A kamarazenélés apoteózisa: Redman és Mehldau

Turi Gábor
2010. 12. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Rendes körülmények között intim hangulatú kis terek szolgálnának a kamarazenélések természetes környezetéül. Nem véletlen, hogy a modern dzsessz az előadók és a befogadók fizikai közelségét megteremtő szűk klubokban született meg; mint ahogy az sem, hogy a klasszikus zene szentélyébe, a Carnegie Hall nagytermébe elsőként 1938-ban egy big band nyert bebocsátást. Élő- zene esetében a látvány majdnem annyira fontos, mint a hang, és e tekintetben korlátozott élményben lehetett részük azoknak, akik a Nemzeti Hangversenyterem hátsó, emeleti széksoraiba váltottak jegyet Joshua Redman szaxofonos és Brad Mehldau zongorista fellépésére. A zeneiparban uralkodóvá vált rendezési praxis, a dzsessz világát is meghatározó sztárkultusz és a költségek ezzel arányos növekedése sajnos kiemelte otthonos közegéből az improvizációra épülő zenélési gyakorlatot. Mindezzel együtt a maga nemében páratlan zenei élményben volt része a hangversenytermet megtöltő hallgatóságnak. A klasszikus iskolázottságú, romantikus beállítottságú fehér zongorista és a kiemelkedő hangszertudású színes bőrű szaxofonos kettőse a bensőséges zenélés ritka pillanataival ajándékozta meg a közönséget. Akadhattak ugyan olyanok, akik hiányolták a dzsessz hagyományos ritmusszekciójának másik két hangszerét, a bőgőt és a dobot, ez a felállás azonban másról szólt: két szuverén muzsikus tökéletes egységbe olvadó kamarazenélését élvezhették a jelenlévők. Redman és Mehldau nem desztillált változatát adta annak, amit saját zenekaraikkal önállóan játszanak. A rögtönzéses duójáték nagyfokú alkalmazkodást, önkontrollt kíván, s ők rendkívüli érzékenységgel és alázattal illeszkedtek egymáshoz. Összehangolt, artisztikus előadásukat a kamarazenélés apoteózisaként élhette meg a fogékony publikum.
Saját szerzeményeiken kívül néhány örökzöld is szerepelt, több számban – így Charlie Parker Cherryll című kompozíciójával – közvetlenül vagy utalásszerűen a modern dzsessz első stílusaként a 40-es években kialakult bebop-korszakhoz nyúltak vissza. Mintha a 60-as évek lázadó szabadzenei mozgalma nem is létezett volna: a posztmodern észjárás szerint darabokra szedett egykori és a rendhagyóan strukturált mai anyagot harmonikus, kerek egészként tálalta fel a két muzsikus. Jóllehet zenei értelemben Mehldau látszott meghatározónak, a szólista szerepvállalást és a jelenlét intenzitását tekintve Redman mutatkozott erőteljesebbnek. A zongorista ritmikus játéka folyamatos impulzusokat szolgáltatott a szaxofon hajlékony rögtönzéseihez. Mehldau képes úgy függetleníteni a kezeit, hogy egyszerre improvizál mindkettővel, olykor fordított állásban, erős baljával játszva a dallamot, jobbjával a kíséretet. Redman a közönséggel is kommunikált: kifejezésteljes játéka a spontaneitás dimenziójával tágította a fegyelmezett zene kereteit.
(Joshua Redman és Brad Mehldau, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, november 25.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.