Kína felemelkedésének egyik nagy kérdése, hogy a páratlan gazdasági expanziót mekkora és milyen katonai terjeszkedés kíséri, ha egyáltalán. Bár sok vélemény ütközik, vannak félreérthetetlen jelei képességeik bővülésének.
Ilyen a haditechnikai szempontból nélkülözhetetlen modern technológiák elsajátítása is, amelyet először demonstrált a héten Kína – és pakisztáni partnere – a nyugati világ egyik legrangosabb repülőgép- és védelmi ipari seregszemléjén, az angliai Farnboroughban. A kiállítás díszvendégei ugyanis a pakisztáni légierő „Fekete pók” századának új JF–17-es vadászgépei voltak, amelyeket a kínai CATIC nagyvállalat égisze alatt fejlesztettek ki az elmúlt évtizedben, a közép-ázsiai megrendelő – Peking régi partnere – együttműködésével. A korszerű követelményeknek megfelelő gépből Iszlámábádnak 250 darabra van igénye, s az Angliában kiállított két példányt már a Pakisztáni Repülőgépipari Komplexum szerelte össze, egyelőre főként kínai gyártású alkatrészekből. A gépek régi francia Mirage III-asokat és a szovjet MiG–21-esek kínai kópiáit, J–7-eseket váltanak fel Pakisztánban, amely ezzel sokat hoz be ősellensége, India minőségi fölényéből.
A JF–17-es (kínai jelöléssel FC–1) jelentősége azonban meszsze túlmutat ezen. Szerte a világon több ezer elavult, úgynevezett köny- nyű (legfeljebb 12-14 tonna tömegű) vadászgép érett meg a cserére, s ezt az exportlehetőséget szem előtt tartva támogatták az új típus nemzetközi premierjét a kínaiak. Ebben a kategóriában jelenleg csak a svéd Saab cég Gripenje és a dél-koreai KAI T–50-ese konkurálhat, ám azok magasabb áruk és amerikai alkatrészeik miatt sok ázsiai és afrikai országnak elérhetetlenek. Az sem mellékes, hogy a haditechnika eladása – mint azt az Egyesült Államok és a Szovjetunió példája is mutatta – nemcsak üzlet, hanem geopolitika is, így Kína az új gépekkel növelheti globális befolyását is.
Egyetlen dolog hátráltathatja a JF–17-est, hogy betöltse ezt a víziót: hajtóműve orosz, a MiG–29-eséből lett kialakítva. Az iparág orosz szereplői – indiai piacukat féltve és riválistól tartva – kérték is Moszkvától az export letiltását. Kínában azonban erre is fel vannak készülve. Elkészítették a hajtómű másolatát, amellyel már el is végezték az első próbarepüléseket.
Kalíd Mahmúd ezredes, a pakisztáni program egyik vezetője Farnboroughban azt mondta tudósítónknak: több opciót dolgoznak ki kínai és nyugat-európai gyártmányú berendezésekkel, hogy a potenciális megrendelők minél szélesebb köre választhassa a kínai– pakisztáni gépet.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség