Ki fizet a luxusautók hazacsábításáért?

Tiltakozik az egyik autós érdek-képviseleti szervezet a regisztrációsadó-tábla tervezett módosítása miatt. Azt üdvözlik, hogy a drága gépkocsik adóját maximálta a kormány, de ellenzik, hogy a leggyakrabban vásárolt, 3–6 éves használt autók közterhe lényegesen emelkedik januárban. Egyes vélemények szerint mindez azt jelenti, hogy az olcsóbb autók tulajdonosai állják a drágább kocsik adócsökkentésének fedezetét.

2011. 07. 03. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Intézkedéscsomagot dolgozott ki a kormány a határon túl forgalomba helyezett, de itthon használt – azaz külföldi, a legtöbb esetben szlovák rendszámmal működő – gépkocsik üzembentartói számára, amelynek az a célja, hogy idehaza adózzanak az általában nagy értékű autók tulajdonosai. A csomag része, hogy a „hazatérők” büntetlenséget élveznek, ha kötelezettségüknek meghatározott mértékig eleget tesznek, illetve azt is vállalta a kormányzat, hogy a nagy értékű gépkocsik regisztrációs adójának felső határt szab.
A kormányzati vállalások az egyes gazdasági tárgyú törvények módosításáról szóló törvényhez a költségvetési bizottság által kedden benyújtott módosító javaslatban öltöttek testet. Ugyanakkor a javaslathoz mellékelt regisztrációsadó-táblázat több érintettnél is tiltakozást váltott ki. A Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesületének (MGOE) elnöke lapunk kérdésre elmondta, hogy üdvözlik az új, Euro 5-ös besorolású, 2500 köbcentis motorral szerelt benzines, illetve a 3000 köbcentis motorral szerelt dízelgépkocsik regisztrációs adójának kétmillió forintnál meghatározott korlátozását. Fojt Attila ugyanakkor teljesen elfogadhatatlannak nevezte, hogy az új adótábla máshol – tehát zömében a használt, családi méretű gépkocsiknál – a terhek emelkedéséhez vezet. A regisztrációs adó fogyasztóra áthárított adónem, és emiatt az emelés révén több pénzt vesznek ki a polgárok zsebéből. Ez pedig a jelenlegi piaci helyzetben a forgalom további visszaeséséhez vezet majd.
Fojt Attila elmondta, hogy a javasolt regisztrációsadó-táblában új elem az Euro 5-ös környezetvédelmi besorolású gépkocsik kategóriája, azonban ezzel egyidejűleg az Euro 4-es, az Euro 3-as és korábbi típusok adótételei jelentősen növekednek. Ismeretes, hogy a használtautó-piacon a legtöbb vásárló 3–6 éves gépkocsit keres. Ezek Euro 4-es besorolásúak, esetükben a regisztrációsadó-tábla a motor mérete szerint 40–110 ezer forintos adóemelést tartalmaz. Fojt Attila úgy vélekedett, hogy a javaslat szembemegy a korábban tapasztalt kormányzati kommunikációval, miszerint adócsökkentéssel szükséges a gazdasági növekedés elősegítése. Az MGOE azt javasolja, hogy a parlament egyelőre ne foglalkozzon a konkrét adómértékekkel. Mivel a törvény csak jövő januárban lép életbe, van még idő a szakmai szervezetekkel konzultálni, és így végre lehet hajtani bizonyos, kölcsönösen előnyös változtatásokat az adótételekben. A törvényjavaslat egyébként azzal indokolja a regisztrációs adó tervezett módosítását, hogy ezzel a piaci folyamatok követését kívánja szolgálni a gazdasági kormányzat.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.