Intézkedéscsomagot dolgozott ki a kormány a határon túl forgalomba helyezett, de itthon használt – azaz külföldi, a legtöbb esetben szlovák rendszámmal működő – gépkocsik üzembentartói számára, amelynek az a célja, hogy idehaza adózzanak az általában nagy értékű autók tulajdonosai. A csomag része, hogy a „hazatérők” büntetlenséget élveznek, ha kötelezettségüknek meghatározott mértékig eleget tesznek, illetve azt is vállalta a kormányzat, hogy a nagy értékű gépkocsik regisztrációs adójának felső határt szab.
A kormányzati vállalások az egyes gazdasági tárgyú törvények módosításáról szóló törvényhez a költségvetési bizottság által kedden benyújtott módosító javaslatban öltöttek testet. Ugyanakkor a javaslathoz mellékelt regisztrációsadó-táblázat több érintettnél is tiltakozást váltott ki. A Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke lapunk kérdésre elmondta, hogy üdvözlik az új, Euro 5-ös besorolású, 2500 köbcentis motorral szerelt benzines, illetve a 3000 köbcentis motorral szerelt dízelgépkocsik regisztrációs adójának kétmillió forintnál meghatározott korlátozását. Fojt Attila ugyanakkor teljesen elfogadhatatlannak nevezte, hogy az új adótábla máshol – tehát zömében a használt, családi méretű gépkocsiknál – a terhek emelkedéséhez vezet. A regisztrációs adó fogyasztóra áthárított adónem, és emiatt az emelés révén több pénzt vesznek ki a polgárok zsebéből. Ez pedig a jelenlegi piaci helyzetben a forgalom további visszaeséséhez vezet majd.
Fojt Attila elmondta, hogy a javasolt regisztrációsadó-táblában új elem az Euro 5-ös környezetvédelmi besorolású gépkocsik kategóriája, azonban ezzel egyidejűleg az Euro 4-es, az Euro 3-as és korábbi típusok adótételei jelentősen növekednek. Ismeretes, hogy a használtautó-piacon a legtöbb vásárló 3–6 éves gépkocsit keres. Ezek Euro 4-es besorolásúak, esetükben a regisztrációsadó-tábla a motor mérete szerint 40–110 ezer forintos adóemelést tartalmaz. Fojt Attila úgy vélekedett, hogy a javaslat szembemegy a korábban tapasztalt kormányzati kommunikációval, miszerint adócsökkentéssel szükséges a gazdasági növekedés elősegítése. Az MGOE azt javasolja, hogy a parlament egyelőre ne foglalkozzon a konkrét adómértékekkel. Mivel a törvény csak jövő januárban lép életbe, van még idő a szakmai szervezetekkel konzultálni, és így végre lehet hajtani bizonyos, kölcsönösen előnyös változtatásokat az adótételekben. A törvényjavaslat egyébként azzal indokolja a regisztrációs adó tervezett módosítását, hogy ezzel a piaci folyamatok követését kívánja szolgálni a gazdasági kormányzat.
Manfred Weber és Brüsszel fizeti Magyar Péter országjárását