A szájharmonika alkímiája

Klementisz Réka
2010. 09. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Húszas évek, Amerika. New York, Chicago. Kormos, gépzsírszagú vagonokban halomra hányt embertömegek iszkolnak a múlt elől valahova, mindegy, hova, csak a semminél arasznyit jobb legyen. Tiszta lap. A kocsmákból dől a tömény szeszszag, az európai szakadárok egymásba meg a mámorba kapaszkodnak, közben alkonyattól pirkadatig szól a szépreményű sehonnaiak vigasza, a blues.
Ide ránt hangulatilag, aztán lendít is tovább a Gödör klub fülledtségében az ország legjobb bluesszájharmonikása, Pribojszki Mátyás, az új koncertlemez bemutatóján rögtön emberes pofonnal, ha úgy tetszik. A „leg” nem előleg, nem is ítélet. Pribojszkin kívül aligha vitatkozna vele bárki, legyen akár laikus bluesrajongó vagy szakmabeli.
Néha keményen reszel, mint egy rongyosra hallgatott Sony Williams-bakelit, máskor hömpölyög a zenekarral, hengerel, mint Stevie Ray Vaughn, vagy a brit bluesördög, Ian Siegal. A szájharmonika a basszusgitárral (Kepes Róbert), a zongorával (Kovács Erik), a dobbal (Molnár Dániel), a gitárszólóval (Szász Ferenc) egyszerre felesel, ő meg csak áll középen, s mint valami meghódításra váró nőt, úgy édesgeti magához szólóról szólóra a szájharmonikát. Szenvedély, intimitás, csipetnyi líra. Szalonképes erotika.
Ő maga mesélte egyszer egy interjúban, a bluest el sem tudja képzelni máshogy, mint a hangszerrel való tökéletes egyesülést. Enélkül egyszerűen nem működik. Számít az anyag, a rászorító kéz, a száj, a fogak formája, íve, a zenész hangulata, technikai tudása; szinte kémia, szerelmi alkímia ez is. Nincs két szájharmonikás, aki ugyanúgy fújná el a legegyszerűbb skálát. Neki el lehet hinni.
Olcsó kínai bóvli hangszerekkel kezdte, tucatot is elfogyasztott belőlük, mire megtanulta – saját bevallása szerint – a legfontosabbat. Mellékzöngék nélkül egyetlen hangot kristálytisztán megszólaltatni. Évekig nyűtte, csiszolgatta, finomítgatta, amit leginkább bakelitekről kapirgált össze magának – autodidakta létére huszonhárom évesen már a legmagasabb szintű minősítést érte el Németországban, a trossingeni szájharmonika-világbajnokságon. A következő alkalommal már zsűritagnak hívták vissza ugyanoda. Ha ráolvassák az érdemeit, csípőből hárítja. Nem a díjakért, a vállon veregetésért csinálja, mondja. Macedóniától Lappföldön át Gyergyószárhegyig körbeturnézta a fél világot, írt könyvet a szájharmonikázásról, sőt bele mert vágni még a fesztiválszervezésbe is. A szájharmonikások neki köszönhetően évek óta Budapesten is tartanak seregszemlét.
Hiperaktív alkotó egyéniség betyárzsánerrel. Mert hát ami az egészben a legszebb, s az ember a fények, a körítés, a bel-pesti miliő ellenére is érzi, Pribojszki Mátyás megmaradt annak a békéscsabai szerény amatőrnek, aki bő hét éve a kaland, az inspiráció kedvéért a fővárosba költözött, hátha itt is megállja a helyét. Az első néhány koncert olyan jól szólt, hogy mára sokan keresik a kegyeit. Pribojszki a vidéki tehetségek esélytelenségéről szóló sztereotípián túl még legalább egy frázist felülír. Ha a blues rádióba nem való rétegműfaj, nem tudom, miért dúdolom a koncert óta folyamatosan a Marie, Marie-t.
(Pribojszki Mátyás Band; Boogie on the ship lemezbemutató koncert. Gödör klub, augusztus 26.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.