Felgyorsította a válság az iparág hanyatlását, sorra zárnak be a bútorboltok. Szertefoszlottak a remények, hogy az év eleji „pangás” tavasszal mérséklődni fog, sőt a helyzet nyáron tovább romlott. Míg az elmúlt két évtizedben elég volt megnyitni egy bútorüzletet, és többnyire biztos volt a siker, mára kiéleződött a verseny, s a külföldi bútorüzlet-hálózatok gyakorlatilag elvették a piacot a magyar bútorüzletek elől. Ez nemcsak a kereskedelmet, hanem az egész iparágat, a hazai gyártókat és beszállítókat is kritikus helyzetbe sodorta.
– A magyar bútorok semmivel sem rosszabbak, mint a külföldön gyártottak – magyarázta lapunknak Varga Zoltán, az Első Magyar Bútorüzlet Hálózat elnöke, aki ugyanakkor elismerte, hogy a multinacionális cégeknél általában jobb a kiszolgálás minősége, költségtakarékosabban működnek, emellett szélesebb körű ismeretekkel rendelkeznek a vezetők. Ezen javítani kell a hazai vállalkozásoknak – tette hozzá.
Az Első Magyar Bútorüzlet Hálózat adatai szerint a bútorüzlet-tulajdonosoknak jelenleg mindössze hat százaléka képzi magát és fejleszti a cégét. A tapasztalatok márpedig azt mutatják, hogy csak azoknak a kereskedőknek van esélyük átvészelni ezt a nehéz időszakot és felvenni a versenyt, akik továbbképzéseken vesznek részt a cégvezetés és a marketing területein. Varga Zoltán szerint az egész iparágat csak az állíthatja meg a lejtőn, ha minél több hazai bútorbolt válik sikeressé, ezzel szilárd bázist adva a magyarországi gyártóknak.
Az Első Magyar Bútorüzlet Hálózat kínálatában most elsősorban középkategóriás jó minőségű, elérhető árú magyar termékek szerepelnek. A kezdeményezéshez eddig mintegy negyven üzlet csatlakozott ugyanennyi településről, ám a tervek szerint év végéig mintegy száz üzlet alkotja majd az országos hálózatot. A tagok használhatják a szervezet védjegyét, és élvezhetik az ezzel járó beszerzési kedvezményeket, marketingtámogatást és képzéseket kapnak. A hálózaton belül ugyanakkor szigorú feltételeket is teljesíteni kell: a boltokban csak minőségi termékeket forgalmazhatnak, az áru többségének hazai eredetűnek kell lennie, ezzel támogatva a magyar bútoripar megerősödését.
Varga Zoltán szerint óriási probléma, hogy a hazai bútorpiacot a fejlett weboldalakkal rendelkező multinacionális vállalatok tartják kézben, 40-50 éves múlttal a hátuk mögött, miközben a pénzhiánnyal küszködő hazai cégek a túlélésükért küzdenek.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség