Folyamatosan bővül az a 2008/ 2009-es tanévben indult program, amelyben azok az 55 év felettiek, akik szívesen foglalkoznak gyerekekkel, ingyen segítenek az általános iskolák hátrányos helyzetű, tanulási zavarral küzdő alsós tanulóinak. Egyénileg foglalkoznak velük délutánonként, a tanítókkal, tanárokkal egyeztetett módon. – Sokuknak van pedagógiai tapasztalatuk, tanítóként, középiskolai vagy egyetemi tanárként dolgoztak – mondta Aichelburg Márton, a Civil Vállalkozások Nonprofit Kft. vezetője. Nagyon fontos a megfelelő személyek kiválasztása és a folyamatos képzés, amelyet a Budapest Főváros X. Kerület Kőbányai Önkormányzat Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szolgáltató Központ biztosít. Mi készítjük fel a mentorokat a gyerekekkel történő kapcsolattartásra, konfliktuskezelésre, a szövegértés és az olvasás tanításának folyamatára – mondta Sári Éva, az intézet munkatársa, hozzátéve, havonként egynapos tréninget is szerveznek.
A fővárosi X. kerületben a Janikovszky Éva Magyar–Angol Két Tanítási Nyelvű Általános Iskola két tagintézményében, a Kápolna Téri Általános Iskolában és az Üllői úti iskolában indult el a program. Damó Éva, az iskola igazgatója szerint a kezdeményezés legfőbb hozadéka, hogy olyan személyes kapcsolat alakul ki a mentor és a gyerek között, amelyben az ő kedvéért kezd el a gyerek tanulni. Elsősorban nem a házi feladat elkészítésére koncentrálnak, hanem inkább az olvasási, szövegértési készség fejlesztésére. Ezek a tanulók otthon nem kapják meg a szükséges figyelmet, így a segítők kicsit olyanok, mint egy pótnagymama. Hozzátette: lenne még igény mentorra, háromszor ennyinek is tudnánk tanulót adni.
Horváth Ágnes nyugdíjas jogász, mentor szerint ezek a diákok legfeljebb 30-40 percig képesek koncentrálni. Igénylik az odafigyelést és szeretetéhesek. Ő 2010 februárjában kapcsolódott be a programba. Az előző tanévben 2 gyerekkel foglalkozott, idén hárommal. – Ha lejárt a tanulási idő, beszélgettem a gyerekekkel, volt, akinek segítettem a napközi végéig. A nap végén felhívtam a tanítót, elmondtam a tapasztalataimat, amelyeket megbeszéltünk. Ez nekem is örömet szerez, szeretem az embereket, a gyerekeket, és jó érzés egy közösséghez tartozni – fogalmazott Horváth Ágnes.
Ebben az iskolában minden szociológiai esettel találkozni lehet a programban részt vevő tanulók esetében. Otthon általában arra sincs lehetőségük, hogy kicsit elkülönüljenek és olvassanak – diagnosztizálta a helyzetet Ráczkevi Ágnes mentor, szociológus. – Nagyon szegényes a szókincsük, ezért az olvasmányokban előforduló, számukra ismeretlen kifejezéseket eljátszottuk. Elvittem őket különböző ingyenes programokra, hogy kimozduljanak a megszokott környezetükből. A gyerekekkel írásbeli szerződést kötöttem az év elején, amelyben nagyon komolyan rögzítettük, kinek mi a feladata, és alá is írtunk, majd forró csokival áldomást ittunk rá. Év végén átnéztük, és mindenkinek vettem valami hozzá illő, olcsó könyvet – ismertette módszerét Ágnes. Bartók Klára tanítónő osztályából tavaly hat gyermek vett részt a programban. Egyikük kiemelkedően sokat fejlődött, amit a nevelési tanácsadó vizsgálata is megerősített. Szerinte „kapnak egy piros pontot a mennyországban” a mentorok azért, amit tesznek.
Távlati céljuk, hogy a legproblémásabb általános iskolák mellett intézményesüljön egy önkéntesekből álló háló. Ezért 2 ezer főre szeretnék növelni a mentorok számát.
Kiadták a riasztást: jégeső és szélvihar jöhet