A vasút rajongóinak örömére észrevehetően „elvasutasodott” a szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum az elmúlt időszakban: a bejáratnál állomásépület fogad minket, és nemrég egy skanzenvonatot is beüzemeltek. A vasút fénykora – a vidék modernizációja az első vasúttörténeti tárlat a skanzenben. Néprajzi múzeumhoz illően a tárlat nyilván a társadalmi vonatkozásokat hangsúlyozza a történetből, s valóban egyértelmű tény, hogy a sínek bekapcsolták a vidéket az ország vérkeringésébe, a vasút körül lassan külön univerzum keletkezett.
Mára elfogytak a vidéki állomások jellegzetes gesztenyefái, sőt sokszor még az állomásépületek is, a tárlat azonban sok egyéb mellett bemutatja ezeknek a házaknak a típusait, történetét, és beszédes képsorokat láthatunk arról is, hogy fest ma egy mintaszerűen felújított, illetve egy-egy magára hagyott, öszszeomlani készülő állomásépület. A fotók között testérzékeny monitor segítségével kutakodhatunk, és digitális terepasztal szemlélteti a vasúti pályahálózat fejlődését.
A skanzenben újdonságnak számít, hogy ennyi modern technikát alkalmaznak egy tárlaton. A kurátor, Sári Zsolt úgy véli, a múzeumoknak nyitniuk kell az új lehetőségek felé. Kijelentése komolyságát bizonyítja, hogy – a múzeumi szakmában nem először, de a skanzen életében elsőként – blogot indított a kiállítás rendezése alatt, ahol a munka hátterét és személyes élményeket oszt meg az érdeklődőkkel. A cél nyilvánvalóan annak a korosztálynak az elérése, amelyet rossz esetben csak kötelező iskolai program ürügyén lehet becipelni a múzeumba. Sári Zsolt úgy véli, sikeres volt a próbálkozás, a vasút iránt érdeklődők és a skanzen rajongói is reagáltak a blogra. – Mostanra Magyarországon is kezdjük megérteni, hogy a múzeumpedagógia nem csak iskolai csoportoknak szervezett múzeumi foglalkozást jelent. Ha már mindenütt azt hangsúlyozzuk, hogy élethosszig tartó tanulásra kell törekedni, akkor a múzeumi életben is meg kell honosítani ezt a szemléletet – véli a kurátor. Ennek sokszor az az ára, hogy a kiállítás kilépjen a múzeum falai közül – teszi hozzá. A mostani tárlatba rengeteg külső munkatársat is bevontak: látványtervezővel, programozóval, elektromérnökkel, vasúti mérnökkel sőt még reklámszövegíróval is dolgozott együtt a kurátor. Két saját mozija is van a kiállításnak: a legidősebb ma élő mozdonyvezetővel készült interjú biztosan történelmi jelentőségű, a másik filmen pedig azt követhetik végig a vasút rajongói, milyen is egy utazás a mozdonyvezető szemszögéből.
Magyar Péter saját híveit is csúnyán átverte