Semmiképpen sem nevezhető rutinnak az IASF immár két hete tartó romániai gyakorlata, amelyről értékelhető részletek nem szivárogtak ki – Romániában a katonai kérdésekkel kapcsolatos nyilvánosság szintje még nem mindenben érte el a NATO-átlagot. A Kék Ég fedőnevű manőverről az első híradás akkor született, amikor a résztvevő CH–53-as nehéz szállító helikopterek egyike július 18-án kényszerleszállt, miután meghibásodást észlelt a személyzete. Aztán július 26-án Brassó megyében, a Bucsecs-hegységben bekövetkezett a katasztrófa, a 046-os oldalszámú óriáshelikopter kétezer méter felett elakadt egy hegycsúcson, hattagú izraeli személyzete és egy fedélzeten tartózkodó román katona szörnyethalt. Tegnap újabb hír érkezett a gyakorlatról: a román védelmi minisztérium közlése szerint most két helikopter kényszerleszállást hajtott végre – személyi sérülés nélkül – a dél-romániai Arges megyében egy mezőre, Vulpesti településnél.
Úgy tudjuk, hogy az izraeli gépek nem egyenesen érkeztek Romániába, és bulgáriai átrepülésük sem volt rutinszerű. Tettek néhány kört a szófiai nemzetközi repülőtér körül, és látták őket Dolna Mitropoljében, a bolgár légierő gyakorló bázisán is. Ugyancsak Bulgáriában néhány napja felbukkant az IASF egyik régi Boeing 707-es szállító repülőgépe is, amely már többször megfordult a térségben, így Budapesten is.
Bár a romániai gyakorlat hivatalos célja a kutató-mentő egységek közös kiképzése, a 118. Éjszakai Ragadozó század CH–53 Jaszur helikopterei elsősorban a csapatok – köztük a különleges erők – szállítására hivatottak, és mindig részt vettek a zsidó állam háborúiban 1969 óta. Az sem kizárt, hogy a Kék Ég gyakorlaton egy Irán elleni műveletre készültek. A típushoz kötődnek a haderő legsúlyosabb katasztrófái is, többek között 1997-ben 73 katona, 1977-ben 54 ejtőernyős halt meg ilyen gépek lezuhanásakor. Egyet a 2006-os libanoni háborúban lőtt le a Hezbollah.
Ami a közép-európai izraeli jelenlétet illeti, két Nahson Sávit elektronikai felderítőgép máig homályos hátterű, márciusi, ferihegyi átrepülését követően a hét végén az IASF két F–16I Szufa vadászgépe lesz a kecskeméti nemzetközi repülőnap szenzációja – ezúttal magyar meghívásra, teljesen hivatalosan.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség