Riadalom a kék égen

Fokozódik az izraeli katonai jelenlét a közép-európai térségben, ezt támasztja alá a zsidó állam légi- és űrereje (IASF) gépeinek mind gyakoribb felbukkanása, s tragikus módon helikopterük múlt heti erdélyi katasztrófája is, amit tegnap ugyanazon a hadgyakorlaton kényszerleszállás követett. A hét végén a kecskeméti repülőnap díszvendége két izraeli F–16-os lesz.

Zord Gábor László
2010. 08. 13. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Semmiképpen sem nevezhető rutinnak az IASF immár két hete tartó romániai gyakorlata, amelyről értékelhető részletek nem szivárogtak ki – Romániában a katonai kérdésekkel kapcsolatos nyilvánosság szintje még nem mindenben érte el a NATO-átlagot. A Kék Ég fedőnevű manőverről az első híradás akkor született, amikor a résztvevő CH–53-as nehéz szállító helikopterek egyike július 18-án kényszerleszállt, miután meghibásodást észlelt a személyzete. Aztán július 26-án Brassó megyében, a Bucsecs-hegységben bekövetkezett a katasztrófa, a 046-os oldalszámú óriáshelikopter kétezer méter felett elakadt egy hegycsúcson, hattagú izraeli személyzete és egy fedélzeten tartózkodó román katona szörnyethalt. Tegnap újabb hír érkezett a gyakorlatról: a román védelmi minisztérium közlése szerint most két helikopter kényszerleszállást hajtott végre – személyi sérülés nélkül – a dél-romániai Arges megyében egy mezőre, Vulpesti településnél.
Úgy tudjuk, hogy az izraeli gépek nem egyenesen érkeztek Romániába, és bulgáriai átrepülésük sem volt rutinszerű. Tettek néhány kört a szófiai nemzetközi repülőtér körül, és látták őket Dolna Mitropoljében, a bolgár légierő gyakorló bázisán is. Ugyancsak Bulgáriában néhány napja felbukkant az IASF egyik régi Boeing 707-es szállító repülőgépe is, amely már többször megfordult a térségben, így Budapesten is.
Bár a romániai gyakorlat hivatalos célja a kutató-mentő egységek közös kiképzése, a 118. Éjszakai Ragadozó század CH–53 Jaszur helikopterei elsősorban a csapatok – köztük a különleges erők – szállítására hivatottak, és mindig részt vettek a zsidó állam háborúiban 1969 óta. Az sem kizárt, hogy a Kék Ég gyakorlaton egy Irán elleni műveletre készültek. A típushoz kötődnek a haderő legsúlyosabb katasztrófái is, többek között 1997-ben 73 katona, 1977-ben 54 ejtőernyős halt meg ilyen gépek lezuhanásakor. Egyet a 2006-os libanoni háborúban lőtt le a Hezbollah.
Ami a közép-európai izraeli jelenlétet illeti, két Nahson Sávit elektronikai felderítőgép máig homályos hátterű, márciusi, ferihegyi átrepülését követően a hét végén az IASF két F–16I Szufa vadászgépe lesz a kecskeméti nemzetközi repülőnap szenzációja – ezúttal magyar meghívásra, teljesen hivatalosan.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.