Vajon mennyire fekete a Tesco?

Meglepő kéréssel fordult lapunkhoz egy miniszteri biztos. Jaross Tamás azt kérte tőlünk, hogy a Tescóról a sok rossz után jelenjen meg végre egy jó cikk is.

MN
2010. 08. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jaross a Nemzetgazdasági Minisztérium kereskedelempolitikáért felelős miniszteri biztosaként augusztus 1-jétől „a hazai kereskedelem talpra állítását” kapta feladatául, s azt tapasztalta, hogy nagyon sok olyan cikk jelent meg a Tescóról, amely az áruházláncot rossz színben tünteti fel.
És valóban. Lapunk például elsőként számolt be arról, hogy egy májusban, ismeretlen tettes ellen tett feljelentés szerint a Tescónál tavaly februárban bevezetett elektronikus munkaidő-nyilvántartást végző rendszerben „kikapcsolták” a rendkívüli munkavégzés esetén kifizetendő pótlék bérszámfejtését. A program ezen részének „kikapcsolásával” – a feljelentés szerint – a 2009 szeptembere és 2010 májusa között csaknem tizennyolcezer Tesco-dolgozónak mintegy 365 millió forintnyi munkabért nem fizettek ki. A Tesco-dolgozók béréből a gyanú szerint elcsalt összeg tavaly februárig visszamenőleg elérheti a hétszázmillió forintot is. A munkaügyi felügyelőség munkatársai mellett július 20-án a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság nyomozói is megszállták a Tesco budaörsi központját, ahol számítógépeket, a bérszámfejtést végző programot, számítástechnikai eszközöket foglaltak le, de a rendőrök elvitték a korábbi, kézzel átvezetett bérszámfejtések dokumentumait is.
– A hírek mögött a szakszervezet van – mondta Jaross, hozzátéve, ráadásul olyan „rovott múltú szakszervezeti vezetőkről van szó, akik régebben a Tescónál dolgoztak, s egy kicsit a bosszú hajtja őket”. Ezek után jött a kérése: „meg kellene jelentetni egy olyan cikket is, amelyben nem ennyire fekete a Tesco”. Felvetésünkre, hogy a bérek pontos kifizetése semmiképpen sem ideológiai, a Tesco esetében azonban sajnos kriminológia kérdés, illetve arra, hogy a vásárlókra akár a legsilányabb termékeket is gátlástalanul rásózó áruházlánc védelme helyett a kereskedelempolitikát inkább a rendteremtés szolgálatába állíthatná a fogyasztók és az évről évre egyre csalódottabb magyar termelők érdekeit szem előtt tartva, Jaross azt válaszolta, „ez természetes”. Hozzátette, hogy most nem a minőséggel kapcsolatos kifogások miatt keresett meg bennünket. Végül elmondta, „az utóbbi tíz évben a kereskedelmi tevékenységnek se apja, se anyja nem volt”, ugyanakkor fontosnak tartja, hogy a kereskedelemnek az utóbbi időben megtépázott hírnevét helyreállítsa, „hiszen ennek fejlettsége a legmagasabb szintű Magyarországon, abban már elértük a nyugat-európai színvonalat”. Azt nem kérdeztük meg tőle, hová jár vásárolni, az Opten Kft. cégnyilvántartásából ugyanakkor kiderült, hogy Jaross Tamás 1993-tól 2005-ig vezérigazgatója volt a Metro áruházláncnak, 2005-től pedig 2010. augusztus 31-ig – eszerint még ma is – felügyelőbizottsági tagja többek között ugyanennek a cégnek.

Jó hír: a Tescóban vásárlók is szolidárisak. 35 millió forintot gyűjtött össze vásárlóktól a hazánkban óriási profitot termelő brit Tesco. A magyar állampolgárok által adott összegből az árvíz sújtotta Edelényben átmeneti otthonokat alakít ki rászorulóknak a Magyar Vöröskereszt. (MN)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.