Selyemzsinór a Volán-vezetőknek

Inog a Volánbusz Zrt. vezetőinek széke. Legalábbis erre utalnak Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár szavai, aki szerint akár önként is levonhatnák a személyi konzekvenciákat az állami cég vezetői. Erre különös apropóul a múlt héten, a Volán által – a tulajdonosi jogokat gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. jóváhagyása nélkül – kiírt és a fejlesztési tárca által már le is állított újabb járatkiszervezési tender szolgálhat.

Bodacz Péter
2010. 08. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nyilvánvaló, hogy a Volánbusz Zrt. vezetési gyakorlata nincs összhangban a polgári kormány közösségi közlekedési célkitűzéseivel, amelynek személyi konzekvenciáit a tulajdonosi jogot gyakorló Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt.-nek, vagy akár maguknak a közlekedési társaság vezetőinek önként kell levonniuk – jelentette ki konkrét nevek említése nélkül az infrastruktúráért felelős államtitkár. Völner Pál lapunk érdeklődésére megerősítette a Hír TV azon értesülését, miszerint a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) azonnali hatállyal leállítja a közlekedési társaság által a múlt héten kiírt, járatkiszervezésről szóló tendert.
A tárca államtitkára elmondta: a Volán úgy írta ki a pályázatot, hogy azt nem hagyta jóvá az MNV. A kibúvót még a Bajnai-kormány közlekedési miniszterének, Hónig Péternek az engedélye biztosította, amely szerint a vagyonkezelő hozzájárulása nélkül is kiírható járatkiszervezési tender. Ezt az engedélyt függesztette fel Völner, hangsúlyozva, hogy mindaddig, amíg nem záródik le a már meglévő alvállalkozói szerződések és megbízások áttanulmányozása, nem írható ki semmilyen közbeszerzési pályázat. – Uniós előírás, hogy 2016-ig a távolsági közösségi közlekedés viszonylatainak 5–30 százalékát alvállalkozókkal kell végeztetni. Ezt a magyar állam kész betartani, ám nem az eddigi gyakorlat szerint – fogalmazott az államtitkár, emlékeztetve: jelenleg három alvállalkozói szerződést is vizsgálnak, amely mögött egyazon, a kedvező adózási feltételeiről ismert Luxemburgban bejegyzett cégbirodalom sejthető. Ebben az ügyben egyébiránt kartellezést gyanítva a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is vizsgálódik.
Az NFM által most leállított, a múlt héten kiírt pályázat szerint – mint arról lapunk is beszámolt – a Volánbusz Délkelet-Magyarország, illetve Délnyugat-Magyarország irányába rendelt volna összesen 415 ezer kilométernyi közforgalmi autóbusz-közlekedési szolgáltatást 2016 végéig.

Tűzoltás és menetrendátszabás. Már jövőre létrejöhet az összehangolt MÁV–Volán-menetrend, a cél a takarékosabb működés – mondta az MR1-Kossuth Rádió reggeli műsorában az MNV vezérigazgatója. Horváth Gergely hozzátette, nem tud olyan tervről, hogy a közeljövőben nagyobb állami tulajdonokat értékesítenének. Az igazgató tűzoltásnak nevezte a hivatalba lépése óta eltelt két hónap teendőit. Mint fogalmazott, a társasági vagyon egyes elemei – mint a MÁV, a Malév és a Volán társaságok – nehézséget jelentenek a költségvetésnek, a kiadások mérséklésére pedig kézenfekvő megoldás a menetrend-összehangolás, de más lépéseket is terveznek a hatékonyabb működés érdekében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.