Jaross a Nemzetgazdasági Minisztérium kereskedelempolitikáért felelős miniszteri biztosaként augusztus 1-jétől „a hazai kereskedelem talpra állítását” kapta feladatául, s azt tapasztalta, hogy nagyon sok olyan cikk jelent meg a Tescóról, amely az áruházláncot rossz színben tünteti fel.
És valóban. Lapunk például elsőként számolt be arról, hogy egy májusban, ismeretlen tettes ellen tett feljelentés szerint a Tescónál tavaly februárban bevezetett elektronikus munkaidő-nyilvántartást végző rendszerben „kikapcsolták” a rendkívüli munkavégzés esetén kifizetendő pótlék bérszámfejtését. A program ezen részének „kikapcsolásával” – a feljelentés szerint – a 2009 szeptembere és 2010 májusa között csaknem tizennyolcezer Tesco-dolgozónak mintegy 365 millió forintnyi munkabért nem fizettek ki. A Tesco-dolgozók béréből a gyanú szerint elcsalt összeg tavaly februárig visszamenőleg elérheti a hétszázmillió forintot is. A munkaügyi felügyelőség munkatársai mellett július 20-án a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság nyomozói is megszállták a Tesco budaörsi központját, ahol számítógépeket, a bérszámfejtést végző programot, számítástechnikai eszközöket foglaltak le, de a rendőrök elvitték a korábbi, kézzel átvezetett bérszámfejtések dokumentumait is.
– A hírek mögött a szakszervezet van – mondta Jaross, hozzátéve, ráadásul olyan „rovott múltú szakszervezeti vezetőkről van szó, akik régebben a Tescónál dolgoztak, s egy kicsit a bosszú hajtja őket”. Ezek után jött a kérése: „meg kellene jelentetni egy olyan cikket is, amelyben nem ennyire fekete a Tesco”. Felvetésünkre, hogy a bérek pontos kifizetése semmiképpen sem ideológiai, a Tesco esetében azonban sajnos kriminológia kérdés, illetve arra, hogy a vásárlókra akár a legsilányabb termékeket is gátlástalanul rásózó áruházlánc védelme helyett a kereskedelempolitikát inkább a rendteremtés szolgálatába állíthatná a fogyasztók és az évről évre egyre csalódottabb magyar termelők érdekeit szem előtt tartva, Jaross azt válaszolta, „ez természetes”. Hozzátette, hogy most nem a minőséggel kapcsolatos kifogások miatt keresett meg bennünket. Végül elmondta, „az utóbbi tíz évben a kereskedelmi tevékenységnek se apja, se anyja nem volt”, ugyanakkor fontosnak tartja, hogy a kereskedelemnek az utóbbi időben megtépázott hírnevét helyreállítsa, „hiszen ennek fejlettsége a legmagasabb szintű Magyarországon, abban már elértük a nyugat-európai színvonalat”. Azt nem kérdeztük meg tőle, hová jár vásárolni, az Opten Kft. cégnyilvántartásából ugyanakkor kiderült, hogy Jaross Tamás 1993-tól 2005-ig vezérigazgatója volt a Metro áruházláncnak, 2005-től pedig 2010. augusztus 31-ig – eszerint még ma is – felügyelőbizottsági tagja többek között ugyanennek a cégnek.
Jó hír: a Tescóban vásárlók is szolidárisak. 35 millió forintot gyűjtött össze vásárlóktól a hazánkban óriási profitot termelő brit Tesco. A magyar állampolgárok által adott összegből az árvíz sújtotta Edelényben átmeneti otthonokat alakít ki rászorulóknak a Magyar Vöröskereszt. (MN)

Mutatjuk, milyen luxusautóval száguldoznak a rendőrök az M1-esen