Egy ablak

Kulcsár Anna
2010. 09. 11. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tegnap megkezdték tevékenységüket azok a főtisztviselők, akiket Navracsics Tibor miniszterelnök-helyettes, közigazgatási miniszter hétfőn nevezett ki az új megyei közigazgatási hivatalok élére. Maguk a hivatalok is tegnap, vagyis szeptember 1-jén láttak munkához. Azt követően tehették ezt, hogy az Országgyűlés kétharmados többsége még a nyári szünet előtt módosította az önkormányzati törvényt, és megteremtette annak lehetőségét, hogy a 7 regionális hivatal helyett 19 megyei és egy fővárosi hivatal jöjjön létre.
Hosszú és viszontagságos út vezetett idáig. A Medgyessy-kormány az SZDSZ államellenes elméletének megfelelően azonnal úgynevezett államreformba kezdett. Ennek a tömör lényege az volt, hogy le kell rombolni a közhatalmat, szét kell verni az államapparátust, piaci alapokra kell helyezni a hatóság működését. A főtisztviselői kart menesztették és valóságos hajtóvadászatot indítottak a közhivatalok vezető beosztású munkatársai ellen. Kriminalizálták a közigazgatást.
A tervek kidolgozása Gyurcsány Ferenc 2006-os hivatalba lépése után új lendületet vett. Véghezvitelében kitüntetett szerepet vállalt Draskovics Tibor, Bajnai Gordon, Szetey Gábor és Lamperth Mónika. A politikus asszony például a 2006-os önkormányzati választás után zárt körben azzal nyugtatgatta párthíveit, hogy a polgári erők helyi választáson elért fölényes győzelme ellenére sem a Fidesz fogja osztogatni az uniós forrásokat. A döntés jogát ugyanis kiveszik, kivették a megyék kezéből, és a régióknak adták át. Lamperth egyebek közt kijelentette: „Higgyétek el, hogy tudjuk a dolgunkat. Én olyan javaslatot fogok a frakciókkal való egyeztetés után a kormány elé terjeszteni, ami a kormánypárti politikusoknak és a szocialista politikusoknak erős lehetőséget és mandátumot ad a regionális területfejlesztési tanácsban.”
A hatalomgyakorlás és a pénzosztás módozatai azóta széles körben ismertté váltak. A választók áprilisban emiatt menesztették a balliberálisokat. A jogbiztonság ugyanis megszűnt, az államgépezet szétesett. Gyurcsány kormánya súlyos, többszöri alkotmánysértéssel tudta csak elérni, hogy például a közigazgatási hivatalok ne a megyékben, hanem a régiókban működjenek. Kormányrendelettel módosították a kétharmados önkormányzati törvényt. Az Alkotmánybíróság ezt kétszer is kifogásolta, megsemmisítve az alaptörvénnyel ellentétes rendelkezéseket. Harmadik alkalommal a nyáron figyelmeztetett: ilyen körülmények közt nem ellenőrizhetők az önkormányzatok rendeletei és határozatai.
Az Orbán-kabinet ilyen előzmények után tűzte napirendjére a törvényes állapot helyreállítását. A főváros és a megyék viszszakapták jogaikat. Januártól további intézkedés következik: a megyei közigazgatási hivatalok kormányhivatallá alakulnak át, élükre pedig kormánymegbízottat nevez ki a miniszterelnök. A kormányhivatal magába olvasztja az országban szétszórtan működő jelenlegi hatóságokat, így az ÁNTSZ-t, a földhivatalt, a mezőgazdasági hivatalokat. Emellett átveszi a mostani polgármesteri hivataloktól azokat a teendőket, amelyek valójában a kormány felelősségi körébe tartoznak. Ilyen az anyakönyvezés, a gyámügyi és a szociális igazgatás. Az elképzelés szerint 2013 végére általánossá válik az úgynevezett egyablakos szolgáltatás: az érdekeltek ugyanazon a helyen kérelmezhetik a gyes megítélését vagy az építési engedély kiadását. Mindehhez, vagyis a hatékony kormányzati munkához sok erőfeszítésre, nagy szakértelemre lesz szükség. A polgárok korrekt és előzékeny ügyintézést várnak el. Emellett természetesen azt, hogy a nyolc kártékony év után megszűnik a korrupció és a bürokrácia.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.