Már várják az ünnepeket a kereskedők

A karácsonyi kereskedelmi forgalom növekedésére számítanak a szakma különböző területein dolgozó szakemberek. A gazdasági kilábalásban bízó fogyasztók, ha óvatosan is, de többet költenek, mert arra számítanak, hogy az adóváltozások miatt több marad a zsebükben.

Hajdú Péter
2010. 11. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha csak néhány százalékkal is, de várhatóan nő a tavalyi évhez képest a kereskedelem karácsonyi forgalma – jelentette ki lapunknak Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Ez azért örvendetes, mert 2006 óta minden esztendőben kevesebb árut vásároltak az emberek, tavaly pedig a bevétel is kisebb volt, mint 2008-ban. Az idei július–augusztus adatai azt mutatják, megindult az élelmiszerek és a tartós fogyasztási cikkek forgalomemelkedése, s a járműeladások száma is nő. Ez a karácsonyi szezon forgalomnövekedését vetíti előre. A főtitkár a növekedés megindulását abban látja, hogy az általános gazdasági környezet kedvezőbb, mint a korábbi években. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint egyes ágazatok – különösen az exportra dolgozók – már növekedést mutatnak, s ezekben a szektorokban várhatóan megjelennek az év végi jutalmak, s jövőre a bérek is nőni fognak.
Az emberek egyre bizakodóbbak, a kedvező kilátások arra ösztönzik a vásárlókat, hogy a háromévi nadrágszíjmeghúzás után legalább karácsonykor bátrabban költekezzenek. E hatást erősíti, hogy a 16 százalékos személyi jövedelemadónak köszönhetően jövőre 300 milliárd forinttal több marad az átlagcsalád zsebében, azaz növekszik a vásárlóerő. Vámos György arra számít, hogy a tavalyi év utolsó két hónapjában mért 130 milliárd forintnyi forgalmat meghaladja majd az idei karácsonykor elköltött pénz mennyisége. Elsősorban a tipikus ajándéktárgyak forgalmának emelkedése várható, így a tavalyinál több játék, könyv és tartós fogyasztási cikk talál gazdára az év végéig.
Kovács Krisztina, a GfK szakembere a napi fogyasztási cikkek (élelem és háztartási vegyipari áruk) forgalmában minimális forgalomnövekedésre számít. Az emelkedés azért lesz kismértékű, mert az emberek ugyan egyre jobban bíznak a kilábalásban, a válság hatására azonban még valamelyest visszafogják kiadásaikat. Döntő lesz, hogy a forgalom nagy részét adó áruházláncok a válságadókat áthárítják-e a fogyasztókra vagy sem. Ez a szándék nagy valószínűséggel a tavalyi évben jellemző akciódömping csökkenésében ölthet testet, de miután a kereskedők elengedhetetlen érdeke a forgalom növelése, versenyezni fognak egymással, s így az adó nagy részét kénytelenek lesznek lenyelni.
Nagyon nagy szüksége van a szakmának egy jó karácsonyra, s erre talán van is esély, hiszen szeptember óta emelkedik a bevásárlóközpontok látogatottsága, ha ez nem is jelent minden esetben forgalomnövekedést – foglalta össze Balatoniné Kiss Judit, a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetségének főtitkára. A másik bizakodásra okot adó jelenség, hogy amíg korábban a vidéki plázákban lehetetlen volt üzlethelyiséget kiadni, addig ma ez már nem lehetetlen.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.