Térítésmentes segítség a gyerekeknek

Az idei a harmadik tanév, hogy tettre kész, 55 év feletti emberek ingyenes segítséget nyújtanak nehéz sorsú, alsó tagozatos gyerekeknek. Jelenleg 11 általános iskolában – Budapesten, Pécelen, Sopronban és Kassán – működik a Senior Mentor Program, amelyet a Civil Vállalkozások Nonprofit Kft. szervez.

Péterffy Balázs
2010. 11. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Folyamatosan bővül az a 2008/ 2009-es tanévben indult program, amelyben azok az 55 év felettiek, akik szívesen foglalkoznak gyerekekkel, ingyen segítenek az általános iskolák hátrányos helyzetű, tanulási zavarral küzdő alsós tanulóinak. Egyénileg foglalkoznak velük délutánonként, a tanítókkal, tanárokkal egyeztetett módon. – Sokuknak van pedagógiai tapasztalatuk, tanítóként, középiskolai vagy egyetemi tanárként dolgoztak – mondta Aichelburg Márton, a Civil Vállalkozások Nonprofit Kft. vezetője. Nagyon fontos a megfelelő személyek kiválasztása és a folyamatos képzés, amelyet a Budapest Főváros X. Kerület Kőbányai Önkormányzat Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szolgáltató Központ biztosít. Mi készítjük fel a mentorokat a gyerekekkel történő kapcsolattartásra, konfliktuskezelésre, a szövegértés és az olvasás tanításának folyamatára – mondta Sári Éva, az intézet munkatársa, hozzátéve, havonként egynapos tréninget is szerveznek.
A fővárosi X. kerületben a Janikovszky Éva Magyar–Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola két tagintézményében, a Kápolna Téri Általános Iskolában és az Üllői úti iskolában indult el a program. Damó Éva, az iskola igazgatója szerint a kezdeményezés legfőbb hozadéka, hogy olyan személyes kapcsolat alakul ki a mentor és a gyerek között, amelyben az ő kedvéért kezd el a gyerek tanulni. Elsősorban nem a házi feladat elkészítésére koncentrálnak, hanem inkább az olvasási, szövegértési készség fejlesztésére. Ezek a tanulók otthon nem kapják meg a szükséges figyelmet, így a segítők kicsit olyanok, mint egy pótnagymama. Hozzátette: lenne még igény mentorra, háromszor ennyinek is tudnánk tanulót adni.
Horváth Ágnes nyugdíjas jogász, mentor szerint ezek a diákok legfeljebb 30-40 percig képesek koncentrálni. Igénylik az odafigyelést és szeretetéhesek. Ő 2010 februárjában kapcsolódott be a programba. Az előző tanévben 2 gyerekkel foglalkozott, idén hárommal. – Ha lejárt a tanulási idő, beszélgettem a gyerekekkel, volt, akinek segítettem a napközi végéig. A nap végén felhívtam a tanítót, elmondtam a tapasztalataimat, amelyeket megbeszéltünk. Ez nekem is örömet szerez, szeretem az embereket, a gyerekeket, és jó érzés egy közösséghez tartozni – fogalmazott Horváth Ágnes.
Ebben az iskolában minden szociológiai esettel találkozni lehet a programban részt vevő tanulók esetében. Otthon általában arra sincs lehetőségük, hogy kicsit elkülönüljenek és olvassanak – diagnosztizálta a helyzetet Ráczkevi Ágnes mentor, szociológus. – Nagyon szegényes a szókincsük, ezért az olvasmányokban előforduló, számukra ismeretlen kifejezéseket eljátszottuk. Elvittem őket különböző ingyenes programokra, hogy kimozduljanak a megszokott környezetükből. A gyerekekkel írásbeli szerződést kötöttem az év elején, amelyben nagyon komolyan rögzítettük, kinek mi a feladata, és alá is írtunk, majd forró csokival áldomást ittunk rá. Év végén átnéztük, és mindenkinek vettem valami hozzá illő, olcsó könyvet – ismertette módszerét Ágnes. Bartók Klára tanítónő osztályából tavaly hat gyermek vett részt a programban. Egyikük kiemelkedően sokat fejlődött, amit a nevelési tanácsadó vizsgálata is megerősített. Szerinte „kapnak egy piros pontot a mennyországban” a mentorok azért, amit tesznek.
Távlati céljuk, hogy a legproblémásabb általános iskolák mellett intézményesüljön egy önkéntesekből álló háló. Ezért 2 ezer főre szeretnék növelni a mentorok számát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.