Élelmiszer-kereskedők a kis boltokért

Egységbe tömörült élelmiszer-nagykereskedők szeretnék a termelők és a vidéki kis boltok közötti kapcsolatot tökéletesíteni. A múlt héten megalakult Első Magyar Élelmiszer-kereskedelmi Konzorcium (EMÉK) szóvivője a haszon tisztességes elosztásától a forgalom növelését és jobb áruellátást remél.

Hajdú Péter
2010. 11. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

November 12-én hét hazai élelmiszer-nagykereskedő szövetségbe tömörült azzal a céllal, hogy a termelők és a kis boltok közötti kapcsolat átalakításával javítsa a vidék áruellátását.
Halla László, a Biomark Kft. ügyvezetője, a konzorcium szóvivője lapunknak elmondta, az alapítók együttműködésének alapja a tisztességes piaci magatartás, a megbízhatóság és a kiszámíthatóság. Ügyfeleik – leginkább vidéki kis boltok és élelmiszer-termelő vállalkozások – éppen ezeket várják el szállítóiktól. A konzorcium tagjai már régen a piacon vannak, jól ismerik egymást, és azért léptek szövetségre, mert jó lehetőséget látnak a kis boltok igényeinek a korábbinál tökéletesebb kielégítésében.
– Tapasztalataink szerint mind a termelők, mind a kis boltok számára gondot jelentett az egymással való kapcsolattartás, a kereslet és kínálat összehangolása. A termelők ugyanis nehezen tudnak igazodni a vidéki üzletek által igényelt, sok alkalommal történő és kis mennyiségű kiszállításhoz. A konzorcium tagjainak ebben van gyakorlata, és az áruterítéshez szükséges kapacitással is rendelkeznek.
– Üzletfilozófiánk, hogy a terméken keletkező haszonnak arányosan kell megoszlani a termelő, az áruterítést végző nagykereskedő és a fogyasztóval kapcsolatban lévő kis üzlet között, s akkor a vásárló is jól jár – hangsúlyozta Halla.
A termelők számára további előny, hogy a jó minőségű és regionális jelentőségű termékeket a jövőben akár országosan is teríteni tudják a konzorciumon keresztül. A kis üzleteknek pedig a megbízhatóságon és kiszámíthatóságon kívül olyan pluszszolgáltatást is tudnak nyújtani, mint az üzleti tapasztalatok ingyenes átadása vagy a felügyeleti szervekkel való aktív együttműködés, illetve különböző képzések megszervezése. A szóvivő példaként említette, hogy volt olyan kisboltjuk, amely alacsony forgalom mellett akart nagy hasznot elérni, persze sikertelenül. Amikor azonban más, nagyobb választékkal dolgozó boltoknál szerzett tapasztalataikat megosztották vele, átvette a módszert, és sikerült a forgalmát és hasznát is növelni.
Halla László kiemelte, meggyőződése szerint adminisztratív eszközökkel nem lehet elősegíteni a hazai kis boltok térnyerését: csak a versenyhátrányt lehet csökkenteni állami eszközökkel. Maguknak a kereskedőknek kell a megoldást megtalálni.
A jövőről szólva elmondta, egyelőre az eddigi kapcsolatokat akarják újraszervezni és egységesíteni, később azonban bővülésben gondolkodnak, hiszen nem tekintik magukat zárt körnek. Igyekeznek a beszállítók körét ugyanúgy bővíteni, mint a velük kapcsolatban álló kis üzletekét, de más, hasonlóan gondolkodó nagykereskedőkkel is szívesen együttműködnek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.