Részleges fővárosi leltár: eddig közel hatvanmilliárdos kárra derült fény

Törvénysértések, politikai ráhatások, szakmai előkészítetlenség, szervezetlenség – egyebek között ezek a tények derülnek ki a fővárosi önkormányzat nagyberuházásairól abból a jelentésből, amelyet holnap tárgyal a Fővárosi Közgyűlés egy évvel ezelőtt létrehozott vizsgálóbizottsága. Az öszszességében ezermilliárd forintot is megközelítő fejlesztések közül a 4-es metró építését, a Margit híd felújítását és a Kossuth téri mélygarázs elhalasztott kialakítását vették górcső alá.

2010. 08. 26. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fővárosi nagyberuházások részleges kárösszesítése

4-es metró
Teljes összeg: 537 milliárd forint,
kifizetett: 190 milliárd forint,
veszteség: 51,4 milliárd.

Margit híd felújítása
Teljes összeg: 30,1 milliárd forint,
kifizetett: nincs adat,
veszteség: 8,3 milliárd forint.

Kossuth téri mélygarázsépítés
Teljes összeg: 4 milliárd forint,
kifizetett: 290 millió forint,
veszteség: eddig 290 millió forint.

Összes veszteség: 59,9 milliárd forint.

Csak a felsorolt fejlesztések és részben becsült összegek alapján

Forrás: a Fővárosi Közgyűlés nagy értékű beruházásokat vizsgáló bizottságának jelentéstervezete


A tételesen kimutatott, de olykor csak becsléssel megállapított adatok szerint a Demszky Gábor főpolgármester által húsz éve, jórészt a mára nemcsak megbukott, de nem is létező MSZP–SZDSZ-es koalíciós többséggel vezetett önkormányzatnál legalább 60 milliárd forintos kárt okozhattak. A BKV-nál és a közszolgáltató cégeknél zajló sokmilliárd forintos károkozások mellett a nagyberuházásoknál is két kézzel szórhatták a pénzt.
Kiderült: egyik óriásberuházásnál sem végzett senki kockázatelemzést, nem képeztek tartalékokat az előre nem látható műszaki, pénzügyi és jogi problémák kezelésére, a bizonytalanság állandósult. – Megdöbbentő, hogy hosszabb beruházási időszak után sem tekintik át az adott beruházás lényeges ismérveit, még akkor sem, ha azok a határidőt és a finanszírozást érintik. A szervezetlenség miatt a fővárosi önkormányzat valamennyi nagyberuházásánál előre jósolható a határidő-túllépés, a költségnövekedés, a finanszírozási forráshiány és az EU-támogatások elvesztésének a kockázata – olvasható.
A jelentés arra is rámutatott, hogy a főváros néhány év alatt az Európai Unió előtt is lejáratta magát, a közbeszerzési törvény és más jogszabályok folyamatos megsértésével. A 4-es metró bekerülési összegét jelenleg 537 milliárd forintosra becsülik, azt azonban az elemzés készítői sem merik megjósolni, hogy mekkora lehet a végösszeg, és mennyit csúszhat végül az átadás. A felújított Margit hidat eredetileg jövő hétfőn kellett volna átadni, egyelőre a decemberre kitolt átadás is kétséges lehet, míg a Magyarország szíveként is emlegetett Kossuth tér átalakítását a jelenlegi kormány és a leendő városvezetés is át akarja gondolni.
Bővebben a 3. oldalon

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.