Ha csak néhány százalékkal is, de várhatóan nő a tavalyi évhez képest a kereskedelem karácsonyi forgalma – jelentette ki lapunknak Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Ez azért örvendetes, mert 2006 óta minden esztendőben kevesebb árut vásároltak az emberek, tavaly pedig a bevétel is kisebb volt, mint 2008-ban. Az idei július–augusztus adatai azt mutatják, megindult az élelmiszerek és a tartós fogyasztási cikkek forgalomemelkedése, s a járműeladások száma is nő. Ez a karácsonyi szezon forgalomnövekedését vetíti előre. A főtitkár a növekedés megindulását abban látja, hogy az általános gazdasági környezet kedvezőbb, mint a korábbi években. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint egyes ágazatok – különösen az exportra dolgozók – már növekedést mutatnak, s ezekben a szektorokban várhatóan megjelennek az év végi jutalmak, s jövőre a bérek is nőni fognak.
Az emberek egyre bizakodóbbak, a kedvező kilátások arra ösztönzik a vásárlókat, hogy a háromévi nadrágszíjmeghúzás után legalább karácsonykor bátrabban költekezzenek. E hatást erősíti, hogy a 16 százalékos személyi jövedelemadónak köszönhetően jövőre 300 milliárd forinttal több marad az átlagcsalád zsebében, azaz növekszik a vásárlóerő. Vámos György arra számít, hogy a tavalyi év utolsó két hónapjában mért 130 milliárd forintnyi forgalmat meghaladja majd az idei karácsonykor elköltött pénz mennyisége. Elsősorban a tipikus ajándéktárgyak forgalmának emelkedése várható, így a tavalyinál több játék, könyv és tartós fogyasztási cikk talál gazdára az év végéig.
Kovács Krisztina, a GfK szakembere a napi fogyasztási cikkek (élelem és háztartási vegyipari áruk) forgalmában minimális forgalomnövekedésre számít. Az emelkedés azért lesz kismértékű, mert az emberek ugyan egyre jobban bíznak a kilábalásban, a válság hatására azonban még valamelyest visszafogják kiadásaikat. Döntő lesz, hogy a forgalom nagy részét adó áruházláncok a válságadókat áthárítják-e a fogyasztókra vagy sem. Ez a szándék nagy valószínűséggel a tavalyi évben jellemző akciódömping csökkenésében ölthet testet, de miután a kereskedők elengedhetetlen érdeke a forgalom növelése, versenyezni fognak egymással, s így az adó nagy részét kénytelenek lesznek lenyelni.
Nagyon nagy szüksége van a szakmának egy jó karácsonyra, s erre talán van is esély, hiszen szeptember óta emelkedik a bevásárlóközpontok látogatottsága, ha ez nem is jelent minden esetben forgalomnövekedést – foglalta össze Balatoniné Kiss Judit, a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetségének főtitkára. A másik bizakodásra okot adó jelenség, hogy amíg korábban a vidéki plázákban lehetetlen volt üzlethelyiséget kiadni, addig ma ez már nem lehetetlen.
Halálos vonatbaleset történt Monorierdőnél