Kgfb: figyelni is kötelező!

Mindenképp érdemes körültekintőnek lenniük a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítást (kgfb) váltó autósoknak a megfelelő ajánlat és a szerződés megkötése után is, komoly következményei lehetnek ugyanis annak, ha az esedékes díj befizetésének időpontja túlcsúszik a határidőn. A jogszabályok világos előírásokat fektetnek le a csekkek és értesítők kiküldését illetően, ám felelősséggel tartozik az ügyfél is.

Bodacz Péter
2010. 12. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több olvasónk is jelezte lapunknak, nem elégedett biztosítója kiértesítési gyakorlatával. Állatorvosi lónak tekinthető az a példa, amikor az egyik társaság ügyfele csak a második fizetési felszólítást kapta meg postai úton, azt is a hatvannapos fizetési határidőn túl. Autósunk az esedékes, egész éves díjat a borítékban található sárga csekkel azonnal befizette, ám szerződése ekkor már nem élt. És mivel nem kapott értesítést a kockázatviselés megszűnéséről sem, csak fél évvel később véletlenül tudta meg, hogy gépjárműve kötelező biztosítás nélkül rója a kilométereket. A tulajdonos ekkor szembesült azzal a sokkoló hírrel is, hogy új szerződést – kampányon kívüli feltételekkel, újabb egy évre – csak úgy köthet, ha előbb rendezi a Magyar Biztosítók Szövetsége által kezelt kockázati számla felé fennálló tartozását, több mint százezer forintot, ami a biztosítás nélküli időszakra vonatkozó napi 540 forintos fedezetlenségi díjból halmozódott fel.
A fenti eset jól végződött, az ügyben szereplő biztosító elfogadta a panaszt és az eredeti szerződést újraélesztette további befizetési kötelezettség nélkül. Érdemes ugyanakkor a szolgáltatói oldal eljárását is megnézni. Mint azt az Allianz megkeresésünkre közölte, az előírásoknak megfelelően, a határidőket betartva postázzák az ügyfeleknek a fizetési értesítőt, erről van postai igazolásuk is. – Hibák minden biztosító működése során előfordulhatnak, de ezeket javítjuk, és az ügyfél felé is elvégezzük a szükséges korrekciókat – közölték.
Más a tapasztalata a kötelező biztosítást is értékesítő nosztalgia autós- és motorosklub, a Trabant– Wartburg Klub elnökének. – Hétköznapi eset, hogy elmarad a felszólítás és a csekk-kézbesítés, amelyben egyaránt hibás lehet az ügyfél és a biztosító is. Sokszor találkozunk olyan esettel, amikor az ügyfél címe megváltozik, ám ezt nem közli, míg a szolgáltatók legtöbbször akkor hibáznak, ha a megadott levelezési cím eltér a szerződő fél adataitól – nyilatkozta Muczán Gábor. Mint fogalmazott, adatkezelési hiba minden szolgáltatónál előfordulhat, és az ügyfélnek nehezebb bizonyítania igazát. Szerinte a későbbi gondokat úgy lehet elkerülni, ha az ügyfél a postaláda rendszeres ürítése mellett fejben tartja a fizetési határidőt is, csekk hiányában ugyanis készpénzzel vagy átutalással is befizethető a díj, ekkor azonban érdemes feltüntetni a biztosítás típusa mellett a jármű rendszámát is.
A kiértesítésre vonatkozó szabályokról kérdeztük a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletét (PSZÁF) is, ahol közölték: a szolgáltatónak igazolható módon felszólítást kell küldenie a díjat nem fizető ügyfélnek a késedelem harmincadik napján, jelezve, hogy a hatvanadik napot meghaladó késedelem esetén a szerződés megszűnik. A szerződés megszűnéséről tizenöt napon belül kell küldeni tájékoztatást. Érdemes elidőzni az „igazolható módon” kitételnél: a PSZÁF tájékoztatása értelmében a szolgáltatónak azt kell igazolnia, hogy elküldte a tájékoztatást, ami ugyanakkor nem feltétlenül jelent ajánlott postázást, elég ugyanis a feladást elismerő postakönyvvel igazolni a továbbítást. Ha a posta hibájából nem érkezik meg a küldemény, könnyen szélmalomharc várhat az autósra. Mint azt a PSZÁF közölte, idén megszaporodott azoknak a panaszoknak a száma, amelyek az értesítés elmaradásáról számolnak be. – Elsősorban a nagy kgfb-szerződésszámú biztosítóknál fordult elő többször ilyen panasz. A PSZÁF emiatt idén tíz alkalommal szabott ki bírságot – közölte a felügyelet, hangsúlyozva: a jogszabályok szerint az ügyfelek is felelősek. Akkor is be kell fizetni ugyanis a biztosítás aktuális részletét, ha a díjbefizetési csekk nem érkezik meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.