Megalapozott költségvetést

Jó néhány elemében jobb ez a költségvetés-tervezet az előzőknél, azonban van még min javítani – nyilatkozta a Magyar Nemzetnek az Állami Számvevőszék vezérigazgatója. Domokos László szerint kérdés, hogy szükség van-e a válság elmúlta után a Költségvetési Tanácsra. E szervezet amúgy is fogatlan oroszlánként működik.

Nagy Vajda Zsuzsa
2010. 11. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szakmai véleményükben azt kifogásolták a költségvetés-tervezettel kapcsolatban, hogy nincs benne három évre szóló „kitekintés”. Úgy tűnik, hogy ezt azóta a kormány villámgyorsan pótolta.
– A költségvetés-tervezet mellől továbbra is hiányzik ez az anyag. Az a hároméves kitekintés, amelyről a sajtóban szó van, egy uniós dokumentum, amely tartalmaz elemeket a 2011 után várható pályáról.
– Milyen teendőkkel adós még a pénzügyminisztériumi feladatokat átvevő nemzetgazdasági tárca?
– A költségvetés tervezete jó néhány elemében jobb az eddigieknél, azonban vannak még olyan területek, ahol további javulásra van szükség. Hiányoznak például azok a törvények, amelyek a büdzsé adatainak alátámasztott voltát igazolják.
– Kaptak ígéretet a kabinettől arra, hogy ezt pótolják?
– E hét péntekére, vagyis mára ígérte a kormány, hogy kidolgozza az alátámasztó törvényeket, ismertebb nevén a salátatörvény tervezetét.
*
– A jogszabályok kettős értelmezésre adnak lehetőséget. A számvevők számon kérhetik az alátámasztó törvényeket, az Alkotmánybíróság ugyanakkor néhány évvel ezelőtt olyan határozatot hozott, amely más részről megengedi a csúszást a kormánynak. Azt kérjük az új kabinettől, hogy tegye meg a szükséges lépéseket ennek az ellentmondásnak a felszámolására.
– Lát-e olyan kockázatokat, amelyek a három százalék alatti hiányt veszélyeztetnék?
– A hiánycél várhatóan teljesül, ezt a Költségvetési Tanács és a Magyar Nemzeti Bank is elismerte. Nem hangsúlyozza ugyanakkor eléggé azt a tervezet, hogy az ország kikerül a túlzottdeficit-eljárás alól. A múltbeli rossz döntések következményeit továbbra is viselni kell, ugyanakkor az államadósság várhatóan csökken, 1200 milliárd forintról 1067-re esnek vissza a kamatterhek. Ezek nagyszerű dolgok.
– Lehet-e tapasztalni a költségvetés tervezetében azt, hogy takarékosabban működik majd az állam?
– Ez nem egy pazarló költségvetés. A központi szervek öt, a háttérintézmények tíz százalékkal kevesebből gazdálkodnak. Azt még nem tudjuk megítélni, hogy a kiadáscsökkentést fűnyíróelv alapján hajtják-e végre, vagy odafigyelnek közben a hatékonyság javítására. Ez is egy olyan kérdés, ahol az aprólékos munka még hátravan, várjuk a kiegészítő információkat.
– Jobb véleményt alkottak a költségvetésről, mint a Költségvetési Tanács vagy a jegybank, ugyanakkor kifogásaik is voltak bőven. Összegezné a legfontosabbakat?
– Időben álljanak rendelkezésre a megalapozottsági szabályok és számítások, készüljenek áttekinthető összegző kimutatások, de csak ott, ahol szükséges. Az éven túli kötelezettségeket tegye rendbe a kormány, húsz éve nagy zűrzavar van ezen a területen; részben ennek is tulajdonítható, hogy „csontvázak” kerültek bele a rendszerbe. Ugyanígy a nemzeti vagyon számbavétele is megoldásra vár.
– Ha a költségvetés ellenőrzésének a gazdája a számvevőszék, akkor miért van szükség a Költségvetési Tanácsra is?
– A tanácsot a válság begyűrűzésekor hozták létre, rendkívüli helyzetre válaszlépésként. Kérdés, hogy most, amikor normalizálódtak a viszonyok, szükség van-e egy ilyen intézményre a magyar közjogi rendszerben. Mi azt reméljük, hogy a válságkormányzásból vissza lehet térni a normális kormányzásra.
– Melyiküknek van nagyobb hatásköre?
– Eredetileg arról volt szó, hogy a tanács vétójogot nyer költségvetési kérdésekben, de ezt nem kapta meg, így fogatlan oroszlánná vált. A számvevőszéknek több joga van, a zárszámadáson is számon kérheti a közpénzek felhasználásával kapcsolatban a kormányt. A tanács véleményt mondhat a hosszabb távú makropályáról, ez tulajdonképpen elvárás is tőle. Igazuk van, amikor azt mondják, hogy a költségvetés-tervezetből hiányoznak információk, hatásvizsgálatok. A kialakult vita azonban sok tekintetben olyan, mintha valaki, akinek még gyermeke sem született meg, az unokája pályaválasztásán aggódna.
– Egyesek arra hívták fel a figyelmet: hiába teljesítjük a hiánycélt, az EU nem szünteti meg az eljárást velünk szemben, mert nem tartható a pénzügyi pálya. Nem túlzás ez?
– Megfigyelhető, hogy sokan olyasmit is számon kérnek a költségvetésen, amit annak nem kell tartalmaznia. A kritikai észrevételeket segítő szándékkal kellene megfogalmazni. Oda kellene eljutni, hogy megalapozott költségvetése legyen Magyarországnak. Nem minden kifogásból érződik az, hogy az valóban az ország egészének érdekében merül fel.
– Önök szerint mennyi idő alatt lehet a költségvetési tervezés zavarait kiküszöbölni?
– Több év megfeszített munkájára van szükség. A költségvetés akkor sem lesz tökéletes, folyamatos csiszolásra szorul majd. De egy rugalmas, jól kezelhető és átlátható rendszeren belül, ha zűrzavar támad is, könnyebb megtalálni a problémát. Ha az alrendszerek (kórházak, közlekedés, rendvédelem stb.) átláthatók, a rosszul gazdálkodó szereplőket könnyebb kiszűrni, felelősségre vonni.

A jegybankkal nem konzultáltak. Simor András, a Magyar Nemzeti Bank elnöke tegnap közölte: hiányolja a strukturális változtatásokat a 2011-es költségvetésből. A jegybank vezetője emellett a banki különadót is bírálta, mondván, az visszaveti a növekedést. Simor András egy levelet is eljuttatott Matolcsy György nemzetgazdasági miniszternek, amelyben azt nehezményezte, hogy a jegybankkal nem konzultált a kormány a 2011. évi büdzséről. – Simor Andrást a kormánnyal szembeni sértődöttség vezérli – reagált Szijjártó Péter a jegybank elnökének kritikáira. A miniszterelnök szóvivője közölte: Simor András a költségvetési szférában meghatározott kétmillió forintos fizetési plafon bevezetése, azaz fizetésének csökkenése miatt személyesen sértődött meg a kormányra. (MTI)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.