Csirkehús bélsárral

D. Horváth Gábor
2010. 11. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal (Mgszh) csupán 850 ezer forintra büntette meg a brit Tesco hazai koszlott leágazását, mert dunaújvárosi áruháza béldarabokkal és bélsárral szennyezett csirkehúst árult. Gombos Zoltán, a büntetést kiszabó Fejér megyei élelmiszerlánc-biztonsági és állat-egészségügyi igazgató azt mondta, hogy az általuk fellelt háromszáz kilogrammnyi termék láthatóan olyannyira undorító volt, hogy nem volt szükség laboratóriumi vizsgálatokra sem. A Tescónak nemhogy a pultokra való kihelyezéskor, de már az áru átvételekor észlelnie kellett a helyzetet. Ám az áruház nemhogy azonmód visszavonta volna a csirkehúst és magától eljárást kezdeményezett volna a kisvárdai székhelyű Master Good nevű gyártóval szemben, hanem, akciós kedvezményt adva, ezzel a mocsokkal kényeztette vásárlóit addig, amíg egyikük értesítette a hatóságot. A történetnek az lett a vége, hogy a büntetés nevetséges mértékének az áruházlánc úgy megörült, mint majom a farkának, s vita nélkül, helyben kifizette az eljárási költséggel együtt 900 ezer forintra rúgó összeget, annak jelentős részét áthárítva az északkelet-magyarországi cégre.
Az eset ismertetése után a Tesco kommunikációs igazgatója, Iglódi-Csató Judit tegnap közleményt adott ki, amihez egy butuska „háttér-információt” is fűzött. Ezt: „A Tesco úgy értesült, hogy a Magyar Nemzet deklaráltan, tendenciózusan és inkorrekt szándékkal az általa feltételezett külföldi gyártót és a nemzetközi tulajdonú áruházláncot kívánta rossz színben feltüntetni, sőt a hatóság eljárását is megkérdőjelezni. Amint azonban kiderült, hogy az elsődlegesen felelőssé tehető gyártó magyar vállalat és hazai termékről van szó, az állítások kizárólag az áruházlánc rossz színben való feltüntetésére korlátozódtak. A lap a gyártó felelősségét soha nem vetette fel és/vagy soha nem vizsgálta.”
A történetnek több tanulsága van. Kezdjük az elején! Egyfelől, mint ahogyan Nagy-Britanniában vagy a világon bárhol másutt, Magyarországon is jobban kedvelik a hazai vállalkozásokat a külföldieknél. Többek között azon ésszerű oknál fogva, hogy e cégek nem viszik el profitjukat külföldre, hanem helyben hasznosítják-költik el azt. Mindennek óriási jelentősége van Magyarországon, ahol a stratégiai üzletágakat is beleértve már szinte minden külföldi kézbe került. Másfelől azonban ez nem jelenti annak eltűrését, hogy a fogyasztókat átverik vagy megkárosítják. S ez igaz akkor is, ha magyar cégről van szó, és akkor is, ha nem, amelyben lapunk mindig is következetes volt. Így természetesen súlyosan elmarasztalandónak ítéljük a gyártó magatartását, amelynek honlapját megtekintve az az érzése az olvasónak, mintha tisztességes hazai cégről lenne szó.
A mostani esetben azonban leginkább az üdvözlendő, hogy a hatóság végre felelősségre vonta és megbüntette a kereskedőt, amely az elmúlt években nem igazán volt gyakorlat. Az élelmiszerbotrányokban rendre főszerepet vállaló brit vállalatóriásra kimért 900 ezer forintos büntetés viszont inkább visszafelé sül el, hiszen azt mutatja, hogy Magyarországon a Tesco tényleg azt csinál, amit akar. Ezt a mocskot csak azért vonta vissza, mert botrány lett belőle, különben rásózta volna az egészet a vásárlókra.
Az államot képviselő Mgszh tehát az elmúlt évekhez hasonlóan megint nagyot hibázott, pedig ha mérlegeli a körülményeket, akkor jogszerűen szabhatott volna ki elrettentő mértékű büntetést, akár egymilliárd forintot is Gombos szerint. Mégsem tette. Sőt, a Süth Miklós korábbi főállatorvos tehetetlenkedése alatt álló időszakhoz képest még vissza is lépett. 2006-ban ugyanis higiénés előírások megszegése miatt – még ha ugyan csak pár millió forint büntetés mellett is, de – a budaörsi Cora áruház három részlegét is bezárták. Ami azért valami, még ha valójában édeskevés.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.