Több az export, mint a válság előtt

Jakubász Tamás
2010. 12. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bizakodásra okot adó számsorokat közölt tegnap a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). Az adatokból kiderül, hogy idén – őszig – nagyobb értékben adtunk el honi termékeket külföldön, mint a válság kitörését közvetlenül megelőzően, a gazdasági növekedés időszakában. A kivitel rendkívül fontos a honi gazdaság számára. Magyarországot ugyanis exportorientáltnak nevezik a szakemberek, vagyis a gazdasági fejlődésünket megalapozó tényezők között az egyik legnagyobb jelentőséggel az bír, hogy megvásárolják-e külföldön az itthon előállított termékeket. A magyar árucikkek iránt mutatkozó jelentős külső kereslet a hazai foglalkoztatási gondokon is segíthet.
Éppen ezért nevezhető kedvezőnek a KSH tegnapi jelentése. A statisztikai hivatal ugyanis kimutatta, hogy idén, az első kilenc hónapban több pénzt hozott az export, mint a válsággal terhelt 2009 és a krízistől még érintetlen 2008 azonos időszaka. Mindez a számok nyelvén a következőképpen fest. Idén január elejétől szeptember végéig összesen – kerekítve – 14 350 milliárd forintért vittünk ki termékeket. Egy évvel korábban – szintén az első kilenc hónapban – ez az érték 12 180 milliárd, míg 2008 azonos időszakában 14 ezer milliárd volt. A számok alapján tehát elmondható, hogy nemcsak a nehézségek jellemezte tavalyi évet, hanem az azt megelőző, eredményesebb esztendő statisztikáját is jócskán, több száz milliárd forinttal túlszárnyalta az idei export.
A 2010-es esztendő tüzetesebb vizsgálatakor kiemelhető: július eleje és szeptember vége között igencsak megugrott a kivitelünk. E három hónap alatt több mint ötezermilliárd forintért értékesítettek magyar terméket külföldön, ami az elmúlt időszakok egyik kiemelkedően magas eredményének számít.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.