Szigorúan bizalmasok

Bruck Gábor, Nyáry Krisztián, Geszti Péter – jellemzően ők hárman álltak az elmúlt húsz év jelentős részében Demszky Gábor imázsának kialakítása mögött. Sokáig hibátlannak tűnt az a PR-gépezet, amelynek eredményeit a főpolgármester két évtizedes regnálása igazolta.

MN
2010. 10. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Budapesten, egyes politikusi, politológusi vélekedésekkel szemben, a hála igenis politikai kategóriának számított, a választási kampányok után folyamatosan dőlt a közpénz, a megbízások garmada a főpolgármesteri választásokat három-négy cikluson át megnyerő, az önkormányzati időszakok kudarcait, a tehetetlenséget vagy éppen a negatívumokat sikerként, eredményként, fejlődésként eladó kommunikátoroknak és vállalkozásaiknak. Az elmúlt években kipattant botrányok után azonban kiderült: a kommunikáció sem mindenható.
Bruck Gábor, a Sawyer Miller Group (SMG) elnöke irányította Demszky Gábor 1994-es és 1998-as választási hadjáratát kampányfőnökként, majd Medgyessy Péter miniszterelnök tanácsadó testületének lett a tagja, minap díszvendég volt a főpolgármester búcsúkiállításán is. Nyáry Krisztián a városházán 1996–2000 között önkormányzati főtanácsadó, sajtófőnök volt, 2000-től cégvezetőként dolgozott az SMG-nél, rendszeresen adott tanácsot vidéki és fővárosi önkormányzatoknak. A 2002-es önkormányzati választáson már ő volt Demszky kampányfőnöke, azóta a Főpolgármesteri Hivatal kommunikációs igazgatója. Geszti Péter egyes időszakokban bukkant fel, hol a városvezetőt rappelésre képző zenészként, hol az egykori felvonulási téren rendezendő, mindig csak egyfajta világképet bemutató kiállítások szervezőjeként. Az elmúlt évtizedekben ő, illetve vállalkozásai százmilliókat kaptak. Geszti Péter az SZDSZ 2002-es választási kampányában is segédkezett, egyik társasága készítette a párt egyes választási plakátjait.
A fenti körhöz kapcsolható kommunikációs szakemberek találták ki a sokáig visszhangzott „világvárost építünk” jelszót, innen indult a főváros közlekedési gondjainak negyedrészét sem enyhítő négyes metró beruházásának hatalmas kampánya, amely három választáson át főtéma lehetett Budapesten.
A Magyar Nemzet az elmúlt években folyamatosan beszámolt a kommunikációs botrányokról. Csak példaként: az SMG 1998-ban a 4-es metró előkészítésének PR- munkáira kiírt közbeszerzési eljárást megnyerte, 92 millió forintos értékben. A cég évekig folyamatosan szerződéses kapcsolatban állt a Főpolgármesteri Hivatallal, a fővárosi közszolgáltatókkal, elsődlegesen a BKV-val, valamint olyan cégekkel, amelyek az önkormányzat által kiírt közbeszerzési eljárást nyertek. Az SMG 1998 júliusa és 2000 júliusa között bruttó 108 millió forintért kapott ilyen megbízásokat, és „természetesen” a metróberuházás egészének kommunikációs szolgáltatását is elnyerte: 2010 végégig ez csaknem 300 millió forintot jelent. Sokmilliós megbízásokat kapott egyébként a későbbi MDF-es politikusjelöltként leszereplő Somogyi Zoltánhoz és Szabados Krisztiánhoz köthető One Nation Communications és a Privy Council nevű társaság is. Mindkét cégben feltűnt a mindenkori balliberális kormányhoz közeli Klubrádió akkori tulajdonosa, Arató András is. Szabados korábban a szabad demokraták elnöki kabinetjében dolgozott, majd a párt sajtófőnöke lett, Somogyi pedig az MDF-es kaland előtt a Political Capital elemzőcég egyik vezetője volt. A Fővárosi Közgyűlésben a Fidesz folyamatosan vizsgálatot követelt a korrupciógyanúsnak mondott ügyekben, de az MSZP– SZDSZ-es többség rendre leszavazta a kezdeményezéseket.
Legutoljára a BKV-ügyben hűtlen kezeléssel gyanúsított volt vezérigazgató, Antal Attila idén márciusban éppen lapunknak nyilatkozta, hogy működése idején Demszky Gábornak többször is „kérései” voltak. Elmondása szerint egyszer azzal hívta fel, hogy az SMG-t – amely már akkor is szerződésben állt a BKV-val – más területeken is foglalkoztassák.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.