Fuck – öklére e trágárságot tetováltatva érkezett idén Cannes-ba Lars von Trier dán filmrendező Melankólia című világvégi versenyfilmjével. A filmvilág szörnyű gyerekének címére pályázó, korábban remekműveket készítő alkotó állítólag már szakított az alkohollal, és gyógyulófélben van depressziójából.
De nincs ki a négy kereke. Ezt két évvel korábban is tudni lehetett a Croisette-en: 2009-es versenyfilmje, a pornó és a horror elemeit vegyítő Antikrisztus hányingert keltőn tobzódik a kegyetlenségben. Von Trier akkor azzal riogatta premier után a hallgatóságát: ő a világ legnagyobb rendezője.
A magát Tarkovszkij, Antonioni és Bergman szintjén emlegető dán mostanra is készült provokációval. A bemutató utáni szerdai sajtókonferencián a mellette döbbent csendben ülő színésznőit alázta. Kirsten Dunst főszereplésével hardcore pornót forgat, Charlotte Gainsbourg pedig azért vállalta szerepét, hogy sokat maszturbálhasson – ízléstelenkedett az újságírók előtt a művész. Aki, hogy fokozza a hangulatot, fejtegetni kezdte: bár tett rossz dolgokat, érez némi szimpátiát a bunkerében gubbasztó Hitler iránt. Ugyan nem ért egyet a második világháborúval, nem zsidóellenes, de falra mászik Izraeltől, és meglehet, az Endlösungot is megfilmesíti – zagyválta a rendező, aki a Harmadik Birodalom főépítésze és fegyverkezési minisztere, Albert Speer munkásságának dicsőítése után azzal zárta mondókáját: náci vagyok.
Ami a fesztivál történetében még nem fordult elő, az tegnap megtörtént: a később közleményben szabadkozó, visszataszító kijelentését cáfoló Lars von Triert kitiltották Cannes-ból.
Nácit játszani: egzisztenciális öngyilkossági kísérletnek tűnik. Lehet, csak depressziótünet. Mindenesetre Von Trier most jól tenné, ha tetovált öklével orrba vágná saját magát.
Hadházy Ákos: Magyar Péter fél egy választási vereségtől