Életmentő műtétet hajtottak végre az Afganisztánban balesetet szenvedett harci jármű vezetőjén, állapota stabilizálódott, egy katona lábszártörést szenvedett, kettő pedig könnyebben sérült a balesetben – mondta Kovács József vezérőrnagy. A könnyebben sérült két katona eldöntheti, folytatja-e szolgálatát a helyszínen, vagy néhány napra hazajön. Böröndi Gábor, a debreceni 5. Bocskai István lövészdandár parancsnoka – ahol a hősi halott katonák szolgáltak – pedig úgy tájékoztatott, az elhunyt Dálnoki András szakaszvezető és Róth Orsolya őrmester temetésének helyéről és idejéről a családtagok kérését figyelembe véve döntenek. Mindkettőjüket rövidesen posztumusz hadnaggyá léptetik elő.
A debreceni Kossuth laktanyára kitűzték a fekete lobogót, a hősi halottak gyászszalagos fényképeit elhelyezték a laktanyában lévő békefenntartók emlékparkjában, reggel pedig dandársorakozón ismertették a történteket. Mind Afganisztánban, mind Debrecenben pszichológusok segítenek feldolgozni a történteket a katonáknak és hozzátartozóiknak. Böröndi Gábor közölte: az afganisztáni miszszió tovább folytatódik, a dandár 39-es lövész zászlóaljának száznyolcvan katonája Afganisztánban, mintegy kétszáz katonája Koszovóban teljesít szolgálatot.
Mint ismeretes, kedden Mazari-Sarifból tartott Puli-Humriba egy magyar katonai konvoj. A mellékútról az öt járműből álló konvoj elé hajtott egy afgán jármű, s a magyar katonák járműoszlopa balról előzni kezdte. A konvoj harmadik gépjárműve, egy M-RAP MaxxPro típusú speciális, aknák elleni védelemmel ellátott páncélozott személyszállító gépjármű volt, amelynek vezetője eddig ismeretlen okból balra rántotta a kormányt, ezért a jármű az útpadkán megperdült és felborult. A baleset körülményeinek felderítésére a német katonai rendőrség folytat helyszíni vizsgálatot, ami várhatóan a hét végére fejeződik be, s jövő hétre Magyarországon is rendelkezésre állnak az iratok. Ezután a magyar katonai ügyészség is vizsgálatot folytat.
Lapunk kérdésére Böröndi Gábor azt mondta, a jármű katonai szempontból biztonságos, nem lehet felrobbantani, felgyújtani. Súlypontja viszont az aknák elleni védekezés miatt magasan van, ezért borulékony, így végig kell gondolni, hogyan lehet közelíteni a közlekedési biztonságot és a harcászati követelményeket. A magyar sofőrnek a balesetet szenvedett járművön kétezer kilométeres, összességében 143 ezer kilométeres vezetési gyakorlata volt. A dandártábornok úgy tudja, az afgán sofőrt, akinek nem esett baja, az afgán hatóságok felelősségre kívánják vonni.
Diplomáciai nagyüzem Budapesten: mindenki ránk figyel