Jelentős költséget jelent az energiafelhasználás a kis- és középvállalkozások, valamint az intézmények büdzséjében, az ezzel kapcsolatos döntéseknek viszont még sincs értéke – derül ki a BellResearch által készített 2010-es Energia Riportból. A kutató- és tanácsadó cég 900 hazai céget és intézményt (például önkormányzatokat, kórházakat) kérdezett meg a piacnyitás hatásairól.
A tanulmány rámutat arra, hogy az áram esetében a vállalkozások mindössze 21 százaléka váltott már szolgáltatót, míg az intézmények közül ennek töredéke, 6,8 százalék keresett magának új ellátót. A földgáz esetében ennél is rosszabb az arány: a vállalatok 10,4 százaléka, az intézményeknek pedig 4,5 százaléka váltott már egyszer vagy többször szolgáltatót. A megkérdezettek több mint háromnegyede a korábbi szolgáltatójánál maradt mindkét energiahordozónál.
Virágh Miklós, a kutatás vezetője lapunk megkeresésére elmondta: a rugalmatlanság oka elsősorban a nagyon súlyos információhiány. – Kevés olyan cég vagy intézmény van, ahol akad a területhez értő ember – mutatott rá a szakértő. Hozzátette, legtöbbször az első számú vezető hatáskörébe tartozik a feladat, de minden ötödik esetben legfeljebb csak a titkárnő foglalkozik a kérdéssel. Virágh Miklós kifejtette, az információhiány egyik oka, hogy a cégeknek és az intézményeknek még csak néhány éve kell a szabadpiacról beszerezniük az energiát, miközben korábban az ellátócég adott volt. Másrészt viszont az energiaszolgáltatók sem érdekeltek abban, hogy a vizsgált fogyasztók tájékozottabbak legyenek. Ezzel ugyanis jelentősen csökkenne azok lojalitása a kutatásvezető szerint.
A váltásnál az elsődleges motiváló erő az ár. Emellett azonban fontos az elégedettség, illetve az ügyfélkapcsolat színvonala is. – Ez utóbbi egyre inkább felértékelődik – húzta alá Virágh Miklós. Megjegyezte, azok, akik nem váltottak még, az információhiány mellett valamilyen negatív következménytől, például számlázási gondoktól, vagy az ellátásbiztonság csökkenésétől tartva nem tették ezt meg. Szintén jelentős azok száma, akik azt mondják: nem érdemes a gáz- és áramkereskedők ajánlataival foglalkozni, mivel az több időt és erőforrást igényel, mint amekkora hasznot hozhat az adott vállalkozásnak vagy intézménynek. A kutatásban részt vevők többsége 10 és 20 százalék közötti árkülönbség esetén váltana szolgáltatót. Azok kétharmada, akik már váltottak, teljes mértékben elégedettek az új szolgáltatással. Virágh Miklós szerint szintén sokatmondó adat, hogy 15 és 25 százalék között van azok aránya, akik tervezik az ellátóváltást. – Sokat javítana a helyzeten, ha összehasonlíthatók lennének az egyes ajánlatok – véli a kutatás vezetője.
A tanulmány arra is kitér, hogy az információhiány ellenére mindössze a megkérdezettek 20 százaléka von be külső tanácsadót az energiaszolgáltatás kiválasztásába. Ennél alacsonyabb, mindössze 5 százalék azok száma, akik valamilyen társulás keretében próbálnak kedvezőbb ajánlatot elérni. Virágh Miklós szerint ez a terület dinamikusan fejlődni fog, hiszen ezáltal könnyebb növelni az energetikai tájékozottságot.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség