. A háromnapos hétvégén 300 ezren voltak kint a pályán, ennél többen azóta sem. A legújabb kori nézőcsúcs 2008-as, két éve 241 ezren látogattak ki a Hungaroringre, magára a futamra 106 ezren. A pálya vonalvezetésén jelentősen 2003-ban alakítottak, a célegyenest 789 méteresre hosszabbították, az itt az elérhető legnagyobb sebesség megközelítőleg 320 km/óra, azonban így is a miénk a Forma–1 egyik leglassabb aszfaltcsíkja.
Ám sokaknak kedves pálya. Itt aratta első futamgyőzelmét Damon Hill (1993), Fernando Alonso (2003), Jenson Button (2006) és Heikki Kovalainen (2008), Schumacher 2001-ben itt biztosította be a negyedik vb-címét, 2003-ban itt debütált az első magyar F–1-es versenyző, Baumgartner Zsolt a Minardiban, tavaly Jaime Alguersuari 19 évesen és 125 naposan itt lett minden idők legfiatalabb F–1-es pilótája. Nigel Mansell 1987-ben viszont nem volt boldog, amikor öt körrel a leintés előtt vezető pozícióban elgurult az anyacsavarja, és Massa sem, akinek 2008-ban három körrel a vége előtt leállt a Ferrarija; a tavalyi, szörnyű balesetéről nem is beszélve. Ám ő is szívesen jött vissza, a mezőny többi tagjával egyetemben; s mivel a Magyar Nagydíj jelenleg 2016-ig szóló szerződéssel rendelkezik, öt év múlva szükség lesz egy háromméteres tortára is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.