Emberi és műszaki hiba?

Bákonyi Ádám
2011. 05. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több száz sérült Dél-Afrikában. Legkevesebb 857-en megsérültek csütörtökön kora este a a D0él-afrikai Köztársaságban, miután összeütközött két személyvonat Sowetóban, Johannesburg egy kültelki vidékén, az ország legnagyobb fekete negyedében. A szerencsétlenségben senki nem halt meg, három ember állapota kritikus – jelentette a BBC. Az adatok nem tekinthetők véglegesnek, tegnap ugyanis még azt sem tudták a hatóságok, hogy pontosan hányan tartózkodtak a karambolozó járműveken. Douglas Chauke, a Metrorail vasúttársaság regionális igazgatója közölte, a szerencsétlenség a délutáni csúcsforgalom idején történt, amikor az ingázók hazafelé tartottak. A szakember elmondta, az egyik személyszállító vonat mozgásban volt, míg a másik éppen a vágányokon vesztegelt, amikor az ütközés bekövetkezett. Douglas Chauke beszámolója szerint egyik szerelvény sem siklott ki. (MTI)


Feltehetően emberi és műszaki hibák együttesen vezettek oda, hogy Tura állomásról egy sebesvonat helytelen vágányra „haladt ki” hétfőn este, és emiatt Aszód és Tura állomás között az intercity egy másik vonattal szemben közlekedett – közölte a MÁV. Lapunk tegnap számolt be róla először, hogy május 16-án a Tura és Aszód közötti fővonalon két vonat haladt egymással szemben a menetrend szerinti, legalább 120 kilométeres óránkénti sebességgel. A turai forgalmi szolgálattevő, miután észrevette tévedését, a fő-menetirányítót tájékoztatta a vészhelyzetről, aki még időben tudta értesíteni a két mozdonyvezetőt. A szerelvények egymástól pár száz méterre álltak meg. Két nappal később szintén nem sok hiányzott ahhoz, hogy tömegszerencsétlenség történjen. Ekkor az Újfehértó ötödik vágányán álló, Debrecen felé közlekedő tehervonat indult el felhatalmazás nélkül. A szerelvény meghaladta a vörös kijárati jelzőt, ezzel keresztezve a negyedik vágányra Debrecen felől bejáró gyorsvonat útját. A balesetet csak a biztosítóberendezés akadályozta meg.
A MÁV tájékoztatása szerint a Közlekedésbiztonsági Szervezet bevonásával vizsgálat indult az esemény körülményeinek tisztázására és a felelősség megállapítására, ezt követően történhet felelősségre vonás az ügyben. Hangsúlyozták, a MÁV „professzionális üzemirányításának és az alkalmazott biztonsági előírásoknak” köszönhetően Európa egyik legbiztonságosabb vasúttársasága. A kedvező biztonsági statisztika fenntartása alapvető cél, ezért is fontos a vasúttársaság számára, hogy az eset mielőbbi tisztázásával mód nyíljon a tapasztalatok levonására, egyúttal a felelősség megállapítására.
Tegnap viszont be is következett egy baleset: a Szombathely–Porpác –Csorna vasútvonalon Ölbő-Alsószeleste és Porpác között a Szombathelye tartó vonatnak hajtott egy kamion, a jól működő fénysorompó tiltó jelzése ellenére. A Bz motorvonat kisiklott és oldalára dőlt, a vonaton utazó utasok közül többen megsérültek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.