Kötelező a speciális autógumi télen

Új rendelet lépett életbe Németországban: a jeges, havas úton kötelező a téli vagy a négy évszakos gumi használata, a szabály megszegői negyveneurós büntetésre számíthatnak. A gumikon ott kell állnia az „M+S” (hó+latyak) jelzésnek vagy egy hópehelyre emlékeztető szimbólumnak.

Stefan Lázár
2010. 11. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szigorodik a gépkocsik felszereltségére vonatkozó rendelet Németországban: a hó és jég által veszélyeztetett utakon kötelező lesz a téli gumik használata. A szabály megszegőit negyven euróval büntetik, baleset esetén pedig befolyásolja a biztosítás kifizetését.
A szövetségi közlekedésügyi tárca szerint az eddigi, meglehetősen homályos előírást konkrét rendeletnek kell leváltania. A közúti forgalmi szabályzat idevágó paragrafusa így fogalmazott: a gépkocsik felszerelésének alkalmazkodnia kell az időjárási viszonyokhoz. Ehhez tartozik a megfelelő kerékabroncs. A „téli gumi” kifejezés hiányzott, ezen változtat most a tárca. A német autóklubok és a rendőrség abból indul ki, hogy hó és jég esetén kötelező a téli vagy a négy évszakos gumik használata. Az új szabály csak azokat a gépkocsi-, kamion- és autóbusz-vezetőket érinti, akik a jeges, havas utakon közlekednek.
A legnagyobb német autóklub – az ADAC – felhívja a gépkocsi-vezetők figyelmét arra, hogy a nyári gumik alacsony hőmérséklet mellett megkeményednek. Ezzel csökken a tapadókészségük, meghoszszabbodik a féktávolságuk. A téli körülményekre készített abroncsok viszont puhák maradnak, ezenkívül speciális profillal rendelkeznek. Az eddigi előírás minimálisan 1,6 milliméteres profilmélységet követelt meg. Az ADAC szakértői szerint viszont legalább négy milliméteres profil garantálja a biztonságot. A gumik életkora is fontos szerepet játszik, hat esztendő elteltével ugyanis már azok anyaga is megkeményedik. Hibát követnek el azok a vezetők, akik – takarékossági meggondolásból – nem minden kerékre szerelnek téli abroncsot, és ezzel negatívan befolyásolják a kocsik viselkedését: erős fékezésnél könnyen megcsúszhat a jármű. A német Autoclub attól is óv, hogy anyagi megfontolások játsszanak szerepet a gumik beszerzésénél. A piacon ugyanis – az ADAC és a német forgalmi szolgálat szerint – számtalan név nélküli, gyenge minőségű készítmény van, amelyeket nem tanácsos megvásárolni. A gumikon ott kell állnia az „M+S” (hó+latyak) jelzésnek vagy egy hópehelyre emlékeztető szimbólumnak.
A gyártók üdvözlik a tárca döntését, és igazolva érzik azt a reklámszólamot, hogy október és húsvét között a téli gumik használata szabályos.

Korai tél. Vasárnap óta szakadatlanul esik a hó az Alpokban – jelentették a német nyelvterület meteorológiai szolgálatai. A szilárd csapadék határa kezdetben 1500 méternél húzódott, ám folyamatosan csökkent, tegnap délután helyenként már a völgyekben, 700-800 méteres magasságban is havazott. Bajorország magasan fekvő déli régióiban, Ausztriában hétfő reggelig 30-50 centiméter, Olaszország alpesi régiójában ezt is meghaladó, esetenként 80 centiméteres hóréteg alakult ki. Síelni azonban egyelőre nem lehet – holnaptól olvadást várnak a szakemberek. (N. Á)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.