New York, a vibráló dzsesszkikötő

Nincs még egy hely a világon, ahol muzsikusok, klubok, szerkesztőségek, lemezboltok ilyen sűrűségben fordulnának elő. Aki a dzsesszben valamire akar jutni, nem kerülheti ki a „Nagy Almát”. Az sem, aki a műfaj helyzetéről, legfrissebb fejleményeiről kíván tájékozódni.

Turi Gábor
2010. 08. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Woody Allen minden hétfőn a Carlyle Hotel kávézójában fújja klarinétját Eddy Davis New Orleans Jazz Bandjének szólistájaként. A belépő száz dollár, de minden jegy hónapokkal előre elkelt. Nem a zene vonzza a sok európai turistával tarkított közönséget: a mozi sztárját akarják látni, a hírességet, akivel az élet kegyes ajándékaként két órán át közös levegőt szívhatnak. És Allen rászolgál a figyelemre, elmélyülten, teljes odaadással vesz részt a közös zenélésben, a szünetben pedig eleget tesz celeb státusából következő kötelezettségének: autogramokat osztogat és engedelmesen válaszol az érdeklődő kérdésekre.
A Village Voice hetilap riportja már-már idilli képet fest a helyzetről, ami azonban, mint a szerző is megjegyzi, nem a valóságot tükrözi. Allen esete a kivétel: az egyszerűsége és közvetlensége miatt általa annyira kedvelt tradicionális stílus az utóbbi években szinte eltűnt, a nyolcmilliós metropolisban három-négy helyen, alkalomszerűen játsszák. Utánpótlása nincs, a dzsessztársadalom muzeális ereklyeként tekint rá, a fiatal közönség más zenékhez vonzódik.
Vannak adatok, amelyek alátámasztják a dzsessz jövőjét általában is borúlátón szemlélők jóslatait. A szülőhazában, Amerikában a közönség átlagos életkora az 1982-es 29 évről 2008-ra 46 évre emelkedett, az eladott hanghordozók aránya ugyanakkor a 2001-es 3,4 százalékról 2008-ban 1,1 százalékra csökkent. A jelek arra mutatnak, hogy a dzsessz elveszítette a kapcsolatát az újabb nemzedékekkel. A korábbinál jóval kevesebb klubban nyílik lehetőség élő zene hallgatására, a rádiók és a televíziók elvétve sugározzák ezt a zenét, s ami nem hallható, azt nem lehet megismerni, netán megszeretni. A dzsessz elvontságával vagy harsány expresszivitásával falat húz önmaga és a könnyebben emészthető zenékre vágyó hallgatóság közé. Ráadásul a muzsikustársadalmat stiláris viták osztják meg: a kísérletező, improvizatív vonulat képviselői szóra sem méltatják a hagyományos irányzatok követőit, a tradicionális dzsessz művelői pedig elzárkóznak minden újítástól.
Közeledne a végítélet napja?
Egy évtizede a nagy tekintélyű New York Times szakírója még a hip-hop ritmusokat a dzsessz harmóniáival ötvöző, a korszerű stúdiótechnika megannyi eszközével élő norvég muzsikusoktól várta a megújulást. Tény, hogy az évtizedeken át viszonyítási pontként tételezett amerikai dzsessz kifáradni látszott: a 60-as évek polgárjogi mozgalmaihoz kötődő fekete avantgárd tüze lelohadt, a 70-es évek dzsessz-rock irányzata fölött eljárt az idő, a 80-as években a 40-es és 50-es évek bebop/hard bop stílusához visszanyúló modern mainstream vonulat nem tudott megszabadulni a retro minősítéstől, a 90-es évek fehér alsó-manhattani zenéje pedig túlságosan intellektuálisnak bizonyult ahhoz, hogy szélesebb közönséghez eljusson. A látogató mindennek ellenére viruló dzsesszélettel találkozik itt 2010 nyarán – azzal együtt, hogy az utóbbi évtizedben átrétegződés ment végbe az élő zene elsődleges helyszínéül szolgáló klubok világában. A leghíresebbek – a történelmi levegőjű Village Vanguard, a jól menő Blue Note, a Times Square közelében fekvő Birdland, a high-tech berendezésű Iridium, a feltörekvő Jazz Standard és a Lincoln Centerben található Dizzy’s Club – a város idegenforgalmi nevezetességeivé léptek elő. Üzemszerűen szervezett programjaik kétórás váltással zajlanak, a négy-öt napra szerződtetett zenekarok egy este kétszer-háromszor is színpadra lépnek. Aki nyakába veszi értük a várost, egy hét során olyan nagy nevekkel találkozhat, mint a Paul Motian Trio + Two, Dee Dee Bridgewater, Stacey Kent, Eric Johnson, a Jacky Terrason Trio és Wycliffe Gordon.
Vannak persze a klubéletnek más szintjei is: meghittebb helyek, ahová olcsóbb a bejutás, ahol közvetlenebb a kapcsolat az előadók és a hallgatók között, és a kiporciózott játékon túl kötetlen örömzenélésekre is adódik lehetőség. Ezek általában kisebb vállalkozások – ne feledjük, minden dzsesszklub üzleti alapon működik –, mint a Smalls, a Smoke vagy a Stone. Az újabb avantgárd bölcsőjének számító, kultikus helynek tartott Knitting Factory a drága helyiségbérletek miatt néhány éve Brooklyn városrész bohémtanyává átalakult Williamsburg negyedébe tette át székhelyét.
És vannak klubok, mint a Jazz Gallery, ahol nincs fogyasztás, csak a zene. Dél-Manhattan, üres telek mellett álló, alacsony háztömb, az első emeletre szűk lépcső vezet, a fehérre meszelt téglafalú, keskeny helységben ötvenen férünk be. Szombat este van, a hőség elviselhetetlen, a klíma kikapcsolva, mert Tony Malaby szaxofonos avantgárd kvartettjének koncertjét – trombitán a 60-as évekből ismert, chicagói Leo Wadada Smith játszik – lemezre rögzítik. Mintegy kéttucatnyian vagyunk részesei az eseménynek. Másnap telt ház hallgatja az Európában alig ismert Walter Smith III szaxofonos feketékből álló együttesét. A zongoránál a mai dzsessz nagy formátumú egyénisége, Jason Moran, a doboknál nem kisebb név, mint Eric Harland, a trombitát a díjnyertes Ambrose Akinmusire kezeli. A világosan tagolt kompozíciók, az összehangolt együttes játék, a harmóniákat feszegető, erőteljes szólók rendre tapsra ragadtatják a közönséget. A levegő vibrál, valami történik, amit dzsessznek nevezünk.
Ezt a modern hangvételű, erőteljes zenét mérföldek választják el Woody Allen tradicionális New Orleans-i játékától. Pedig mindkettő ugyanannak a fának a hajtása. Allen segít életben tartani egy kihalóban lévő játékmódot, jókedvű muzsikálása örömöt varázsol a hallgatók arcára. New Orleans kollektív improvizációs technikája Walter Smith III zenéjének is meghatározó rendezőelve, de nem a vissza-, hanem az előretekintés jegyében. Százévnyi dzsessztudás birtokában ő a saját, mai hangján akar megszólalni. Hogy a jövő zenéje mit hoz, azt nem tudhatjuk, de ha ez a jelene, akkor van okunk a bizakodásra.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.