Gaz nő az erdélyi sztrádán

Egyre reménytelenebb helyzetbe kerül az észak-erdélyi autópálya megépítése. A hat éve megkezdett, 415 kilométer hosszúságúra tervezett sztrádának eddig mindössze az egytizedét adták át a forgalomnak, mert a román állam folyamatosan késlekedik a kifizetésekkel. Most magyarországi és romániai parlamenti és önkormányzati képviselők közösen lobbiznak a bukaresti kormánynál a munkálatok felgyorsításáért.

2010. 10. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Közös memorandumban szorgalmazzák egyes Romániában tervezett nagyberuházások megvalósítását magyar és román politikusok. A romániai Bihar és Szilágy, valamint Hajdú-Bihar megye önkormányzati és parlamenti képviselői, szenátorai ellátogattak az észak-erdélyi autópálya Nagyvárad közelében épülő szakaszához, és megállapodtak abban, hogy lobbit indítanak az elmúlt időszakban rendkívül lelassult munkálatok újrafelvétele, a program folyamatos pénzügyi támogatása érdekében. A Nagyváradot Brassóval összekötő, 415 kilométer hosszú sztráda megépítéséről a román kormány még 2003-ban kötött szerződést az amerikai Bechtel társasággal, a felek között azonban az elmúlt években rendszeresen felmerültek anyagi természetű nézeteltérések. Noha hét évvel ezelőtt még arról volt szó, hogy az autópálya 2,5 milliárd euróba kerül, mára bizonyossá vált, hogy a kivitelezés végleges költsége legkevesebb ennek a kétszeresére rúg majd.
Mivel a román út- és autópálya-kezelő társaság folyamatosan késik a munkálatok ellenértékének kifizetésével, a Bechtel eddig mindössze 42 kilométernyi szakaszt adott át a forgalomnak Kolozs megyében, további tíz kilométer leaszfaltozását pedig év végéig tervezik. Mindezt olyan körülmények között, hogy a teljes pálya megépítésének eredeti határideje 2013 volt. A Bihar megyei nyomvonalon eddig legyalult útszakaszra a Bechtelnek nem sikerült aszfaltburkolatot vonnia, mivel a román kormány több száz millió euróval tartozik a cégnek, emiatt az épülő sztrádát benőtte a gaz, a munkálatokat felfüggesztették, és kizárólag a berettyószéplaki viaduktnál dolgoznak az erőgépek. A találkozón Muraközy István berettyóújfalui és Arnóth Sándor püspökladányi alpolgármester, valamint Vitányi István fideszes országgyűlési képviselő reményének adott hangot, miszerint a lassan készülő sztráda befejezésére nem kell még tíz évet várni. Arnóth Sándor leszögezte, a kelet-magyarországi és nyugat-romániai honatyáknak kötelességük nyomást gyakorolni a két kormányra, hogy létrejöjjön a civilizált közúti kapcsolat a két állam között. Az erdélyi autópálya-építés felgyorsításán túlmenően különben a politikusok szorgalmazzák a Kolozsvár és Biharpüspöki között húzódó vasúti szakasz villamosításának mihamarabbi kivitelezését, valamint egyéb beruházások megvalósítását is. Az érintettek megegyeztek abban, hogy az októberre tervezett együttes magyar–román kormányülésen is felvetik az úthálózat korszerűsítésének kérdését.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.