November 12-én hét hazai élelmiszer-nagykereskedő szövetségbe tömörült azzal a céllal, hogy a termelők és a kis boltok közötti kapcsolat átalakításával javítsa a vidék áruellátását.
Halla László, a Biomark Kft. ügyvezetője, a konzorcium szóvivője lapunknak elmondta, az alapítók együttműködésének alapja a tisztességes piaci magatartás, a megbízhatóság és a kiszámíthatóság. Ügyfeleik – leginkább vidéki kis boltok és élelmiszer-termelő vállalkozások – éppen ezeket várják el szállítóiktól. A konzorcium tagjai már régen a piacon vannak, jól ismerik egymást, és azért léptek szövetségre, mert jó lehetőséget látnak a kis boltok igényeinek a korábbinál tökéletesebb kielégítésében.
– Tapasztalataink szerint mind a termelők, mind a kis boltok számára gondot jelentett az egymással való kapcsolattartás, a kereslet és kínálat összehangolása. A termelők ugyanis nehezen tudnak igazodni a vidéki üzletek által igényelt, sok alkalommal történő és kis mennyiségű kiszállításhoz. A konzorcium tagjainak ebben van gyakorlata, és az áruterítéshez szükséges kapacitással is rendelkeznek.
– Üzletfilozófiánk, hogy a terméken keletkező haszonnak arányosan kell megoszlani a termelő, az áruterítést végző nagykereskedő és a fogyasztóval kapcsolatban lévő kis üzlet között, s akkor a vásárló is jól jár – hangsúlyozta Halla.
A termelők számára további előny, hogy a jó minőségű és regionális jelentőségű termékeket a jövőben akár országosan is teríteni tudják a konzorciumon keresztül. A kis üzleteknek pedig a megbízhatóságon és kiszámíthatóságon kívül olyan pluszszolgáltatást is tudnak nyújtani, mint az üzleti tapasztalatok ingyenes átadása vagy a felügyeleti szervekkel való aktív együttműködés, illetve különböző képzések megszervezése. A szóvivő példaként említette, hogy volt olyan kisboltjuk, amely alacsony forgalom mellett akart nagy hasznot elérni, persze sikertelenül. Amikor azonban más, nagyobb választékkal dolgozó boltoknál szerzett tapasztalataikat megosztották vele, átvette a módszert, és sikerült a forgalmát és hasznát is növelni.
Halla László kiemelte, meggyőződése szerint adminisztratív eszközökkel nem lehet elősegíteni a hazai kis boltok térnyerését: csak a versenyhátrányt lehet csökkenteni állami eszközökkel. Maguknak a kereskedőknek kell a megoldást megtalálni.
A jövőről szólva elmondta, egyelőre az eddigi kapcsolatokat akarják újraszervezni és egységesíteni, később azonban bővülésben gondolkodnak, hiszen nem tekintik magukat zárt körnek. Igyekeznek a beszállítók körét ugyanúgy bővíteni, mint a velük kapcsolatban álló kis üzletekét, de más, hasonlóan gondolkodó nagykereskedőkkel is szívesen együttműködnek.
Miért nem érdekelt senkit, miért lett ekkora kudarc Magyar Péter hétvégi akciója? - videó