Rigódal és hegedűszó

Szabadi Vilmos hegedűművésszel közösen nyitotta meg az idei Vajdahunyadvári nyári zenei fesztivált Beethoven-estjével a Zuglói Filharmónia – Szent István Király Szimfonikus Zenekar Záborszky Kálmán vezényletével.

Vakulya Eszter
2011. 07. 22. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Természeti környezetbe természettel kapcsolatos művek illenek, gondoljuk joggal, s hogy ez mennyire működik, arra számtalan példát lehetne hozni. Egyike volt ezeknek a hétfő este is, amikor a Nemzeti Ifjúsági Zenekar címet elnyert Zuglói Filharmónia – Szent István Király Szimfonikus Zenekar a hőségriadó utáni estén megszólaltatta a Pastorale szimfóniát, és a zenei fokozás közben a darabba komponált vihar kitörése előtt úgy felerősödött a szél a városligeti Vajdahunyadvárban, hogy úgy tűnt, a valóságban is viharosra vált az időjárás. Villámlás ugyan nem volt, így maradt a hangfestő beethoveni mennydörgés, illetve a madárcsicsergés, amelybe a környékbeli fészeklakók is beszálltak.
Nemcsak a Pastorale szimfóniába, hanem Szabadi Vilmos hegedűjátékába is, aki a D-dúr hegedűverseny első tételének E-húros utolsó hangjainál fakasztotta dalra a kismadarakat: úgy tűnt, mintha spontán válaszolgatna egymásnak a hegedű és a csiripelés, a beethoveni motívum és a természet szülte madárének. Ezek azok az életre szóló pillanatok, amelyekért érdemes szabadtéri hangversenyre járni, és amiért érdemes azon fellépni. Szabadi Vilmos éneklő hegedűhangja természetesen csalta ki a választ a kisrigókból, és ez a fajta élő előadás, szinte daloló és magával ragadó hangképzés volt előadása legnagyobb érdeme. A hegedűverseny szárnyalását aztán kevésbé követte a Bach g-moll szólószonáta első tétele, a kötelező ráadás, amelyben több volt már a póz, mint az az őszinte átélés, ami a beethoveni dallamokat hajtotta.
A Prometheus-nyitány nem volt túl erős indítás, de annál jobban bizonyított a zenekar a második részben, a Pastorale szimfóniában. Rengeteg apró részletet, utalást tartalmaz a mű, és bár látszólag nem a legnehezebb Beethoven-szimfónia, embert próbáló feladat valósághűen megjeleníteni a természeti képsorokat, a patakcsobogást, a ritmust rontó falusi zenészeket, a pásztoréneket, a vihar tombolását, az ember félelmét, majd a feloldást úgy, hogy közben a ló túloldalára se essen az előadó, és ne váljon gicscsessé, közhelyessé az amúgy valóban gyönyörű melódiákat felsorakoztató öt tétel. Záborszky Kálmán következetesen végigvitt koncepciójának köszönhetően ízlésesen, humorosan mesélték el a zenészek az örök zenetörténeti témát – ahogy a bemutatón jelölték – a „vidéki élet emlékeit”.
(Vajdahunyadvári nyári zenei fesztivál, nyitókoncert, Károlyi-udvar, július 11.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.