Vadászgépet Ázsiából

Zord Gábor László
2010. 08. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kína felemelkedésének egyik nagy kérdése, hogy a páratlan gazdasági expanziót mekkora és milyen katonai terjeszkedés kíséri, ha egyáltalán. Bár sok vélemény ütközik, vannak félreérthetetlen jelei képességeik bővülésének.
Ilyen a haditechnikai szempontból nélkülözhetetlen modern technológiák elsajátítása is, amelyet először demonstrált a héten Kína – és pakisztáni partnere – a nyugati világ egyik legrangosabb repülőgép- és védelmi ipari seregszemléjén, az angliai Farnboroughban. A kiállítás díszvendégei ugyanis a pakisztáni légierő „Fekete pók” századának új JF–17-es vadászgépei voltak, amelyeket a kínai CATIC nagyvállalat égisze alatt fejlesztettek ki az elmúlt évtizedben, a közép-ázsiai megrendelő – Peking régi partnere – együttműködésével. A korszerű követelményeknek megfelelő gépből Iszlámábádnak 250 darabra van igénye, s az Angliában kiállított két példányt már a Pakisztáni Repülőgépipari Komplexum szerelte össze, egyelőre főként kínai gyártású alkatrészekből. A gépek régi francia Mirage III-asokat és a szovjet MiG–21-esek kínai kópiáit, J–7-eseket váltanak fel Pakisztánban, amely ezzel sokat hoz be ősellensége, India minőségi fölényéből.
A JF–17-es (kínai jelöléssel FC–1) jelentősége azonban meszsze túlmutat ezen. Szerte a világon több ezer elavult, úgynevezett köny- nyű (legfeljebb 12-14 tonna tömegű) vadászgép érett meg a cserére, s ezt az exportlehetőséget szem előtt tartva támogatták az új típus nemzetközi premierjét a kínaiak. Ebben a kategóriában jelenleg csak a svéd Saab cég Gripenje és a dél-koreai KAI T–50-ese konkurálhat, ám azok magasabb áruk és amerikai alkatrészeik miatt sok ázsiai és afrikai országnak elérhetetlenek. Az sem mellékes, hogy a haditechnika eladása – mint azt az Egyesült Államok és a Szovjetunió példája is mutatta – nemcsak üzlet, hanem geopolitika is, így Kína az új gépekkel növelheti globális befolyását is.
Egyetlen dolog hátráltathatja a JF–17-est, hogy betöltse ezt a víziót: hajtóműve orosz, a MiG–29-eséből lett kialakítva. Az iparág orosz szereplői – indiai piacukat féltve és riválistól tartva – kérték is Moszkvától az export letiltását. Kínában azonban erre is fel vannak készülve. Elkészítették a hajtómű másolatát, amellyel már el is végezték az első próbarepüléseket.
Kalíd Mahmúd ezredes, a pakisztáni program egyik vezetője Farnboroughban azt mondta tudósítónknak: több opciót dolgoznak ki kínai és nyugat-európai gyártmányú berendezésekkel, hogy a potenciális megrendelők minél szélesebb köre választhassa a kínai– pakisztáni gépet.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.