Csúcsközelben az élelmiszerárak

Hírösszefoglaló
2010. 12. 11. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ENSZ Élelmezési és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) számításai szerint az élelmiszerek ára megközelítette a 2008-as élelmiszerválság idején elért történelmi csúcsot. A FAO szerdán megjelent adatai szerint a globális élelmiszerár-index 205,44 pontra szökött fel novemberben. A mutató egy hónap alatt 3,5 százalékkal emelkedett, 28 havi csúcsra nőtt, és csupán 8 ponttal marad el a 2008 júniusában beállított történelmi rekordtól. A legnagyobb mértékben a szemes termények és a növényi olajok drágultak, főként a rossz időjárás miatt. Az élelmiszerár-index már ötödik hónapja emelkedik, ami új fejlemény – korábban csak 1-2 hónapra néztek fel az árak a csúcsra, aztán visszaereszkedtek, most viszont huzamosabb ideje a történelmi rekord környékén tanyáznak – közölte az MTI a FAO egyik vezető elemzőjére, Abdolreza Abbassianra hivatkozva.
A jövőt tekintve rossz hír, hogy míg az idén a rossz időjárás hatását még számos terménynél enyhíteni lehetett a raktárkészletek mozgósításával, ám ha 2011-ben is rossz lesz a termés, ezt a gyakorlatot már nem lehet folytatni. A raktárkészletek a búza, a kukorica és a szója esetében ráadásul kritikusan alacsony szintre süllyedtek, búzából például a FAO számításai szerint a globális tartalék 181 millió tonnára csökkenhet az év végére, ami 10 százalékkal kevesebb a tavalyinál. A szokásosnál kisebb termésről szóló hírek már a nyáron magasra emelték a gabona árát a világ meghatározó árutőzsdéin. Szeptember második felében ismét megindultak felfelé a gabonaárak, majd mérséklődtek, de valószínűsíthető, hogy a korrekció csak átmeneti.

Feltámad a tradíció. A kecskeméti lekvárok és paradicsomitalok újra a magyar piacra kerülnek. Az Univer Product Zrt. – amely 1963 óta gyártja paprikaalapú készítményeit – Kecskeméti Tradíció márkanév alatt éleszti újra a klasszikus márkát. A termékek hazai, elsősorban Kecskemét környékén termelt alapanyagokból készülnek. A 100 százalékban magyar tulajdonú élelmiszer-ipari vállalat az utóbbi években folyamatosan növelte árbevételét, a nagy múltú hazai márka újraélesztésétől, a házias jellegű lekvárcsalád és a paradicsomital bevezetésétől pedig újabb bevételnövekedésre számít 2011-ben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.