Egyértelmű üzenetek

Mike Leigh Ken Loach mellett a kortárs brit filmművészet legnagyobb élő rendezője, ők ketten évtizedek óta meghatározó szerepet töltenek be az európai filmgyártásban. Rangidős alkotókként új nézőpontba helyezték a brit realizmust. Leigh megfigyelésen, gondos előkészítésen és összeszokottságon alapuló munkamódszere hiteles filmek sorát teremtette meg. Mozijait többek között Cannes-ban, Velencében, Locarnóban is díjazták, és Oscar-díjra is többször jelölték. Londonban legújabb filmje bemutatója, az Another Year kapcsán nyilatkozott a munkamódszeréről, politikai állásfoglalásáról és a brit filmipar jövőjéről.

Kárpáti György
2010. 11. 05. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Épp itt, a BFI London nemzetközi filmfesztiválon jelentette be, hogy tiltakozásul az állampolgársági hűségesküt kötelezővé tevő izraeli törvény ellen, lemondja novemberi részvételét a jeruzsálemi Sam Spiegel Film and Television Schoolban, ahol mesterkurzust tartott volna.
– Ez így igaz. Amikor eljön az idő, hogy Izrael tiszteletre méltóan viselkedik, békét köt a palesztinokkal, Gázára pedig a nyugalom és az emberség lesz a jellemző, az elsők között leszek, akik Izraelbe mennek, és megosztom tapasztalataimat az ottani kollégákkal, filmkészítőkkel és más művészekkel. De amíg ez nem történik meg, azt gondolom, hogy helyénvaló viselkedés részemről ilyen egyértelmű üzenetet megfogalmazni.
– Július végén Jeremy Hunt kulturális államtitkár megszorító intézkedésként bejelentette a brit filmipar támogató szervezete, a UK Film Council (Brit Film Tanács) megszüntetését. Döntését racionalizálással magyarázta, s ígéretet tett a pénzelosztás új alapokra helyezésére. Mivel a határozatot nem előzte meg szakmai egyeztetés és figyelmeztetés, számos neves brit színész, sőt még a Londonban forgató Clint Eastwood is tiltakozott a bejelentés ellen. Ön mit gondol, mi vár ezek után a brit filmgyártásra?
– A fő kérdés az, hogyan helyettesítik a UK Film Councilt, hogyan fognak a dolgok ezután működni. Azt mondják, nem lesz kevesebb a pénz, de a helyzet kezd igazán zavarba ejtővé válni. Nem tudjuk pontosan, mi fog történni, de ez a döntés pillanatnyilag rossz hírnek tűnik. Egyébként az Another Yeart támogatta a UK Film Council.
– Az utóbbi években hasonló témák, hasonló gondolatkörök foglalkoztatták filmjeiben. Melyek voltak a legfontosabb értékek az Another Yearben?
– A filmem az együttlétről és a magányról, szülőkről és gyerekekről szól. Az öregedésről és nem utolsósorban önmagunk kereséséről mesélek benne. Emellett olyan fogalmakat kutattam, mint a kedvesség, a melegszívűség, a csalódás, az érzelmi veszteség, a gondviselés, a hála, a család és a munka összeegyeztethetősége.
– Milyen érzés újra és újra ugyanazokkal a színészekkel együtt dolgozni?
– Ezek az emberek nekem különösen kedvesek, igyekszem kiaknázni a bennük lévő tehetséget. Rengeteg jó, híres színész van, de ők különlegesek. És nem is csak színészek, hanem olyan kreatív művészek, akik rendkívül komoly kutatásokat végeznek, hogy az igazi embereket reprezentálják átgondolt formában. S teszik mindezt kifinomult humorérzékkel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.