Időnként a netet is ki kell takarítani

Bodacz Péter
2010. 10. 06. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Napjainkban, az internetes kereskedelem térhódításával fokozódó figyelmet érdemel az online fogyasztóvédelem is. Szerencsére ennek fontosságát néhány éve már felismerték az Európai Unió döntéshozói is, s ennek eredményeként az idén már negyedik alkalommal végeztek a tagországok átfogó ellenőrzést. A sweep dayre, vagyis a söprögetés napjára keresztelt akció lényege, hogy egy adott témában több európai uniós tagállam ugyanabban az időpontban, egységesen kidolgozott módszerek alapján végez ellenőrzést a világhálón, azaz megpróbálják a kiválasztott téma tekintetében az internetet „kitakarítani”.
Ez évben – mint arról a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) beszámolt – a tagállamok a szabadidős és kulturális rendezvények online jegyárusításának ellenőrzését tűzték ki célul. Az ellenőrzés annak megállapítására irányult, hogy a kiválasztott honlapok üzemeltetői betartják-e a fogyasztóvédelmi előírásokat, így különösen a szolgáltató adatainak feltüntetésére, illetve az ártájékoztatásra vonatkozó szabályokat. A vizsgálat kiterjedt a cégek által alkalmazott általános szerződési feltételek jogszerűségének ellenőrzésére is. Magyarországon a vizsgált nyolc honlap közül valamennyi esetében találtak a „söprögetők” hiányosságot: négy honlap nem tájékoztatott a fizetési, teljesítési, illetve panasztételi lehetőségekről, ugyancsak négy esetben merült fel, hogy tisztességtelen szerződési feltételt kötöttek ki az általános szerződési feltételekben. Két honlap nem tüntette fel az üzemeltető vállalkozás nevét vagy elérhetőségét, két esetben pedig nem egyezett meg a honlapon szereplő általános ártájékoztató alapján kiszámolható végöszszeg és az, amit a honlap a jegy kosárba tétele után kiszámolt. Az NFH valamennyi honlapot üzemeltető cégnek írásban jelezte a megállapított hiányosságokat, amelynek eredményeképpen ez idáig két weboldal üzemeltetője küszöbölte ki. A többi weboldalnál jelenleg is folyamatban van a hiányosságok pótlása.
Az európai fogyasztóvédelmi együttműködés keretében az első, 2007-es sweep day a repülőjegyek online árusításával foglalkozó internetes oldalakat vizsgálta, akkor még csak 16 tagállam részvételével. A következő akcióhoz már huszonheten csatlakoztak, ami jól mutatja a kezdeményezés sikerét.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.