Neves vendégek. A fesztivál első estjén Rozsnyói Péter triója után Chick Corea lép színpadra a Chick Corea Freedom Banddel Christian McBride, Kenny Garrett és Roy Haynes társaságában. Július 31-én a legendás Earth, Wind & Fire együttes egykori gitárosa, Al McKay idézi meg az EWF zenei világát The Al McKay All Stars nevű csapatával, augusztus 1-jén pedig a rai műfajának jeles képviselője, Khaled ad koncertet.
Énekel, vezényel, komponál, és még korántsem teljes a lista. Hogyan tudja mindezt összeegyeztetni? Esetleg van fontossági sorrend?
– Ha valaki reneszánsz ember a specializálódás világában, az valahogyan nyugtalanná tesz másokat. Kérdezem én: ez vajon irigység, vagy félelem attól, hogy a másik vezérelhetetlenné válik, hiszen egy reneszánsz embernek mindig lesz kiút, mindig lesz kiskapu.
– Van példaképe ebben a reneszánsz életben vagy az élet akármelyik területén? Ki szolgáltatott mintát?
– Ha mindössze egyetlen mintám lenne, akkor egy nagyon „szűk látókörrel” rendelkező reneszánsz ember lennék. Mindazokat csodálni, mindazoktól tanulni, akik nagy dolgokat cselekedtek egy soha véget nem érő munka, ami mindennap meglepetéssel, új felfedezéssel szolgál.
– Viszonylag később kezdte az éneklést, mint általában a többi énekes. Mikor és hogyan jött rá, hogy operaénekes akar lenni, mi volt a motiváció?
– Zenei karrierem kezdete, azaz 1978 óta énekelek, az operaéneklést viszont későn kezdtem. A motiváció pedig a szükség volt, hogy túléljem a hazámban, Argentínában akkoriban uralkodó komplikált történelmi időszakot. Fiatal karmester és zeneszerző voltam, de ez nem volt elég egy olyan országban, amely akkoriban küzdött a felemelkedésért.
– Ön az első előadó, aki egyszerre vezényel és énekel. Nem nehéz figyelni a két tevékenységre egyszerre?
– Egy zongorista ezt miért teheti meg anélkül, hogy bárki is csodálkozna? Mindazonáltal az énekes kezei szabadok…
– Rendezni is szokott operákat. Számos szerepet éneklő énekesként hogyan közeledik egy operához? Mik a legfontosabb szempontok?
– Sohasem közelítettem meg egy operát se énekesként. Ebben ragadható meg saját szerepformáló előadói stílusom is, egy olyan stílus, amit sokan csodálnak és sokan utálnak (mivel szemben áll az összes operai hagyománnyal), amely egy holisztikus előadói koncepción alapszik, és nem csak egy „állj és ordíts” koncepció.
– Gyakori vendége hazánknak. Szereti Magyarországot?
– Évente nagyjából tíz alkalommal énekelek az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában, Ausztriában vagy Svájcban, Magyarországon pedig tíz év alatt adtam tíz koncertet, szóval miért van mindenki úgy oda emiatt? Szeretnék még gyakrabban jönni. Magyarország bámulatos ország, tele csodás emberekkel és hihetetlen muzsikusokkal.
– Miféle műsorral készül a veszprémi koncertre?
– Operaáriákat fogok énekelni és duetteket kedves barátommal, Komlósi Ildikóval.
– Mesélne valamit jövőbeli terveiről Magyarországon és általában?
– A veszprémi koncert után egyelőre nincsenek magyarországi tervek. Általánosságban viszont rengeteg terv van kitűzve: hosszú idő után januárban ismét visszatérek a milánói Scalába, első könyveimet fogom kiadni – regények, nem életrajzok! –, három új produkció van tervbe véve, amelyeknek a rendezése és a színpadképe van rám bízva: Saint-Saëns Sámson és Delilája októberben Karlsruhéban, Puccini Fecskéje Nancyban, 2012-ben, valamint a Parasztbecsület és a Bajazzók Liege-ben 2012–13-ban. De ha már a jövőről beszélünk, a fő gondom – és ez fontosabb valamennyi művészi programomnál – a remény, hogy a világban helyreáll az egyensúly, hiszen ha így haladunk tovább, nem tudom, miféle helyen fognak élni gyermekeink.















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!