Színészkirály az olajmezőn

Dobozban „felejtett”, Latinovits Zoltán főszereplésével 1967-ben készült fekete-fehér játékfilmet találtak nemrégiben az MTV archívumában. A Mélyrétegben című, (szinte) sosem látott film nyomára Kelecsényi László filmtörténész vezette a tévéseket, aki az azóta megjelent Latinovits-versválogatáshoz keresett éppen anyagokat, amikor először hallott a most bemutatott filmről egy audiovizuális antikváriumban.

Varga Klára
2010. 11. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Dömölky János első rendezése volt a film; a pályakezdő rendező nem magától választotta a zalai olajbányász témát, hanem úgy adták neki „föntről”. Salamon Pál, a film egyik forgatókönyvírója emigrálása előtt nem sokkal hoszszan, mélyrehatóan foglalkozott a zalai olajmezőkkel és az ott történtekkel, de a filmből – amelyet a valós helyszínen, a bányászok statisztálásával forgattak – nem derül ki egyértelműen, miért volt olyan fontos a hatvanas évek második felében a magyar olajtermelés kérdése. (Talán a Szovjetuniótól való függetlenséget, az ország önellátását, illetve annak reményét jelentette?)
A film sajátosan idealizált hősét, az elszánt főmérnököt, aki mindenképpen olajat akar találni, Latinovits Zoltán játssza, de a történteket igazából az apját gyászoló, sikertelen felvételije után segédmunkásként az olajvállalatnál dolgozó unokaöccse szemszögéből látjuk, akit a színészkirály rockzenész testvére, Frenreisz Károly alakít. A filmben a vállalat vezetése előbb tiltja a főmérnök kísérleteit arra, hogy olajat keressen, majd egyetlen fúrást engedélyeznek, de a fúró kőbe ütközik, eltörik, s ez vélhetően megpecsételi a hős sorsát és a társaság legalábbis egy részével közös reményeit. Az unokaöcs közben más, simulékonyabb életmintákat is megismer a munkásszállón, később megpróbál kiszállni a felnőttek világából, de a fiatalok közé és a természetbe menekülése sem konfliktusmentes, bár a film ezt a vonatkozást sem bontja ki kellőképpen. A főmérnök feleségét a szintén tragikus sorsú Domján Edit alakítja, Dégi István, Őze Lajos is viszi a hátán a filmet, amely végül a négy színészóriás miatt mégiscsak megélhetett volna a mozivásznon, ha nem marad a dobozban. Illetve egyszer valószínűleg vetítették az akkor még egyetlen magyar tévécsatornán, valamikor hajnalban, jóval a megszokott adásidő után. Hogy miért maradt dobozban film, arra sem Kelecsényi László, sem a rendező, Dömölky János nem tudja a választ.
A Mélyrétegben című alkotás – amelyet vasárnap este bemutatott az m1 – egyébként ugyanabban az esztendőben készült, amelyben másik három Latinovits-film is: a számos díjjal jutalmazott Csend és kiáltás, az Egy szerelem három éjszakája, a Fiúk a térről és a Tanulmány a nőkről. Ki gondolná a fentiek alapján, hogy Latinovits nem szeretett filmezni, a színház és a versmondás volt számára az igazi művészet.
Jövőre Latinovits születésének nyolcvanadik, halálának harmincötödik évfordulójáról emlékezünk meg. Kelecsényi László természetesen új meglepetéseket ígér.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.