Nyolc másik olajfúró torony mellett egy éven át egy alkalmazottak nélküli magyar cég, a székhelyét a Pest megyei Újlengyelről januárban Budapestre áthelyező Triton Hungary Kft. volt a tulajdonosa a Mexikói-öbölben áprilisban felrobbant fúrótoronynak – legalábbis papíron. A megdöbbentő esetről e heti számában adott hírt a HVG. Mint írják, a Triton Hungarynek tavaly 492 millió dolláros, azaz 92 milliárd forintos bevétele volt, ebből 474 milliárd dollárt fúrótornyok bérbeadásából szerzett. Költségei nem érték el a 61 millió dollárt, így összesen 431 millió dollár, vagyis 81 milliárd forint után kellett volna megfizetnie a 16 százalékos társasági adót és a négyszázalékos különadót, ám mindössze a nyereség fél százalékának megfelelő öszszeget utaltak a magyar adóhivatalnak. A különbséget az úgynevezett kapcsolt vállalkozások közötti transzferárak alkalmazásával tüntették el. Ha egy cég ily módon csökkenti az adóalapját, testvércégének elvileg ugyanennyivel növelnie is kellene a sajátját. Ha utóbbi idehaza működik, az adóhivatal ezt számon is kéri tőle – írja a lap –, ha viszont külföldön, ezt nem teheti. A Triton vezetői szövevényes céghálót felépítve ezt használták ki.
A Triton Hungaryt és vele együtt a Triton Finanszírozó Kft.-t 2003-ban alapította a ciprusi Heckbert C28 Holding Limited és a Heckbert C29 Holding Limited. Néhány évvel később már hat különböző Triton cég működött, és két másik társaságot is alapítottak a tulajdonosaik. Összesen 18 fúrótornyot adtak bérbe. Hogy a BP által a svájci székhelyű Transocean által üzemeltetett platform felrobbanása most mégsem magyar botrányként szerepel a világsajtóban, az annak tudható be, hogy a Triton vagyonelemeit tavaly négy svájci cégbe apportálták.
Követelésözön. Félmillió kártérítési követelés érkezett a mexikói-öbölbeli katasztrófa hatásainak kezelésére létrehozott, húszmilliárd dolláros alaphoz. Kétmilliárd dollárt fizettek ki 125 ezer igénylőnek.
40 liter benzinnel, a gyalogosok között, a járdán áthajtva parkolt le Magyar Péter - fotó